Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av nya gluggar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Navqual

Medlem
Jag har för tillfället en D60 med ett 18-55(kitglugg) men jag vill ha något mer! Gärna en fast glugg för gatufoto som klarar dåliga ljusförhållanden och en telezoom för fotografering på lite avstånd.

Men jag har en ganska så begränsad budgetjust nu, så jag vet inte vilket jag köper först men jag vill ha lite förslag och gärna länkar.

Jag behöer nog inte säga att jag är nybörjare.

Nu e jag Canonanvändare, men jag misstänkte att Nikon har ett liknande objektiv som Canon har. Det är ett fast 50/1.8. Kostar en slät tusing och är väldigt bra för det priset...

Nu e jag Canonanvändare, men jag misstänkte att Nikon har ett liknande objektiv som Canon har. Det är ett fast 50/1.8. Kostar en slät tusing och är väldigt bra för det priset...

Ja det har jag kollat lite på, men jag blev lite fundersam eftersom att de är AF objektiv när kameran stöder AF-S och AF-I :/

Jag har för tillfället en D60 med ett 18-55(kitglugg) men jag vill ha något mer! Gärna en fast glugg för gatufoto som klarar dåliga ljusförhållanden och en telezoom för fotografering på lite avstånd.

Men jag har en ganska så begränsad budgetjust nu, så jag vet inte vilket jag köper först men jag vill ha lite förslag och gärna länkar.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9056991
och
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5296628

Den första verkar litet svår att få tag i än men får fina omdömen på t ex photozone.de

Den andra funkar riktigt bra mellan 70 och upp till 250mm ungefär, sedan är det litet si och så med skärpan.

/FW

du har en D60 och det billiga 50/1.8 har ingen inbyggd focus motor som objektiven måste ha om du ska få fungerande af med D60
det som du i så fall ska köpa är nikons Nikon AF-S 50/1,4 G kostar ca 3750 betydligt mer än 50/1.8 men det fungerar på D60 alternativt Nikon AF-S DX 35/1,8 G sigmas med hsm motor är ungefär lika dyra som nikons så köp ett nikon orginal

skrev för långsamt

Om du vill ha en fast allround glugg kommer du nog tycka om Nikons senaste tillskott, 35/1.8DX, alternativt den äldre 35/2 eller Sigma 28/1.8. En billigare lösning är Nikons 50/1.8D, men då får du inte plats med lika mycket i bilden. Jag är dock lite osäker på om du får autofokus med andra än DX-gluggen.

Du får en skaplig telezoom i Nikons 55-200. För lite mer pengar och lite längre brännvidd finns deras 70-300.

Jag har haft Nikon 35/1.8G några veckor nu. En mycket trevlig glugg, med många användningsområden. Rekomenderas. Kostar c.a 2200:-

Jo men du får bara autofokus med Nikons AF-S, Sigmas HSM och Vissa av Tamrons med inbyggd fokusmotor.

Har nya 35 dx objektivet och är mycket nöjd med det. Litet, 1,8, billigt och mycket användbart tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto