Annons

Könsorgansbilder ok på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
David G skrev:
Men det är ju just det vi diskuterar, om att ta på ett könsorgan är att visa en sexuellhandling och därmed är porr och då inte är tillåtet på Fotosidan.

...

...

Men nu står det att det är förbjudet med porr.
Och porrbilder är väll att visa en sexuellhandling?

...
Tycker jag inte, det är stor skillnad på porr och att skildra en sexuell handling. Porr har som syfte att hetsa upp betraktaren sexuellt medans en sexuell skildring kan ha ett dokumentärt syfte. Skulle ju inte kalla Anders Petersens bilder för porr t ex.

Kontentan är att sexuell skildring inte med automatik är detsamma som porr.

Mvh
Maverick
 

David G

Aktiv medlem
Finns det nån offisiell definition av vad som är porr på bild? Det enda jag kommer på är när det gäller bilder på minderåriga.



Såg nån dokumentär om porr-galningen Carl Serung, han hadde efter att ha blivit dömd för nått brott i stil med visande av sexuell föreställning, ett papper att peka på där det stod vilka handlingar på hans klubbar som gjorde att han dömdes, och vilka som han inte dömdes för, och som dermed var tillåtna.

Föreställningar med nakna bröst var tillåtet men inte könsorgan, men sen kunde tjejerna gå helnakna i lokalen för då var det ju inte längre nån föreställning, dom gick ju bara omkring.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Bilder på minderåriga i sexuella handlingar är olagliga, oavsett om det klassas som porr eller ej. Så har jag förstått, men rätta mig gärna om jag har fel?

Tycker att det här med minderåriga bör hållas utanför den här tråden. Skapa gärna en ny tråd om bilder på minderåriga, var gränsen gär mellan en sexuell bild och t.ex en vanlig bild av ett naket barn, om det finns intresse för det?
 

Mattsen

Aktiv medlem
jimh skrev:
Sen när fick avsändaren tolkningsföreträde? Du behöver nog läsa lite kommunikationsteori.

Förlängningen av ditt resonemang är ju att man skulle behöva lära känna fibbanbrudarna för att kunna avgöra om det är porrande de håller på med på bilderna. Och du skulle behöva känna killen med snoppen som du kallar porr.
Jag behöver inte läsa någon mer teori mer än vad jag redan har gjort.

Om det är "porrande de håller på med"?
Hmm, just det, vad är porr?
För mig är porr någon form av sexuell handling, utförd av modellen själv (typ onani) eller med en annan modell (porrskådis).
En "fibbanbrud" som är plåtad utan uppspärrat könsorgan, eller som de flesta "herrtidningsbilderna" numera utan synligt kön alls kan för mig inte vara "porrande". Däremot kan bilder som dessa, liksom mina, utstråla "sex appeal".

Det missbrukade ordet objektifierande antar jag har ett "feministiskt ursprung" typ alla tjejer som plåtas àla "Slitz". Och tydligen mina bilder oxå...

Och det där köper jag ALDRIG.
Alla tjejer jag har plåtat har ofta själva valt pose och kläder (eller inga) och ofta blivit förtjusta över resultatet. Av den anledningen kan i varje fall mina bilder aldrig klassas som objektifierande. Tja, av en feminist förståss, som anser att alla tjejer som plåtas med erotisk tuch (eller kanske det räcker med att hon är ung, vacker och har silikon?) är offer och att det är förnedrande för hela honsläktet.
Det sistnämnda är för mig helt och hållet rabiat. Men det visste ni väl redan att jag tycker...
Tycker att de feminister som gapar objektifierande i tid och otid skulle försöka träffa tjejer som är modeller av "Slitztyp" innan de yttrar sig.
Men det är klart, det behövs väl inte, för det är ju det patriarkalistiska manssamhället som ligger bakom detta... LOL

"Tolkningsföreträde"? Ok, då kan man ju saga att jag har alldeles rätt när jag påstår att penisbilderna vi diskuterar är porr.

Såg att det är fler som ifrågasätter VEM som har tolkningsföreträde förresten. Kan inte detta bestämmas så har vi väl alla rätt. Kanske finns dom som anser att bara "hårdporr" är porr och att porrfilmer är erotik? Varför skulle då vi andra ha "tolkningsföreträde"? Osv osv
Eller är det en folkpolitisk kvinnlig riksdagsman(kvinna)s åsikter vi ska rätta oss efter? Om hon lägger ett lagförslag på vad som är porr då har hon tolkat det rätt - som en antagen majoritet tycker?


Gunter Blums bilder förresten.
Där finns en bild på en kvinna som njuter av att onanera. Den är för mig vacker och välgjord, Men det är en klar sexuell handling.

Om jag tar en likadan och lägger upp här misstänker jag att den tas bort...
I varje fall om det är en "för" vacker tjej och den inte är gjord i svartvitt och kanske helst på bakplåtspapper.... För då blir det ju konst... bah
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Mattsen skrev:
........Gunter Blums bilder förresten.
Där finns en bild på en kvinna som njuter av att onanera. Den är för mig vacker och välgjord, Men det är en klar sexuell handling.

Om jag tar en likadan och lägger upp här misstänker jag att den tas bort...
I varje fall om det är en "för" vacker tjej och den inte är gjord i svartvitt och kanske helst på bakplåtspapper.... För då blir det ju konst... bah
Kan du länka till bilden. Vore intressant att se?
 

Mattsen

Aktiv medlem
Graal skrev:
Kan du länka till bilden. Vore intressant att se?
Han har gjort flera sådana.

Googlade lite och fann en av hans "onanibilder" på en för denna vad-är-porrdebatt - som tråden har utvecklats till - intressant sida för vidare diskussioner.

"Är de första bilderna i sv/v att anses som "rumsrena" för FS och kanske i andra sammanhag, medan de längre ner i färg och inte gjorda på ett "konstmaner" ickerumsrena?

Vad jag *tror* jag har förstått av redax så skulle de övre sv/v bilderna va OK på FS?

Kanske kan någon kunnig i polska här beraätta vad sidan handlar om? Är det månne en diskussion om vad som är erotisk konst och icke...

Och går gränsen för FS vid "nude art" eller även "erotic art" (ja "fine" sådan då)

CIASTECZKO
 
Senast ändrad:

Kijana

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Genom att du skriver typ "dina objektifierande bilder" så är det direkt en allvarlig anklagelse mot mig som fotograf och person.

Och den är helt felaktig efter som du inte har träffat modellerna, du har inte träffat mig och till sist, du har inte varit närvarande vid fotosessionerna. Därför kan du inte avgöra om bilderna har tagits i ett "objektifierande" syfte.
Kan inte bedöma dina bilder efter fotosessionerna lika lite som jag bedömer och värderar en fågelfotografs foton efter hur angenäm naturupplevelsen var.



Och att du uppfattar bilderna på det sättet är tråkigt men inget jag kan göra något åt.
Nä, nä, din kamera är väl fjärrstyrd, och din viljekraft bortmedicinerad av yttre makter?
Ursäkta den kraftiga ironin, men din "maktlöshet" kan man nästan bara le åt.
Visst handlar det också om hur jag subjektivt uppfattar dina bilder. Men prova att ge modellerna lite mer kläder och säg de magiska orden "var dig själv" så kan det bli spännande bilder.



Vad beträffar ditt flum kring "frizon" så visar du åter igen upp en omogen attityd som visar att du är oförmögen att se saker på andra sätt än dina egna.
Öhh, tror att du skulle utbyte av att följa med mig på jobbet en dag. Och det oavsett om jag ägnar mig åt studierna i konst eller arbetet som journalist.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Kijana skrev:
Ta och svara på frågan istället. Visst handlar det om att du vill ha en frizon för dina objektifierande bilder genom att likställa porrbilder med blottade kön och sexuella handlingar? [/B]
Den frågan har du fått svar på.

Nu ställer jag en fråga till dig som jag vill ha svar på.

Ställer samtidigt frågan till alla som talar i termer som "objektifierande" om mina bilder.

VAD ANSER NI OM TEX GUNTERS OCH TONY WARDS BILDER (länk ett par inlägg upp) kontra tex mina och det ni kallar "Slitzbilder"? Är Gunters & Tonys bilder ej objektifierande och isf varför?

Eller skulle du Kenneth vilja säga till dessa herrar samma som du sa till mig i inlägget ovan "Men prova att ge modellerna lite mer kläder och säg de magiska orden "var dig själv" så kan det bli spännande bilder."

PS. Du visar åter upp din pinsamma okunniga sida när du säger åt mig att uttala de magiska orden "var dig själv". Får väl göra dig grymt besviken då därför att det är PRECIS vad jag gör... De agerar ut den utstrålningen de vill att min kamera ska fånga. Försök att inse att det finns tjejer/kvinnor som inte tänker som de du uppenbart tar intryck av.
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Tror de flesta av Blums bilder skulle kunna visas på fotosidan, även om de var i färg? Den sk "onanerande" kvinnans könsorgan syns ju inte ens. Sök bilder på fotosidan med posering och naket och mest visade så kommer det upp en del. Rena samlag t.ex, även om inte organen syns och det verkar vara ok så länge det inte är porrbetonat.
 

Makten

Aktiv medlem
Jostein skrev:
Kan ni inte heller försöka ge varandra konstruktiva tips på hur bilderna kan förbättras. Det är väl ändå det denna sidan handlar om.
Man kan börja med att till skillnad från upphovsmannen till penisbilderna ta kritik. Det är han helt oförmögen till, och det är rent provocerande att läsa hans klappa-lilla-gubben-på-huvudet-svar på fullt seriösa kommentarer. Särskilt när han lagt upp bilderna för kritik. Det är hundra gånger värre än bilderna i sig. Han vill uppenbarligen inte ha kritik och hans fisförnäma attityd i kombination med pretentiösa effektsökeri-bilder gör folk förbannade.

Vill man inte ha kritik så ska man fan inte fråga efter det heller. Enklare kan det väl inte bli? De flesta tål nog att se en penis annars.
 

Kijana

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
VAD ANSER NI OM TEX GUNTERS OCH TONY WARDS BILDER (länk ett par inlägg upp) kontra tex mina och det ni kallar "Slitzbilder"? Är Gunters & Tonys bilder ej objektifierande och isf varför?
Jo, nog kan man kalla dem för objektifierande. Var de polska bilderna Tony Wards? Hur som helst, när det gäller Günters bilder är en barnslig fascination inför kvinnans underliv väldigt framträdande och påtaglig. Jag upplever det som att fotografen har stannat i utvecklingen (alltså inte fotografiskt, utan mentalt) och inte riktigt kan släppa ämnet.

Eller skulle du Kenneth vilja säga till dessa herrar samma som du sa till mig i inlägget ovan "Men prova att ge modellerna lite mer kläder och säg de magiska orden "var dig själv" så kan det bli spännande bilder."
Ja, vad tror du? Men självklart respekterar jag att vi tänder på olika saker. Jag tänder på människor, andra på dockor.

PS. Du visar åter upp din pinsamma okunniga sida när du säger åt mig att uttala de magiska orden "var dig själv". Får väl göra dig grymt besviken då därför att det är PRECIS vad jag gör... De agerar ut den utstrålningen de vill att min kamera ska fånga. Försök att inse att det finns tjejer/kvinnor som inte tänker som de du uppenbart tar intryck av.
Nej då, så okunnig är jag faktiskt inte. Helmut Newton är väl inne på samma tema som dig, och hans bild "Movie night" eller "Home movie" som visats på Göteborgs konstmuseum den senaste tiden, är underbar i sin absurditet.
Ibland träffar jag på en del personer som ska fotograferas, och de kan då inta någon konstig pose för att de tror att det ska vara på ett visst sätt. Där har man som fotograf ett ansvar för att bilden ska bli bra.
 

PMD

Aktiv medlem
Graal skrev:
Och om bilden med en hand över en (i mina ögon ganska slapp penis) är en bild av en sexuell handling eller ej bestämmer betraktaren. Jag ser det som en bild av en kärlekshandling som inte nödvändigtvis är rent sexuell utan lika gärna kan vara en ömhetsbetygelse, precis som en manshand på ett bröst kan vara ren ömhet och kärlek istället för sex.
Det finns ingen skarp gräns mellan ömhetsbetygelse och sexuella handlingar. Den aktuella bilden är därför svårkategoriserad om det är dessa två kategorier vi har att välja på.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Jag tycker det där ser ut mest som avklädd "fickpingis" och inte mycket att hetsa upp sej över... För mej han kunde lika gärna dra sej i näsan...med eller utan kläder.

/Leif
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Man kan börja med att till skillnad från upphovsmannen till penisbilderna ta kritik. Det är han helt oförmögen till, och det är rent provocerande att läsa hans klappa-lilla-gubben-på-huvudet-svar på fullt seriösa kommentarer. Särskilt när han lagt upp bilderna för kritik. Det är hundra gånger värre än bilderna i sig. Han vill uppenbarligen inte ha kritik och hans fisförnäma attityd i kombination med pretentiösa effektsökeri-bilder gör folk förbannade.

Vill man inte ha kritik så ska man fan inte fråga efter det heller. Enklare kan det väl inte bli? De flesta tål nog att se en penis annars.
Nu tog du väl ändå i? Jag tycker han svarar bra på den seriösa kritiken.. men när någon som bara fotat sina barn på semestern eller tror på "bra bilder direkt ur kameran-principen" ger sin konstruktiva kritik "för hög kontrast" eller "bilden säger mig inget", då blir man lätt lite arg och känner sig förlöjligad, inte underligt om man vill vara lite oförskämd tillbaks..

Man har rätt att tycka att man är jävligt duktig. Jag gör det iaf. :)

Men helst ska man väl bara vara ödmjuk...
 

Maverick

Aktiv medlem
Kijana skrev:
Jo, nog kan man kalla dem för objektifierande. Var de polska bilderna Tony Wards? Hur som helst, när det gäller Günters bilder är en barnslig fascination inför kvinnans underliv väldigt framträdande och påtaglig. Jag upplever det som att fotografen har stannat i utvecklingen (alltså inte fotografiskt, utan mentalt) och inte riktigt kan släppa ämnet.



...



...



Finns det nått slags självändamål i att "släppa" ett ämne som jag inte känner till? Ser liksom inte något problem med att bara fotografera underliv om det är nu det man vill göra. Det blir ju lite grann som att be en naturfotograf att sluta fota djur eller vad det nu är.

Mvh
Maverick
 

Kijana

Aktiv medlem
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Jag menade egentligen att släppa fixeringen vid kvinnors underliv. Som bilderna är nu känns de ganska pubertala. Och jag tror inte heller att Günter är så avancerad i sitt tänkande att han vill att vi som betraktare ska reflektera över vårt förhållande till det kvinnliga underlivet.

Visst har han all rätt att fotografera underliv hur mycket han kan, men jag skulle ju kunna tänka mig en del variation i bilderna med ljussättning, utsnitt, komposition och annat som gör bilderna lite mer dynamiska. Samma "krav" som vi ställer på bilderna här på FS.
 

Makten

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Nu tog du väl ändå i? Jag tycker han svarar bra på den seriösa kritiken.. men när någon som bara fotat sina barn på semestern eller tror på "bra bilder direkt ur kameran-principen" ger sin konstruktiva kritik "för hög kontrast" eller "bilden säger mig inget", då blir man lätt lite arg och känner sig förlöjligad, inte underligt om man vill vara lite oförskämd tillbaks..

Man har rätt att tycka att man är jävligt duktig. Jag gör det iaf. :)

Men helst ska man väl bara vara ödmjuk...
Problemet är om man inte klarar av att hantera andras åsikter utan att försöka förlöjliga dem. Om man ber om kritik så bör man också kunna svara på den, oavsett hur insatt kritikern är. "Du förstår inte" är ett uselt svar eftersom det ju visar att fotografen faktiskt inte nått fram. Det i sig borde ju vara ett skäl att tänka till. Visst får man tycka att man själv är jävligt bra, men att bara skaka av sig kritik som ingenting är självgott och oftast rätt otrevligt. Vill man inte ha kritik så bör man inte lägga bilderna i en kritikpool. Att man ändå gör det är naturligtvis för att man vill visa upp sina oerhörda verk, men i så fall kan man gott gå till något galleri istället. Är man så bra så att man inte förtjänar kritik så ska det väl heller inte vara några som helst problem att få ställa ut?

Folk är jävligt dåliga på att vara självkritiska; amatör som "proffs".
 

Mattsen

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Nu tog du väl ändå i? Jag tycker han svarar bra på den seriösa kritiken...
.
.

"Tillåt mig att bara skratta åt din kommentar."

"!LITEN?!?!!? Den är sååå stor och fräck och har tillfredställt TONVIST med kvinnor!"

"Hahahaaa.
Vi gör såhär att nu slutar nog denna konversation."

Tja, tre svar från fotografen.
Har svårt att tro att de som kommenterade inte menade att vara seriösa.
Jag har inte ens mött tonåringar med mer omogen attityd.
Men är man med-lem i den "exklusiva" klubben och dessutom "konstfotograf" så är det tydligen fritt fram.

Ärligt talar tror jag en "attityd-fotograf" antagligen kan publicera vilken skit som helst utan åtgärd och med FS godkännade. Patetiskt.
 
ANNONS