Hej!
Faktum är att jag får rätta mig själv där: Nec-modellen LCD1970NX har sålts i flera år och finns märkligt nog med både s-ips-panel och med mva-panel. Jag är osäker om de bytt vid någon specifik tidpunkt, men när jag kikade på en sådan skärm i januari 2005 hade den ips, när jag kikade på den igen i januari 2006 hade den mva. Nu när jag kikar i deras pdf-fil med specar (finns t.ex. under fliken "Faktablad" på Dustin,
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010088980) så står det s-ips.
Jag tycker det är svagt av tillverkarna att inte ta upp paneltyp i specifikationerna, men jag tror de resonerar som att "vi säljer en skärm med vissa egenskaper, vilken teknik som används behöver köparna inte veta om". Vilket är ett dumt resonemang -- för människor med höga färgkrav spelar paneltypen faktiskt roll.
Men några tillverkare har börjat ta upp det. Samsung är ett exempel, de tar numera med den uppgiften i alla nyare faktablad om sina skärmar, tillverkare som Eizo gör det ibland och Nec likaså.
Ett ställe där du kan kika på skärmar med ips-paneler är YFO (
www.yfo.se), de har butik på Söder och brukar ha flera skärmar uppställda. Nu säljer de bara Apple, Eizo och Lacie, men där kan du i alla fall se på den typen av skärmar.
Det är svårt att komma med något definitivt råd om skärmar till andra, människor har så totalt olika uppfattning om vad som är "bra" eller "ok" färger på en skärm ... Men, några allmänna råd:
1) om du undviker flera år gamla skärmar kan du i stort sett utgå från att alla skärmar med ips-panel är från bra till kanonbra på färger. Ips-paneler är i sig dyra och man använder inte en sådan i budgetskärmar
2) moderna skärmar (introducerade under 2005 eller 2006) med pva- eller mva-paneler är bra på färger. Ofta inte lika bra som de med ips, men det beror inte bara på panelen utan också på att de ofta har mindre inställningsmöjligheter (ingen gamma-inställning, bara grov justering av vittemperatur). Dessutom har pva- och mva-panelerna i sig det fenomenet att färger bleknar en liten aning när du ser på dem i vinkel. Vet man om det kan man leva med det (jag kör själv med en pva-skärm

, men för en seriös färgfetischist duger det förstås inte.
3) är du foto- och färgintresserad, undvik billiga skärmar med tn-paneler. De är ganska lätta att känna igen (betraktningsvinklar som är mindre än 170/170, extremt snabba svarstider under 8 ms, riktigt billiga). Står du i en butik kan du känna igen en tn-panel: se till att det finns en vit yta på skärmen (öppna t.ex. "Anteckningar") och kika på den i rejäl vinkel uppifrån eller underifrån. Drar det vita då iväg till gult, rosa, ljusgrönt, ljusblått eller någon annan ljus men inte vit färg så är det en tn-panel ... Gör du samma sak med en pva/mva-panel eller en ips blir det vita bara en liten aning dovare, inget mer.
Igen, det är svårt att ge direkta råd till någon man inte känner utan att veta exakt vad du är ute efter och vilka krav du har. Men skall jag säga något så är det att kosta på skärmen. Snåla inte! En bra skärm lever länge och är enligt min uppfattning bra mycket viktigare än en supersnabb dator för att ge en bra arbetsmiljö.
Det var inte mycket till konketa råd det här, men hoppas det hjälpte något ...