Annons

Julbilderna ser ut som skit.

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej. Jag får inse att jag kanske är ute och cyklar vad det gäller klagandet jäntemot mina bilder. Har nu suttit och trixat med dem och fått dem riktigt bra...

Kommer ta bort exempelbilderna från servern då jag kommmer behöva maximalt utrymme för annat. (Snål ComHem)

Tack så enormt mycket för alla råd, tips och uppmuntrande kommentarer!

Fredrik

nifo skrev:
Såg att du tidigt i tråden nämnde att du körde på en förhållandevis lång slutartid. Det funkar tyvärr inte när det i barn i bilden men jag förstår att man fångar ljuset bättre då!

Ingen fara Fredrik! =)

Angående den långa slutartiden så är det ju i mångt och mycket ändå blixtskenet som fryser motivet och den exponeringstiden är mycket kortare än 1/13 s. Såklart fungerar det inte alltid med ett springande barn, men även det kan bli snyggt. Prova med "rear-synk" på blixten så kan du fånga rörelsen på ett bra sätt. Det är dock inte helt enkelt. I övrigt är det inte någon större risk att få röresle-/skakoskärpa bara du underexponerar tillräckligt, det är jätteviktigt i det fallet.

Prova dig fram, som tur är får man ju ta kort på andra tider än under julen! =)

Blixtfoto är lite trist när man bara kör auto, men det finns väldiga möjligheter och det kan faktiskt vara riktigt kul! Jag har själv oerhört mycket kvar att lära.

God fortsättning alla!

Bilderna ser helt OK ut på min skärm, kanske något för varma, men inte mycket...

Det är kanske (troligtvis) din skärm som behöver kalibreras.

/kent

Epix skrev:
Ingen fara Fredrik! =)

Prova dig fram, som tur är får man ju ta kort på andra tider än under julen! =)

Blixtfoto är lite trist när man bara kör auto, men det finns väldiga möjligheter och det kan faktiskt vara riktigt kul! Jag har själv oerhört mycket kvar att lära.

God fortsättning alla!

Intressant tråd som jag följt hela tiden. Några reflektioner:
- jag gillar också att experimentera för att få julstämning i bilderna, t ex med längre slutartid - 1/15 funkar ofta, men ibland blir det oönskade effekter med ljuspunkter..
- jag kör ofta med indirekt blixt och reflexkort (det klassiska visitkortet) vilket ger att trevlig ljus. Jag testade att sätta ett papper med lite varmare ton som reflektor för att få en julvarmare ton i ansikten. Inte så dumt.
- att sträva efter helt neutrala toner i den mest färggalna årstiden verkar i mina ögon särdeles trist! Ingen minns väl sina jular som perfekt vitbalanserade!
- ett råd lite för sent kanske till alla, det viktigaste jag lärt mig genom åren: EXPERIMENTERA ALDRIG i skarpt läge på julafton, utan testa i förväg ;-)! Min hustru håller ivrigt med..

God fortsättning på er, snart är det dags för fjärde julfesten. Undrar om jag ska köra med rosa reflektor, 1/2 sekund, stativ och synk på bakre ridån...kanske en ficklampa också... :-D

Den 18% grå färgneutrala verkligheten.

Trevligt att så många verkar ha tillfrisknat från vitbalanssjukan som jag tyckte härjade här på fotosidan för ett tag sedan.
Ni vet den som gjorde att fina sommar solnedgångar kunde få komentarter av typen "Rödstick!, Lär dig vitbalansen, då blir det en bra bild."

ANNONS
Götaplatsens Foto