Annons

Köp av Canon EOS 300D, Vilka Objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

rydin

Ny medlem
Hej!

Jag har haft ögonen på en Canon EOS 300D nu sedan den kom och men nu ligger ett köp inom en inom snar framtid.

Har skummat igenom trådarna och funnit en del svar men jag är amatör inom området i sin rätta bemärkelse.

Jag har dock inte funnit så mycket kommentarer ang. det EF-S 18-55/3,5-5,6 objektivet som kameran kan köpas bundlad med. Blir kanske en hel del inomhusfotografering med detta objektiv. Har ni några erfarenhter av detta objektiv eller rekommederar ni ett något annat.

Tänkte givetvis även komplettera med något Zoom-objektiv. Kommer nyttja detta objektiv en del i Alperna och på havet så det kommer vara en del ljus. Har kollat på dessa "Sigma 55-200/4-5,6 DC" samt "Canon 55-200/4,5-5,6 II USM". Sigman är ju billigare men innebär detta även sämre kvalité/prestanda? Finns det någon rekommendation här (smärtgräns 4000:).

En filter för att skydda objektivet finns även på inköpslistan. Ett som skyddar för UV. Är de likvärdiga eller är det stor skillnad mellan dem.
Skall man införskaffa ett par olika filter för olika scenarios (notera amatör ;-)).

Det blev ett par frågor.
Tack på förhand till evetuella svar.

/Johan Rydin
 

Jeppe

Aktiv medlem
Bara att köpa.. pick one, any one.. du kommer inte se skillnaden mellan sigmas 55-200 och Canons 55-200..

Vet inte prisskillnaden mellan sigmat och Canons.. men jag hade betalt lite extra för att få USM, vilket ger en snabbare AF, även om den inte är den "riktiga" USM-motorn (inget du behöver "bry" dig om).

300D + 18-55 + 55-200 + motljusskydd... Jättebra..
 

sagan

Avslutat medlemskap
EF-S 18-55/3,5-5,6 är ett bra objektiv för sin prisklass, bra över 35mm enligt FOTO, sämre i vidvinkelläget.

"Sigma 55-200/4-5,6 DC" samt "Canon 55-200/4,5-5,6 II USM"...har inte sett några tester på de objektiven så jag vet inte vilket av dem som är bäst.