Annons

JPEG Förstörande?

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Besökte en fotohandlare i Skärholmen som hävdade att så fort man öppnar en JPEG bild så minskar kvaliten.
Om man har en massa bilder i olika sorteringsprg. typ Photoshop Album och öppnar bider för att se på helskärm för att sedan återgå. Blir bilden komprimerad på nytt???
Måsten man inte göra en förändrig och spar för att detta skall inträffa??

Det ska så vitt jag vet inte hända något alls med
jpeg filen när du öppnar och stänger.
Utan det sker då i varaierande grad beroende dina
inställningar om du sparar bilden, helt korrekt
det du säger.
Mvh

BÅS skrev:
Besökte en fotohandlare i Skärholmen som hävdade att så fort man öppnar en JPEG bild så minskar kvaliten.
Om man har en massa bilder i olika sorteringsprg. typ Photoshop Album och öppnar bider för att se på helskärm för att sedan återgå. Blir bilden komprimerad på nytt???
Måsten man inte göra en förändrig och spar för att detta skall inträffa??

Hej!
Jo, du måste spara filen för att en förlust ska ske. Att öppna bilderna är fritt fram. Annars vore det minst sagt lite tråkigt.

Förvånande att de inte kan mer i en fotobutik som Skärholmen, vilka utger sig för att vara pålästa om digital foto.

Algoritmen som sparar som .JPG är "förstörande" på så sätt att den tar bort och komprimerar bildinformation. Men detta sker som sagt bara när man sparar inte när man öppnar. Då läser du ju bara informationen.

Om en JPG skulle förstöras när man öppnar den, borde jpg:ar på internet vara ganska trasiga. :)

Jag har noterat att när funktionerna i Win XP används för att titta på bilder och bilden måste roteras för att bli rätt orienterad ligger den förändringen kvar nästa gång samma bild betraktas. Någon närmare undersökning av ändringstidpunkt elelr storlekk för filen har jag inte genomfört.

ANNONS
Götaplatsens Foto