Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

jpeg hög eller normal på D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Ollof skrev:
på min "gamla" minolta kör jag alltid
kontrast -1
mättnad +1
skärpa +1
för att få bra jpeg-bilder

förutsätter att sådana justeringar inte behövs i D300:an

Jo, de behövs nog mer i D300 än i din kompaktkamera! Men det märker du snart när du går ut och börjar fota. Ju proffsigare kamera desto mesigare grundinställning är nog en tumregel som håller i 10 fall av 10. Men det är ju lätt att ändra jpg-inställningarna i kameran som tur är.

håller med kristofer här:
så oberäkneliga resultat som jag får med d300 kör jag alltid i bara raw, (iofs gäller väl det i första hand wb. men det är ju inte kul att ändra om man kör fel m jpg)
endast om jag kör någon lång serie (typ 200 bilder på raken)så mäter jag ut exakt innan o kör i jpg

vitbalansen skrev jag ju, wb wb he-he
ibland blir bilderna gråaktiga
vänder jag kameran lite blir de mer mättnad
än så länge tycker jag det är charmigt, har aldrig fått så gråa bilder med någon annan nikon
plåtar man i glödlampsljus och speciellt lågenergilampa kan blåkanalen bli grynig i jpg men inte i raw

altså man behöver ju inte bry sig om såna justeringar som du pratar om, om man använder raw, använder man jpg så måste man ändra hela tiden beroende på ljusförhållandena, och det är ju knappast någon skillnad mellan exv d300 el d50 i det fallet, finns väl ingen kamera som ger exakt exponering jämt

idiom skrev:
vitbalansen skrev jag ju, wb wb he-he
ibland blir bilderna gråaktiga
vänder jag kameran lite blir de mer mättnad
än så länge tycker jag det är charmigt, har aldrig fått så gråa bilder med någon annan nikon
plåtar man i glödlampsljus och speciellt lågenergilampa kan blåkanalen bli grynig i jpg men inte i raw

altså man behöver ju inte bry sig om såna justeringar som du pratar om, om man använder raw, använder man jpg så måste man ändra hela tiden beroende på ljusförhållandena, och det är ju knappast någon skillnad mellan exv d300 el d50 i det fallet, finns väl ingen kamera som ger exakt exponering jämt

Jag brukar oftast köra på dagsljus-wb på min gamla KM D7D så det är väl i och för sig ingen större skillnad - så här efter ngn dags provande verkar det som om D300 är mer mättad i normal jpeg-läget än KMD7D samtidigt som den inte är överdrivet kontrastrik

Kan nog funka att köra den i Jpeg-läge direkt
blir lätt lite fyrkantig i ögonen efter alla timmar med kurvor och nivåer i PS

Makten skrev:
Nej, valet gäller bara komprimerad eller inte komprimerad. Den komprimerade har alltså troligen en viss förlust i kvaliteten, men jag kan inte se den. Jag har visserligen inte gjort något regelrätt test för att utröna detta, men kvaliteten räcker och blir över i alla fall. Det som får mig att välja råformatet är bättre dynamiskt omfång och bättre skärpa, och där räcker komprimerad NEF utmärkt. Antagligen finns det lite små artefakter liknande JPG om man är ytterst kräsen.
Jag vill minnas att jag läst att Nikon använder förlustfri komprimering.

Zotamedu skrev:
Jag vill minnas att jag läst att Nikon använder förlustfri komprimering.

Från manualen:
The [NEF (RAW) recording] > [Type] item in the shooting menu
offers the following compression options for NEF (RAW) images:

Lossless compressed(default)
NEF images are compressed using a reversible
algorithm, reducing file size by about 20–40%
percent with no effect on image quality.

Compressed
NEF images are compressed using a nonreversible
algorithm, reducing file size by about
40–55% percent with almost no effect on image
quality.

Uncompressed
NEF images are not compressed. Recording time
increases slightly.

för några dagar sen var det en länk till ett test av kompressionsmetoderna här i forumet. Bra läsning om man är orolig över vad som tas bort i kompressionen. kontentan var att det försvinner lite information när man komprimerar, men att det inte syns för normala bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto