Det är för mig en gåta att inte vitbalanspipetten, likt den funktion som finns i alla råkonverterare, inte finns i PS. Det hade varit en enkel match att implementera den. Det finns även andra funktioner i råkonverterarna som saknas i PS och jag antar att det har med policy och försäljningspolitik att göra. Framtiden kommer nog att ge oss ett enda verktyg som förenar råkonverterarens funktioner med Photoshops flexibilitet.
Hej!
Jag kan bara hålla med. Det finns ett flertal andra funktioner i ACR som man tycker enkelt skulle kunna läggas in i PS allteftersom Adobe utvecklar dem. Vibrance har de ju i alla fall lagt in i PS CS4. Ett steg i rätt riktning.
Att behöva krångla med ACR för exempelvis bilder i psd-format bara för att man vill åt en viss funktion känns ofta inte lönt. Då gör jag hellre på ett lite krångligare sätt i PS för att behålla full dynamik, dvs möjlighet att finjustera effekten i efterhand.
Är det verkligen likvärdigt att justera färgbalans i en tiff/jpg i Photoshop som att justera en råformatsbilds vitbalans? Är det i själva verket inte så att vitbalansjustering inte är möjligt att implementera i PS just eftersom det inte är möjligt att i grunden förändra vitbalansen hos en redan "framkallad" digital fil?
Om det blir exakt detsamma på en färdig "framkallad" bild i jpg, tiff etc kontra en RAW vågar jag inte svara på. Men det vore busenkelt för Adobe att lägga in ett justeringslager i PS med samma två reglage som vitbalansreglagen i ACR, och resultatet skulle bli utmärkt på jpg, tiff etc.
Justeringslagret Color Balance fungerar ju jättebra på jpg, tiff etc, och det är ju i praktiken WB-reglagen i ACR plus en Cyan-Röd-balans och individuella reglage för skuggor, mellantoner och högdagrar för alla tre färgbalanserna.
Så det jag saknar i PS är helt enkelt möjligheten att kunna vitbalansera lika enkelt som i ACR. Jag vill absolut inte mista Color Balances möjlighet att vitbalansera olika i högdagrar och skuggor. Men jag förstår inte varför det inte finns ett "Basic Mode" i Color Balance där reglagen gäller hela tonomfånget, eller ett särskilt justeringslager med samma två färgbalanser som i ACR och som påverkar hela tonomfånget.
Jag tycker det är viktigt att kunna justera samma aspekt av bilden på både enkla och mer komplicerade sätt. Det är t ex bra att de lättanvända Brightness/Contrast och Levels finns kvar, trots att det mer komplicerade Curves kan göra allt dessa kan och mycket mer.
Jämför t ex med filtret Reduce Noise där Basicläget reducerar brus likadant i alla kanaler, medan Advanced Mode ger möjlighet att justera brusreduceringen individuellt i RGB-kanalerna. Det är bra att det går att göra det, men det hade inte varit bra om man alltid måste göra det.
Mvh.
Lasse C