Annons

Hur långt klarar jag mig med Sony A7 III + FE 24-70mm f/2,8 GM?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa det här paketet med A7 III + 24-70 f/2,8. Anledningen är till största del för att filma, men också en hel del foto.
Jag är ovan att använda zoom. Tidigare har jag alltid kört med Nikon samt en uppsättning fasta objektiv (egna företaget). Men nu är det ett inköp till företaget där jag är anställd och därför undrar jag hur bra jag kommer klara mig med det objektivet? För film så tror jag att det täcker upp ganska bra, men för foto? Bör jag köpa till en fast 85 mm för bra porträttbilder osv? Eller kommer jag klara mig ganska bra med zoomen även för det?

Det där Sony-objektivet kostar en ganska bra slant. Är det värt pengarna? Hur står det sig mot t.ex. den här Tamorn 28-75?
 
Du kan ju kolla på Sonys 24-105mm också. Det borde gå för halva priset mot detta GM. Fördelen med det om vi nu ändå pratar zoom och video är ju att den har ett snäpp längre zoomintervall utan att förlora alltför mycket i kvalitet. Tamron och även Sigma Art inte minst är ju ofta både bra och en aning billigare alternativ.

Sedan är det väl egentligen viktigare att fråga sig vilken typ av bilder man tänker sig producera. Om det mest är video som ska produceras så är väl inte det mediet som ställer särskilt höga krav på den upplösning objektiven ger. Det är mycket pengar då objektivet är dyrt. Scandinavian och Cyber ligger också fortfarande på ungefär samma prisnivå för A7 III som när jag köpte min för tre år sedan trots att den rimligen går mot slutet av sin produktcykel som nyaste modell i det Sony-segmentet. Jag skulle nog kolla efter en liknande kombo på begagnatmarknaden just med tanke på att kamerahuset snart kommer ersättas med A7 IV och då slipper du den värsta kapitalförstöringen du annars garanterat åker på direkt.
 
ANNONS