Annons

Varför fel ljus? D70s + SB800

Produkter
(logga in för att koppla)
toffie skrev:


Färgmatris är den när det är en punkt i mitten och sen fyra fält i varsitt hörn av fyrkanten?

Centrumvägd är när det ser ut (*) ??

och spot när det bara är * ??

På bilden här visas färgmatris inställningen.
I D70 manualen, sida 75 visar de tre inställningarna.

(*)= Centrum
* = Spot, då kan du välja med de 5 små fyrkant i kameran vilket område skall mätas.

/Fred
 

Bilagor

  • d70.jpg
    d70.jpg
    44.3 KB · Visningar: 164
Fred H skrev:
På bilden här visas färgmatris inställningen.
I D70 manualen, sida 75 visar de tre inställningarna.

(*)= Centrum
* = Spot, då kan du välja med de 5 små fyrkant i kameran vilket område skall mätas.

/Fred

ahh ok... men färgmatris då??
måste ta o leta fram manualen ;)

har inte läst så jättemycket om de där...
vet bara att man kan fokusera med en speciell punkt också om man vill...

mer visste jag inte om de där ;)
 
Hej Chris

Jag kör ungefär som Tord. Blixten på 0 och väljer på kameran. -0.7 till +0.7 beroende på miljö och om man vill ha bilderna ljusa eller mörka. Lätta att ändra medan man fotar.Flytta pekfingret lite bakåt (Knappen med +/- tecken vid avtryckaren) stega sedan med "tumm"ratten info finns i sökaren längst till höger och i info rutan uppe på kameran när du trycker ner +/- knappen. Prova ta många lika bilder ändra bara ett steg i taget. Börja på tex -1.0 fortsätt med -0.7 -0.3 0 +0.3 +0.6 +1.0 och se skilnaderna i datorn.

Lycka till Örian
 
använder du en omnibounce?

du kan ju ta en titt på min sida och nattliv
de bilderna då blixt används är tagna i ISO 400, bländare 5.6 och slutartid varierar, men oftast lång
 
Re: Hej Chris

Örian skrev:
Jag kör ungefär som Tord. Blixten på 0 och väljer på kameran. -0.7 till +0.7 beroende på miljö och om man vill ha bilderna ljusa eller mörka. Lätta att ändra medan man fotar.Flytta pekfingret lite bakåt (Knappen med +/- tecken vid avtryckaren) stega sedan med "tumm"ratten info finns i sökaren längst till höger och i info rutan uppe på kameran när du trycker ner +/- knappen. Prova ta många lika bilder ändra bara ett steg i taget. Börja på tex -1.0 fortsätt med -0.7 -0.3 0 +0.3 +0.6 +1.0 och se skilnaderna i datorn.

Lycka till Örian

ahh okej, måste faktiskt erkänna att jag inte lärt mig alla knappar =P måste testa det där, visste inte vad den knappen var till för =P
jag tackar så mycket!!




popboydeluxe skrev:
använder du en omnibounce?

du kan ju ta en titt på min sida och nattliv
de bilderna då blixt används är tagna i ISO 400, bländare 5.6 och slutartid varierar, men oftast lång

nu har jag ju inte visat alla mina bilder, men några har jag fått till sådär... =D inte precis allt så... men ljuset på personen och även färger bakom sådär... och även av att de rört sig något eller att kameran rört sig så det blivit rött omkring...

så jag har lyckats med några sådana också, men de känner jag, tills nu, att de varit misslyckade =P så tack Pavel för att du skrev i tråden och sa att jag skulle kolla dina bilder!! =)

hur lång slutartid brukar det handla om??

använder den bouncer som följer med SB800.


måste än gång tacka alla som skrivit i tråden med tips och idéer... ni gör så att FS håller en hög standard!! // Chris
 
Re: Re: Hej Chris

så jag har lyckats med några sådana också, men de känner jag, tills nu, att de varit misslyckade =P så tack Pavel för att du skrev i tråden och sa att jag skulle kolla dina bilder!! =)

hur lång slutartid brukar det handla om??

använder den bouncer som följer med SB800.


måste än gång tacka alla som skrivit i tråden med tips och idéer... ni gör så att FS håller en hög standard!! // Chris [/B]

min slutartid brukar ligga på mellan 1.3 och 2.5 i områden där det saknas andra ljuskällor
blixtens huvud är inte rakt upp utan snett upp!
 
Re: Re: Re: Hej Chris

popboydeluxe skrev:
min slutartid brukar ligga på mellan 1.3 och 2.5 i områden där det saknas andra ljuskällor
blixtens huvud är inte rakt upp utan snett upp!

okaj... körde på 2 hela tiden när jag körde sist...
och blixthuvudet var rakt på, rakt fram alltså..
inte vinklat snett och inte rakt upp =)
 
ANNONS