Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av nytt kamerahus!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotolennie

Ny medlem
Hejsan, kör idag med ett nikon d3100 hus och har fotat ett tag. Känner att jag vill investera i ett nytt, lite mer avancerat kamerahus. Fokuserar ganska mycket på Macrofotografering men även natur/djur. har kollat lite på D5300 och även D7100.. D5300 är ju lite billigare men känns som om man betalar för lite "onödiga" funktioner i den, så som te.x Gps och inbyggt WiFi.
Känns som om man får mer kamera för pengarna om man köper D7100'an. Tacksam för tips/ råd

Med vänlig hälsning, Lennie.

Hejsan, kör idag med ett nikon d3100 hus och har fotat ett tag. Känner att jag vill investera i ett nytt, lite mer avancerat kamerahus. Fokuserar ganska mycket på Macrofotografering men även natur/djur. har kollat lite på D5300 och även D7100.. D5300 är ju lite billigare men känns som om man betalar för lite "onödiga" funktioner i den, så som te.x Gps och inbyggt WiFi.
Känns som om man får mer kamera för pengarna om man köper D7100'an. Tacksam för tips/ råd

Med vänlig hälsning, Lennie.

Valet mellan D5300 och D7100 beror helt på vilka funktioner som man tycker är onödiga respektive önskvärda.

D5300 har GPS och WiFi, men också vinklingsbar skärm vilket är bra vid just macrofotografering.

D7100 å andra sidan har dubbla kommandorattar, fokusmotor och vädertätning.

Valet mellan D5300 och D7100 beror helt på vilka funktioner som man tycker är onödiga respektive önskvärda.

D5300 har GPS och WiFi, men också vinklingsbar skärm vilket är bra vid just macrofotografering.

Då jag känner att gps/wi-fi är överflödigt för mig så känns det som om att det lutar åt D7100.. Känner att intresset för djur växer så kan den nog vara väldigt bra med tanke på de 51 fokuspunkterna. Jag får åka in och testa dem för att kunna bestämma mig tror jag.

Å andra sidan kan man skaffa en vinkelsökare som även kan förstora sökarbilden. Då slipper man dessutom besvärande sol på sökarbilden.

Å andra sidan kan man skaffa en vinkelsökare som även kan förstora sökarbilden. Då slipper man dessutom besvärande sol på sökarbilden.

Tyvärr brukar vinkelsökare vara svåra att få tag på i Sverige (och de är dyra - den som passar D7100 kostar 2300:- på Cyberphoto).

Det blev en D7100! Vilken jäkla skillnad mot min gamla D3100. På de första 5 minuterna hade jag fått riktigt snygga bilder på fåglar m.m i rörelse som kunde ta timmar att få till med D3100. Längtar redan tills efter jobbet imorgon så jag får ge mig ut igen!

ANNONS
Götaplatsens Foto