Annons

Köp av Canon EOS 300D, Vilka Objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

rydin

Ny medlem
Hej!

Jag har haft ögonen på en Canon EOS 300D nu sedan den kom och men nu ligger ett köp inom en inom snar framtid.

Har skummat igenom trådarna och funnit en del svar men jag är amatör inom området i sin rätta bemärkelse.

Jag har dock inte funnit så mycket kommentarer ang. det EF-S 18-55/3,5-5,6 objektivet som kameran kan köpas bundlad med. Blir kanske en hel del inomhusfotografering med detta objektiv. Har ni några erfarenhter av detta objektiv eller rekommederar ni ett något annat.

Tänkte givetvis även komplettera med något Zoom-objektiv. Kommer nyttja detta objektiv en del i Alperna och på havet så det kommer vara en del ljus. Har kollat på dessa "Sigma 55-200/4-5,6 DC" samt "Canon 55-200/4,5-5,6 II USM". Sigman är ju billigare men innebär detta även sämre kvalité/prestanda? Finns det någon rekommendation här (smärtgräns 4000:).

En filter för att skydda objektivet finns även på inköpslistan. Ett som skyddar för UV. Är de likvärdiga eller är det stor skillnad mellan dem.
Skall man införskaffa ett par olika filter för olika scenarios (notera amatör ;-)).

Det blev ett par frågor.
Tack på förhand till evetuella svar.

/Johan Rydin
 

Jeppe

Aktiv medlem
Bara att köpa.. pick one, any one.. du kommer inte se skillnaden mellan sigmas 55-200 och Canons 55-200..

Vet inte prisskillnaden mellan sigmat och Canons.. men jag hade betalt lite extra för att få USM, vilket ger en snabbare AF, även om den inte är den "riktiga" USM-motorn (inget du behöver "bry" dig om).

300D + 18-55 + 55-200 + motljusskydd... Jättebra..
 

sagan

Avslutat medlemskap
EF-S 18-55/3,5-5,6 är ett bra objektiv för sin prisklass, bra över 35mm enligt FOTO, sämre i vidvinkelläget.

"Sigma 55-200/4-5,6 DC" samt "Canon 55-200/4,5-5,6 II USM"...har inte sett några tester på de objektiven så jag vet inte vilket av dem som är bäst.

UV-filter går bra att köpa de billigaste, inget man märker någon skillnad på i praktiken mot dyrare.
 

skalmac

Aktiv medlem
det står ju inte vad det är för objektiv, alltså vilken som är den största bländaren på dom, men minsta är utskrivet.......
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det är: Sigma 18-50/3,5-5,6 DC resp. Sigma 55-200/4-5,6 DC.

De är specialgjorda för kameror med liten sensor..passar alltså inte till kameror med fullstor sensor (heller inte på de med 1.3x sensor).
 

lutfisk

Aktiv medlem
jag har också en canon 300d, men med ett sigma 18-50mm. Jag funderar på att köpa ett nytt objektiv,
om man har råd att lägga ut drygt 4000 SEK på ett objektiv med kraftigare zoom, vad ska man då välja?
och var kan man hitta recensioner på objektiv? (förutom här och photodo)

tack
 

GrAcK

Aktiv medlem
sagan skrev:
Det är: Sigma 18-50/3,5-5,6 DC resp. Sigma 55-200/4-5,6 DC.

De är specialgjorda för kameror med liten sensor..passar alltså inte till kameror med fullstor sensor (heller inte på de med 1.3x sensor).
300D har väl en 1.6x sensor? passar de alltså bra till den? är det bra objektiv? är de värda pengarna eller är det bättre att köpa EF-S 18-55/3,5-5,6 objektivet till o börja med?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Japp, 300D har en 1.6x sensor..så det fungerar fint till den (fungerar även till 1.5x sensorer)

Om Sigma 18-50/3,5-5,6 DC är bättre eller sämre än Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 har jag ingen aning om.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Ingen aning..nytt objektiv som jag inte sett några tester på.

Men det är ju ett lågprisobjektiv så det skulle förvåna om det vore jättebra, säkert bra för sitt pris dock.

Kanske får se ett test i FOTO på båda de objektiven snart.
 

cagn

Medlem
300D med objektiv

Hej tänker börja med att tala om att jag är nybörjare. Fick hem min 300D precis i början av Oktober. Innan jag bestämde mig för denna så pratde jag med flera äldre gamla rävar som har hållt på med foto länge.

Mitt resonemang:

Objektiv är något som man har ofta väldigt länge och pris och bildkvallité går hand i hand säger mina gamla rävar. Vilket verkar vara sant. 300D har ju en bra bildsensor och kan ge väldigt fina bilder. Så jag bestämde mig för canons ef-s 18-55 gluggen och började sedan spara till ett par gluggar som jag verkligen vill ha. Tänker inte kompromissa med att köpa något billigare för att jag inte har råd med de jag vill ha. Så jag väntar med att köpa. Jag tycker att ef-s gluggen är bra kanske lite plastig men den duger. Har en Canon 50/1.8 II som är bra till portätt å annat gott :)
De objektiv jag sparar till är:

Canon 70-200/2.8 L USM
Canon 28-135 med IS

Sigma EF 500 DG SUPER blixt

När jag köpt dessa ska jag sedan kanske köpa ett Canon 100-400/4.5-5,6 L USM IS

Ja så här tänker jag, ville bara lätta mitt hjärta.

/ Calle
 

Damocles

Aktiv medlem
Canon 70-200/2.8 L USM
Canon 28-135 med IS

Sigma EF 500 DG SUPER blixt

När jag köpt dessa ska jag sedan kanske köpa ett Canon 100-400/4.5-5,6 L USM IS

Ja så här tänker jag, ville bara lätta mitt hjärta.
Om du inte är låst vid märke så är Sigma's 70-200/2.8 riktigt bra också, och till en billigare penning. Det enda som kan få mig att byta mot canon är canons 70-200/2.8 IS....

28-135 IS USM gillar jag som reseobjektiv. Just för det relativt höga omfånget.
 

niklasl

Aktiv medlem
sagan skrev:
"Sigma 55-200/4-5,6 DC" samt "Canon 55-200/4,5-5,6 II USM"...har inte sett några tester på de objektiven så jag vet inte vilket av dem som är bäst.
Det är inte så att Canon 55-200 II är en relansering av gamla 55-200? Den finns ju testad.
 
ANNONS