Annons

Kärvande fokus på manuell telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

peter1969

Aktiv medlem
Jag har fått tag på en begagnad manuell telekonverter till min Nikon D70. Tyvärr går det väldigt trögt att fokusera manuellt men jag vet inte riktigt varför. När jag vrider enbart på fokuseringsskruven på konvertern så går den lätt men när jag kopplat på ett objektiv så känns det som att det ligger ett helt grustag inne i konvertern. Jag har inga problem med fokuseringen på objektivet så felet torde sitta i konvertern. Går det att smörja fokuseringsskruven eller finns det något annat sätt att få fokuseringen bättre?

Tacksam för svar.
 
Manuell konverter med fokuseringsskruv? Nu blandar du nog ihop begreppen, eller så får du förklara lite tydligare vad du menar.

Är det en makrokonverter med inbyggd justerbar mellanring du har, eller är det en autofokuskonverter, eller är det en TC-16A som förvandlar manuellt fokuserade objektiv till autofokuserade? För någon vanlig manuell telekonverter låter det inte som du har.
 
Den heter "N-AF 1,7X TELEPLUS SHQ". Som man kan tro av texten ska den ha autofokus men min D70 klarar inte av det, istället får man köra fokuseringen manuellt.Även om jag fokuserar manuellt så snurrar fokuseringsskruven både på objektivet och telekonvertern.

Jag kan inte förklara bättre än så här, tyvärr.
 
Ok, då är det en autofokuskonverter.

Kolla om objektiv, kamera och konverter indexerar rätt vid montering. Om du juckar dem lite fram och tillbaka i rotationsriktningen kanske du hittar ett läge där skruvarna centrerar bättre? Det är inte helt ovanligt med piratkonvertrar som inte indexerar korrekt i bajonetten.

Uppstår trögheten vid kombination av objektiv och konverter eller måste kameran också vara inblandad?
 
Det kärvar redan när jag kopplat konvertern till objektivet utan kamera. Det är olika mellan mina objektiv, det som kärvar mest är mitt Tokina 75-300, mina Nikon-objektiv funkar lite bättre men inte bra.

Jag ska testa att se om det går att "jucka" lite grann men jag tvivlar att det hjälper. Jag återkommer med besked.
 
ANNONS