Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Har kollat lite på ett nytt objektiv med budget på ca 2500kr. Jag funderar just nu på denna o min undran är om den är värd pengarna o om den har bra kvalitet o levererar bra bilder.

http://cdon.se/hemelektronik/sigma_18-200mm_f3.5-6.3_dc_os_for_canon-12247011?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Som semesterobjektiv kan det duga, men du rör dig i bottenklassen när det kommer till optisk kvalitet. Det kan ju mycket väl räcka, men man bör veta vad man får för pengarna.

Läs gärna sammanfattningen på photozone.de:

http://www.photozone.de/canon-eos/3...35-63-dc-os-canon-test-report--review?start=2

Per.

PS. Har du en 18-55 sedan förut, får du mycket mer för pengarna om du köper Canons 55-250 IS!

Som semesterobjektiv kan det duga, men du rör dig i bottenklassen när det kommer till optisk kvalitet. Det kan ju mycket väl räcka, men man bör veta vad man får för pengarna.

Läs gärna sammanfattningen på photozone.de:

http://www.photozone.de/canon-eos/3...35-63-dc-os-canon-test-report--review?start=2

Per.

PS. Har du en 18-55 sedan förut, får du mycket mer för pengarna om du köper Canons 55-250 IS!
Ok men jag har ju en Canon 1000D med standard objektiv UTAN stabilisator, så jag letar ju efter ett som är bättre än det o som har lite mer zoom o som är ett bra "allaround objektiv" för ca 2500kr.

Ok men jag har ju en Canon 1000D med standard objektiv UTAN stabilisator, så jag letar ju efter ett som är bättre än det o som har lite mer zoom o som är ett bra "allaround objektiv" för ca 2500kr.

Canon 17-85/4-5.6 IS USM kanske är ett bättre köp?

85 är hyfsat mycket tele på APS-C / EF-S. Det borde vara zoom nog för 90% av alla foton, personligen ser jag ingen poäng med att ha mer telezoom på ett normal objektiv. 85 på APS-C går att jämföra med 136 på fullformat, vilket räcker för porträtt på många meters avstånd.

Genom att ha lite mer begränsad zoom så får du oftast bättre optik med finare bilder och mindre distorsion.

Superzoomar och speciellt billiga superzoomar, då får man inte uppleva vad ens kamera kan ge för bilder. (med det sagt, jag har en del semesterfoton tagna med en billig superzoom som jag är helt klart nöjd med.)

Canon 17-85/4-5.6 IS USM kanske är ett bättre köp?

85 är hyfsat mycket tele på APS-C / EF-S. Det borde vara zoom nog för 90% av alla foton, personligen ser jag ingen poäng med att ha mer telezoom på ett normal objektiv. 85 på APS-C går att jämföra med 136 på fullformat, vilket räcker för porträtt på många meters avstånd.

Genom att ha lite mer begränsad zoom så får du oftast bättre optik med finare bilder och mindre distorsion.

Superzoomar och speciellt billiga superzoomar, då får man inte uppleva vad ens kamera kan ge för bilder. (med det sagt, jag har en del semesterfoton tagna med en billig superzoom som jag är helt klart nöjd med.)

Tack för tipset men den spräckte tyvärr min budget som ligger på ca 2500kr

Det hittar du nog inte. Du får antingen köpa begagnat, och då är nog 17-85 ditt bästa köp som du fick tips om ovan, eller gå på att ha två objektiv, som jag föreslog. Bildstab är inte så viktigt på kortare brännvidder som på längre.

Per.

Det hittar du nog inte. Du får antingen köpa begagnat, och då är nog 17-85 ditt bästa köp som du fick tips om ovan, eller gå på att ha två objektiv, som jag föreslog. Bildstab är inte så viktigt på kortare brännvidder som på längre.

Per.

Tyvärr så är den det då bilderna inte blir riktigt skarpa. jag måste ha så jag kan fota ganska nära då det kan vara lite trångt på vissa bilträffar oså lite längre zoom för rally tävlingar men ändå så jag kan fota dom när dom kommer nära. Därför jag kollade på det där objektivet eftersom den började på 18 vilket är ganska lämpligt när man är på bilträffar o cruisingar o att den gick så pass som till 200 vilket gör att man kan ta kort på rallybilarna när dom kommer på lite avstånd.

Fokusprestandan är en viktig parameter för att få skarpa bilder på föremål som rör sig (om fokus ligger helt fel spelar det ingen roll vad du använt för brännvidd egentligen). Tror inte Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS du tittat på är speciellt bra i detta hänseende. Optiska prestandan verkar också "suga". Objektivet har ju också väldigt dålig ljusstyrka varmed du kan inte förvänta kortare slutartider då ljuset är svagare. Och vibrationsreducering hjälper inte alls till för att korta ner slutartiderna...

Fokusprestandan är en viktig parameter för att få skarpa bilder på föremål som rör sig (om fokus ligger helt fel spelar det ingen roll vad du använt för brännvidd egentligen). Tror inte Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS du tittat på är speciellt bra i detta hänseende. Optiska prestandan verkar också suga hos detta objektiv. Objektivet har ju också väldigt dålig ljusstyrka varmed du kan inte förvänta korta slutartider så ljuset är sämre. Och vibrationsreducering hjälper inte alls till för att korta ner slutartiderna...

Det va det jag va rädd för när det va så pass "billigt" men som sagt just nu kör jag ju 18-55 utan is.

Jag hade också 18-55 som kitobjektiv till min 1000D. Men jag har köpt Canons 18-135 IS begagnat. Mycket bättre skärpa och mer zoom också. Funkar utmärkt som semesterobjektiv. Det objektivet brukar finnas ganska ofta som begagnat/nästan inte använt eftersom det säljs som kitobjektiv.

Det finns förstås både bättre och skarpare objektiv, men med din budget och vad du har tidigare så kan jag rekommendera ett begagnat Canon 18-135 IS.

Förhoppningsvis blir du lika nöjd som jag blev av slippa det dåliga kitobjektivet.

Hoppas du köpte ett motljusskydd också. Eftersom jag köpte begagnat blev det inte ett sånt direkt för mig. På semestern körde jag in kameran i en glasdörr, med objektivet först och fick nåt glapp i det. Men en erfaren fotograf som jag pratade med rekommenderade att jag skulle lämna in det och justera. Det blev bättre än tidigare som tur var. Hade bara haft det en månad ungefär.

Förhoppningsvis blir du lika nöjd som jag blev av slippa det dåliga kitobjektivet.

Hoppas du köpte ett motljusskydd också. Eftersom jag köpte begagnat blev det inte ett sånt direkt för mig. På semestern körde jag in kameran i en glasdörr, med objektivet först och fick nåt glapp i det. Men en erfaren fotograf som jag pratade med rekommenderade att jag skulle lämna in det och justera. Det blev bättre än tidigare som tur var. Hade bara haft det en månad ungefär.

ne jag gjorde ju inte det för jag ska pejla med lite bekanta om nån har ett liggandes så sparar jag ju dom där 300-400kr men hittar jag inge så får jag ta o köpa ett för det är ju ett måste

ANNONS
Götaplatsens Foto