Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Justera vitbalans i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Kan man på ett smidigt sätt utnyttja en yta i bilden för att ställa vitbalansen i PS?

Jag har en bild där det skall finnas färgneutrala ytor emellan grått och vitt i styrka.

Har testat mig fram hyggligt via "levels" och där angivit en vitpunkt och markerat i bilden.

Grejen är att ytorna passar inte i ljushet varken för vitpunkt eller gråpunkt utan ligger lite mitt emellan!

Har då provat med att fylla i lägre värden manuellt genom att dubbelklicka på vitpunktpipetten och skrivit t.ex. värdena 245,245,245. Detta blir dock lite av en chansning.

Skulle vilja göra en ren vitbalansjustering först och sedan ställa nivåerna efter smak.

Snälla hjälp mig om ni har en fiffig lösning!

Jag brukar göra detta med ett curveslager.
Där finns en pipett för mellantoner klicka på den och sen på din neutrala färg. Då flyttas iaf inte svart och vitpunkten verkar det som.

om du har en dagsljusbild så kan du göra det i nivåer.Gör det på varje färgkanal alltså röd,grön,blå.
Börja tex med svartpunkten kör varja kanal för sig dra in triangeln o håll alt knappen nere o se när du börjar (sota) igen bilden gör så med samtliga färger.
Samma visa med (klipper)vitpunkten.
Om du sedan mäter bilden med info så ska värdet mellan färgerna vara likadant om du tex har ett mycket högre värde på ena kanalen så har du ett färgstick i bilden.
värdena läser du av i till vänster i infopaletten.

Hej!

Jag hakar på den här tråden med en fråga. Jag använder PS CS3. Jag brukar använda framförallt två metoder för att vitbalansera i PS, justeringslagren Channel Mixer eller Color Balance. Krävs det ännu större precision eller när nte resultatet blir bra med dessa brukar jag använda de individuella RGB-kurvorna i Curves.
I samtliga fall ställer jag blandningsläget till Color för att enbart påverka pixlarnas färg och inte deras ljushet.

I början efter att jag köpt CS3 fotade jag fortfarande i JPEG, men när jag så småningom började fota i RAW bekantade jag mig med ACR också. Vitbalansen i ACR går så mycket smidigare att ställa in, antingen genom att dra i de två skjutreglagen eller klicka med pipetten. Jag har ofta undrat varför det inte finns ett lika smidigt sätt i själva PS.
Även fast jag nu enbart fotar i RAW gör jag mycket redigeringarbete i Photoshop och saknar verkligen en lika smidig och bra vitbalanseringsmetod där.

Det som kommer närmast är ju justeringslagret Color Balance. Det har dessutom också en tredje balans, Cyan - Röd.
Det knöligaste med Color Balance tycker jag är att det inte verkar finnas något "Basic Mode", dvs där man med samma skjutreglage justerar färgbalansen i hela tonomfånget, så som i ACR. Istället är Color Balans ständigt i ett slags "Advanced Mode" där man måste ställa in färgbalanserna individuellt för Shadows, Midtones och Highlights.
Missförstå mig inte. Det är jättebra att den möjligheten finns, och jag använder mig ofta av olika inställningar i de olika tonomfången, men jag vill inte alltid behöva göra så.
Sedan finns ju heller ingen pipettfunktion, som den i ACR, kopplad till vare sig Channel Mixer eller Color Balance. Så det blir till att dra eller skriva, inte klicka.

Så min fråga är egentligen, finns det något enkelt, intuitivt och välfungerande sätt att justera vitbalansen i PS, liknande det i ACR, via justeringslager?
Eller omformulerat, går det att anända något justeringslager på något sätt så att resultatet blir som att dra i alla tre skjutreglagen (Shadows, Midtones och Highlights) unisont i Color Balance?

Jag vill tillägga redan från början att jag inte är intresserad av gråpipettsfunktionerna i Levels och Curves. De är visserligen extremt lättanvända, men de justerar vitbalansen kraftigast i mellantonerna. Justeringen avtar sedan gradvis mot noll ju närmare svart och vitt pixlarnas ljushet kommer. Detta ger i mitt tycke inte alls lika bra resultat som vitbalansreglagen i ACR eller skjutreglagen i Color Balance.

Hur är det förresten med den här saken i CS4, ni som vet? Jag har ändå tänkt uppgradera.

Mvh.
Lasse C

Senast ändrad:
Det är för mig en gåta att inte vitbalanspipetten, likt den funktion som finns i alla råkonverterare, inte finns i PS. Det hade varit en enkel match att implementera den. Det finns även andra funktioner i råkonverterarna som saknas i PS och jag antar att det har med policy och försäljningspolitik att göra. Framtiden kommer nog att ge oss ett enda verktyg som förenar råkonverterarens funktioner med Photoshops flexibilitet.

Nåväl, att använda färgbalans i PS går utmärkt med lite träning och erfarenhet. Om man t.ex har en kall, blåaktig bild och vill ha den varmare går det oftast inte att bara dra åt det gulare hållet, man måste även gå åt det röda hållet med reglagen. Samma sak och bilden är för varm, fast då tvärt om med reglagen. I nästan alla fall måste man dra reglagen åt olika håll. Undantaget är när det finns rena färgstick av magenta och cyan, då kan det räcka med att använda ett reglage.

När man ska använda mellantoner eller dagerområdet är olika. En utomhusbild tagen i ruskväder kan se rätt trist ut och då kan det passa att använda högdagerområdet för att färgbalansera. Oftast blir det lite större kontrast och "gladare" bilder om man går åt det varmare hållet i högdagerläget.

Bilagor

• Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    77.9 KB · Visningar: 5,074
Är det verkligen likvärdigt att justera färgbalans i en tiff/jpg i Photoshop som att justera en råformatsbilds vitbalans? Är det i själva verket inte så att vitbalansjustering inte är möjligt att implementera i PS just eftersom det inte är möjligt att i grunden förändra vitbalansen hos en redan "framkallad" digital fil?

Är det verkligen likvärdigt att justera färgbalans i en tiff/jpg i Photoshop som att justera en råformatsbilds vitbalans? Är det i själva verket inte så att vitbalansjustering inte är möjligt att implementera i PS just eftersom det inte är möjligt att i grunden förändra vitbalansen hos en redan "framkallad" digital fil?

Njae, du kan mycket väl justera vitbalansen i en jpeg i de flesta råkonverterare och med bra resultat.

Det är för mig en gåta att inte vitbalanspipetten, likt den funktion som finns i alla råkonverterare, inte finns i PS. Det hade varit en enkel match att implementera den. Det finns även andra funktioner i råkonverterarna som saknas i PS och jag antar att det har med policy och försäljningspolitik att göra. Framtiden kommer nog att ge oss ett enda verktyg som förenar råkonverterarens funktioner med Photoshops flexibilitet.

Hej!

Jag kan bara hålla med. Det finns ett flertal andra funktioner i ACR som man tycker enkelt skulle kunna läggas in i PS allteftersom Adobe utvecklar dem. Vibrance har de ju i alla fall lagt in i PS CS4. Ett steg i rätt riktning.
Att behöva krångla med ACR för exempelvis bilder i psd-format bara för att man vill åt en viss funktion känns ofta inte lönt. Då gör jag hellre på ett lite krångligare sätt i PS för att behålla full dynamik, dvs möjlighet att finjustera effekten i efterhand.

Om det blir exakt detsamma på en färdig "framkallad" bild i jpg, tiff etc kontra en RAW vågar jag inte svara på. Men det vore busenkelt för Adobe att lägga in ett justeringslager i PS med samma två reglage som vitbalansreglagen i ACR, och resultatet skulle bli utmärkt på jpg, tiff etc.
Justeringslagret Color Balance fungerar ju jättebra på jpg, tiff etc, och det är ju i praktiken WB-reglagen i ACR plus en Cyan-Röd-balans och individuella reglage för skuggor, mellantoner och högdagrar för alla tre färgbalanserna.

Så det jag saknar i PS är helt enkelt möjligheten att kunna vitbalansera lika enkelt som i ACR. Jag vill absolut inte mista Color Balances möjlighet att vitbalansera olika i högdagrar och skuggor. Men jag förstår inte varför det inte finns ett "Basic Mode" i Color Balance där reglagen gäller hela tonomfånget, eller ett särskilt justeringslager med samma två färgbalanser som i ACR och som påverkar hela tonomfånget.
Jag tycker det är viktigt att kunna justera samma aspekt av bilden på både enkla och mer komplicerade sätt. Det är t ex bra att de lättanvända Brightness/Contrast och Levels finns kvar, trots att det mer komplicerade Curves kan göra allt dessa kan och mycket mer.

Jämför t ex med filtret Reduce Noise där Basicläget reducerar brus likadant i alla kanaler, medan Advanced Mode ger möjlighet att justera brusreduceringen individuellt i RGB-kanalerna. Det är bra att det går att göra det, men det hade inte varit bra om man alltid måste göra det.

Mvh.
Lasse C

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto