Annons

Justeringslager som plugin till Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3.0. Jag hade tänkt byta upp mig till Elements 5 när jag fick veta att det fanns kurvor i det.
Till min stora besvikelse fick jag reda på att dessa kurvor dels inte har separata röd-, grön- och blåkurvor, och dessutom inte finns som ett justeringslager, vilket gör bildredigering alltför oflexibel för min smak.
Så jag bestämde mig för att strunta i Elements 5.

Det finns tredjepartstillverkare som säljer mjukvara för kurvor som plugin till Elements, men jag gissar att det fungerar som plugin-filter, dvs inte kurvor som justeringslager.

Därför undrar jag om det är någon som känner till någon tredjepartstillverkare som säljer justeringslager som plugin till Elements?
Framförallt kurvor, men även andra typer av justeringslager är av intresse.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Godmorgon!

Själv använde jag mig utav "Earthbound Light effects" under den tiden jag bearbetade mina bilder i Elements. Plug-in'et är gratis och innehåller bl.a. curves och channel mixer. Effekten blir att det skapas ett justeringslager, precis som du efterlyser, problemet är dock att du inte kan återgå till justeringslagret och ändra värdena för exempelvis kurvan. :/ Du kan dock fortfarande ändra blendingmode, opacity etc. för justeringslagret.

Kanske inte riktigt vad du var ute efter men det kan ju vara värt ett försök om du inte tidigare har testat det. :) Mer info hittar du på:

http://www.earthboundlight.com/phototips/photoshop-elements-curves.html

På samma sida görs det även reklam för "Curvemeister", ett betalprogram (för $79.95 !!) som fixar det här med kurvor i Elements. Har inte själv testat så jag vet inget mer om det.

Sen har jag även hört att det skall finnas programvara som följer med en engelsk bok som behandlar Element, har dock glömt bort vad boken heter.

Hoppas mina tips har hjälpt dig. Själv gav jag till slut upp och utnyttjade min position som student för att uppdatera till Photoshop CS2.

Hälsningar,
Andreas

Hej!
Har använt Curvemeister ett par år och är mycket nöjd. Vid köp ingår även en kurs med engagerad handledning. Detta program har säkert allt du söker. Lite dyrare nu än när jag köpte men det finns en demoversion att kika på.
Mvh
Åke Öhman

Andreas lösning tror jag var ett trick för att loka fram Curves och Channelmixer ur koden för Elements. Men hade inte raderat den på Adobe, bara tagit bort knappen.

Det ska vara bort-taget from v4 vad jag förstått. Men du kan fortfarande köra det i 3:an.

aake skrev:
Detta program har säkert allt du söker.

Hej, Åke!

Förstod jag dig rätt om jag uppfattade det som att Curvemeister möjliggör kurvor som ett justeringslager i Elements, på samma sätt som t ex Nivåer (Levels)?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

moderskeppet skrev:
Det ska vara bort-taget from v4 vad jag förstått. Men du kan fortfarande köra det i 3:an.

Hej, Mattias!

Jag vet att du är mycket väl insatt i Photoshop, så jag tvivlar inte på att du har rätt, men jag tycker att det är rent skandalöst dålig stil i så fall av Adobe att koden för kurvor finns i Elements 3, fast man förhindrat användarna från att komma åt och använda den.

Mycket ska man höra...

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Lasse C skrev:
Hej, Mattias!

Jag vet att du är mycket väl insatt i Photoshop, så jag tvivlar inte på att du har rätt, men jag tycker att det är rent skandalöst dålig stil i så fall av Adobe att koden för kurvor finns i Elements 3, fast man förhindrat användarna från att komma åt och använda den.

Mycket ska man höra...

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Inte så konstigt egentligen. Från början var ju Elements mest ett strypt Photoshop. Kan tänka mig att grundtanken var att man skulle kunna öppna filer från stora Photoshop. Sen kom det småprogram som lockade fram...

Sen kan man som lärare reta sig på att kurvor inte blev ett vanligt justeringslager oxå. Många fler av mina guider hade funkat i Elements då.

Nuförtiden är ju Elements allt mer ett eget program med arbetsflödesfunktioner för hemma-brukare. Jag känner folk som dumpat Bridge i förmån för Elements bildsorterare.

Hej!

Tack för era tips! Jag har läst lite på sidorna och det låter väldigt lovande.
Just nu känner jag mig både lite förvirrad och överväldigad (i betydelsen: jaså, det är så här det ligger till) över vad jag läst här i tråden och på sidorna ni tipsat om, och samtidigt rätt ordentligt sur på Adobe, och jag skulle inte alls ha lust att betala tio papp för CS2 även om jag hade råd.

Hoppas det kommer ett "OpenPhotoshop" (motsvarande OpenOffice) så Adobe får lite konkurrens och press på sig.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hej!

Det är smått pinsamt egentligen, men jag har haft GIMP installerat på datorn jag vet inte hur länge nu, utan att testa det.
Jag har vid några tillfällen öppnat det, suckat, och stängt ned det.

Men jag har hört mycket gott om det och jag ska verkligen testa det någon gång, i synnerhet nu finns det anledning till det, när hoppet om Elements 5 sprack.

Det är väl vanans makt mycket. Man kan sitt Elements och kör vidare i det. Jag tycker nästan alltid att det är motigt och jobbigt att lära sig nya program.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto