Annons

Köp av kamerahus på ebay

Produkter
(logga in för att koppla)

Supablue

Medlem
Hej!

Sökmotorn fungerar inte just nu så jag vet inte om den här frågan har avhandlats i någon del på forumet redan.

Men så här är det, jag vill köpa en ny D750 och har sonderat terrängen ang priser och har även tittat på ebay. Köper jag från ebay i england så kan priset ligga på dryga 15k vilket ju är en ganska stor skillnad mot priserna här i sverige.

Är momsen redan inräknad i det priset som listas där?
Vad är det som talar för och emot att köpa kameran där istället för det dyrare priset i en butik här i sverigen? Något man bör se upp för? (förutom att inte köpa från någon som har fått dålig feedback från köpare)

Så länge du handlar från ett EU-land så slipper du moms och skatt.
Sen kan det vara idé att kolla upp hur garantiärenden hanteras, och om garantin gäller i Sverige.

Om det är ett exemplar avsett för den Europeiska marknaden men det blir betydligt krångligare om det är obskyra säljare som vidarebefordrar gråimporter.
Man får pengarna tillbaka av Ebay om varan man betalat för inte uppfyller det som står angivet i annonsen. M a o, läs NOGGRANT om vad som står skrivet om det objekt du ev. är intresserad av.

Är du osäker på någonting, kan du alltid kontakta säljaren och ställa frågor. Naturligtvis sparar du ev. korrespondens med säljaren och använder det som bevis vid en ev. konflikt med säljaren.

Ett annat alternativ är amazon.uk.com. Samma garantier (tror jag) gäller där. Dessutom brukar säljarna kräva betalning genom PayPal och då är du också försäkrad genom dom om det skulle visa sig att det du köpt och betalat för, inte motsvarade beskrivningen i annonsen.

God (h)jul och lycka till !!

Om det står att det är en Europeisk modell men det de facto inte är det så kan du yrka på felaktig beskrivning, men hävdas inget alls har man inte mycket att yrka på i efterhand.

Även för Amazon gäller samma sak och där är det än lurigare. Köper du direkt från Amazon själva hanteras det som vilket köp som helst. Däremot blir det krångligare med tredjepartssäljare som är "fullfilled by Amazon". Det innebär att Amazon själva skickar varan ut till kunden och har hand om returer inom deras returpolicy (XX dagar) men säljaren ansvarar för varan, garantier och annat i samband med köpet. Säljer säljaren då en gråimport och du behåller varan över tiden för Amazons returpolicy är dit ärende enbast mellan dig och säljaren.

Så länge du handlar från ett EU-land så slipper du moms och skatt.
Sen kan det vara idé att kolla upp hur garantiärenden hanteras, och om garantin gäller i Sverige.

Nja, om vi utgår från att säljaren är ett företag:

1) som privatperson betalar du moms i det land du köper från, men om det är en säljare som säljer över en viss summa till Sverige så betalar man svensk momssats.

2) som svenskt företag betalar man inte moms på vara som köps i annat EU-land, men man redovisar en form av fiktiv moms i sin bokföring, samt på sin momsrapport.

Någon form av skatt och/eller till betalas inte på köp inom EU.

Tack för svaren, nu har jag mer kött på benen!
Nu ska jag bara fundera om det är värt att komma undan med lite pengar eller om jag ska stötta våran svenska marknad istället vilket ju är roligare. :p

Kameror är i dagsläget relativt billiga i Sverige. Den aktuella modellen D750 kostar i Sverige 21000. På BH i USA drygt 17000 kr. Plus moms, dvs drygt 21000.

En amerikansk firma som påstår att produkterna skickas från London och erbjuder orimligt låga priser ... Jag skulle inte blir förvånad om firman är lite "slarvig" med att redovisa moms i Storbritannien.

Efter lite efterforskning så verkar det alldeles för riskabelt att handla därifrån för att spara en liten slant. Så det blir en tur till Fotokungen efter jobbet som har en drive med 2000:- rabatt på bla d750.

ANNONS
Götaplatsens Foto