Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Känner någon detta LG skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

jouni

Aktiv medlem
Heissan ! Jag funderar skaffa ny skärm, har tittat på

LG 19" TFT L1970H-BF 8ms DVI/VGA TCO 03 silver.

Finns det någon här som skulle ha detta skärm ?

Den har kontrast 1600:1, vad tycker ni, ha det någon märkvärdig betydelse eller finns det andra egenskaper man skulle titta på ? Jag använder skärmen mest att jobba med bilder. Jouni

Hej!

Det är en alldeles ny skärm med någon nyutvecklad teknik från LG som skall öka kontrasten. Det är en bra skärm för kontorsbruk, men tyvärr är färgerna inte så där speciellt kul, och möjligheterna att kalibrera är inte heller så spännande.

Skärmen har en lite märklig egenskap: Den varierar ljusstyrkan en aning beroende på vad som visas. Säg till exempel att du visar en bild som mest betår av mörka färger. Byter du till en ungefär likadan bild, fast med ett vitt område i, då ökar skärmen genast ljusstyrkan (med någon halvsekunds fördröjning) så att det vita skall se vitare ut. Ganska irriterande :)

Kika annars gärna i diskussionen "Skärmfunderingar...?" en bit ned i samma forum här, där var vi inne på lite samma ämne.

Tack Martin

Tack Martin, det var jätte bra vad du sade om LG :n. Ha du själv någon favorit bland blatta skärmar. Jag har hört om S-IPS skärmar men dom är så dyra. Jouni

Hej!

Jag har många favoriter bland platta skärmar, de flesta dessvärre på tok för dyra för min plånbok :)

Att ips-skärmar ofta är dyra beror ju dels på att själva ips-panelen är dyrare än tn-paneler (som den i LG-skärmen), men också på att den typ av krävande användare som vill ha en ips-panels färger också vill ha avancerad färghantering och bra möjligheter till kalibrering (=dyrare styrelektronik) plus att man vill ha en riktigt jämnt belyst skärm (=dyrare bakgrundsbelysning).

Men det finns skärmar med ips-paneler som inte är så förfärligt dyra, Nec LCD1970NX är ett exempel.

Sedan är ofta bra pva- eller mva-skärmar också ok för bildarbete, där får man en lätt blekning av färger när du ser på dem med lite vinkel, men annars är de bra på färger.

Min grundfilosofi om skärmar är att större alltid är bättre och att man oftare blir nöjd om man lägger mer pengar på skärmen än på själva datorn istället för tvärtom.

MVH
/Martin

Kan inte hitta ,,,

Hej Martin !
Du har så bra kunskaper om skärmar att Du får ingen fred. Jag hittar inte någonstans att Nec LCD1970NX skulle ha IPS panel. Jag har hittat några nät-butiker i Stockholm som säljer den här skärmen, men specificationer är knappa.

Jag har aldrig sett IPS-panel bilden, dom skärmar finns inte i affärer här i Stockholm, ofta beställningsvara. Tycker du att IPS-bilden är så mycket bättre att det syns på en gång om man skulle ha 2 skärmar ( IPS och vanlig) bredvid varandra.

Om Du skulle recommendera någon billigare skärm, altså ej IPS eller pva, vilken skulle den vara eller ha det någon som helst betydelse ?

Vad jag har idag är 2½-år gammal HP paviljon f1703, inte mycket värd ? Varm häls, Jouni

Hej!

Faktum är att jag får rätta mig själv där: Nec-modellen LCD1970NX har sålts i flera år och finns märkligt nog med både s-ips-panel och med mva-panel. Jag är osäker om de bytt vid någon specifik tidpunkt, men när jag kikade på en sådan skärm i januari 2005 hade den ips, när jag kikade på den igen i januari 2006 hade den mva. Nu när jag kikar i deras pdf-fil med specar (finns t.ex. under fliken "Faktablad" på Dustin, http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010088980) så står det s-ips.

Jag tycker det är svagt av tillverkarna att inte ta upp paneltyp i specifikationerna, men jag tror de resonerar som att "vi säljer en skärm med vissa egenskaper, vilken teknik som används behöver köparna inte veta om". Vilket är ett dumt resonemang -- för människor med höga färgkrav spelar paneltypen faktiskt roll.

Men några tillverkare har börjat ta upp det. Samsung är ett exempel, de tar numera med den uppgiften i alla nyare faktablad om sina skärmar, tillverkare som Eizo gör det ibland och Nec likaså.

Ett ställe där du kan kika på skärmar med ips-paneler är YFO (www.yfo.se), de har butik på Söder och brukar ha flera skärmar uppställda. Nu säljer de bara Apple, Eizo och Lacie, men där kan du i alla fall se på den typen av skärmar.

Det är svårt att komma med något definitivt råd om skärmar till andra, människor har så totalt olika uppfattning om vad som är "bra" eller "ok" färger på en skärm ... Men, några allmänna råd:

1) om du undviker flera år gamla skärmar kan du i stort sett utgå från att alla skärmar med ips-panel är från bra till kanonbra på färger. Ips-paneler är i sig dyra och man använder inte en sådan i budgetskärmar

2) moderna skärmar (introducerade under 2005 eller 2006) med pva- eller mva-paneler är bra på färger. Ofta inte lika bra som de med ips, men det beror inte bara på panelen utan också på att de ofta har mindre inställningsmöjligheter (ingen gamma-inställning, bara grov justering av vittemperatur). Dessutom har pva- och mva-panelerna i sig det fenomenet att färger bleknar en liten aning när du ser på dem i vinkel. Vet man om det kan man leva med det (jag kör själv med en pva-skärm :), men för en seriös färgfetischist duger det förstås inte.

3) är du foto- och färgintresserad, undvik billiga skärmar med tn-paneler. De är ganska lätta att känna igen (betraktningsvinklar som är mindre än 170/170, extremt snabba svarstider under 8 ms, riktigt billiga). Står du i en butik kan du känna igen en tn-panel: se till att det finns en vit yta på skärmen (öppna t.ex. "Anteckningar") och kika på den i rejäl vinkel uppifrån eller underifrån. Drar det vita då iväg till gult, rosa, ljusgrönt, ljusblått eller någon annan ljus men inte vit färg så är det en tn-panel ... Gör du samma sak med en pva/mva-panel eller en ips blir det vita bara en liten aning dovare, inget mer.

Igen, det är svårt att ge direkta råd till någon man inte känner utan att veta exakt vad du är ute efter och vilka krav du har. Men skall jag säga något så är det att kosta på skärmen. Snåla inte! En bra skärm lever länge och är enligt min uppfattning bra mycket viktigare än en supersnabb dator för att ge en bra arbetsmiljö.

Det var inte mycket till konketa råd det här, men hoppas det hjälpte något ... :)

S-IPS, behöver inte va så dyrt. Här är ett par bra exempel.

Philips 20" wide (200W6CS), går att hitta för 4300-5000 kr, det är en alldeles utmärkt fotoskärm. Mycket bra färger och kontrast, riktigt bra betraktningsvinkel.

LG:s vanliga 20" (L2010T och L2013P) är av S-IPS typ och kostar kring 5000-6000 kr, dessa är också mycket bra alternativ.

Fördelen med 20" är att du får mycket mindre pixelstorlek, jag kör själv en 19" och stör mig lite på att pixlarna är så stora. Dessutom är bildproportionerna på både 20" (4:3) och 20" vide (16:10) bättre är 19" som har (5:4), vilken jag tycker är lite för fyrkantig.

/D

Tack Dan och Martin

Tack Dan och Martin för bra information. Philips låter intressant. Jag fotar och säljer lite bilder. Har wide skärm den fördelen att man kan ha bildprogrammets verktyg lättare vid sidan om, eller går detta åt skogen ?

Jag håller med dig Martin att skärmen egentligen är bland viktigaste komponenter i dator. Ungefär samma som högtalare i stereo anlägning.

Billigaste Philips vad jag hittade var lite över 5000:-, var finns billigare ? Häls, Jouni

Bra tips av Dan och jag håller helt med honom om det där med bildproportionerna -- 16:10 är klart mycket mer användbart än 4:3 som ändå är lite bättre än 5:4. Bredbild är kanonbra! Jag kör själv på 1920x1200 och det är härligt att kunna ha paletter och jox bredvid bilden man jobbar med.

Ett enkelt sätt att hitta stället där en skärm (eller något annat) är billigaste är att kika på Buggy (www.buggy.nu). Sök t.ex. efter "200W6CS" så ser du att skärmen finns hos SBS-data för 4300 och för 4560 hos Itbutikken ... :)

Observera att en del firmor tar ut hutlösa fraktavgifter och liknande, så kika noga vad priset blir med alla eventuella avgifter.

LG och Philips har gemensam panel-tillverkning, så ser du LG-skärmar och Philips-skärmar i samma storlek har de ofta likadana paneler. Bildmässigt är de därmed ofta väldigt lika, men Philips har ofta lite mer kul finesser (inbyggda kortläsare och liknande).

LG/Philips är generellt stora på just ips-paneler och deras paneler sitter i många ips-skärmar av andra märken (precis som att många märken använder Samsungs pva-paneler).

NEC LCD1970NX har S-IPS panel enligt aktuellt datablad hos NEC Display Solutions. LCD1970NXp är däremot en modell med MVA panel.

Ett tips är nya NEC MultiSync LCD1990SXi som kan köpas för ca 5500kr (leverans från Tyskland). Den har S-IPS panel.

ANNONS
Götaplatsens Foto