Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

larssa99

Aktiv medlem
Jag tänkte skaffa en systemkamera (Canon 600D) och undrar om någon kan tipsa om objektiv?
Vill ju kunna fota både på nära o långt håll. Om man t ex. skall fota kitesurfing/surfing, behöver man bildstabilisator i objektet då? Skall jag börja med ett 18-200 eller 18-55 och sedan köpa till ett tele?

Hej!
Nej, bildstabilisator är bara effektivt vid stilla motiv!

Att ha både vidvinkel och tele i samma lins är en kompromiss, alltså inte det bästa av två världar, utan snarare nåt halvbra från två världar.

Normal-kitobjektivet är riktigt bra (18-55) och det är alltid bra att ha ett med normal brännvidd. senare kan du köpa till ett 70-200 eller 70-300. ett som jag varmt kan rekommendera är canons EF 70-200 f/4 L. finns många fina begagnade för 4000 kr och nya runt 6000.. mycket billigt för ett välbyggt, snabbt, och jätteskarpt objektiv!

Ska du fota kitesurfning kan du behöva snabb autofokus, så vad du än köper, se till att det står USM på det.. (ultra sonic motor) Dom utan USM är ganska slöa och lär inte hinna med i svängarna!

Fotade lite vindsurfare i Varberg för några veckor sedan. Vid detta tillfälle fann jag 200 mm (crop sensor) för kort för de "läckraste tricken" som inte skedde specielt nära stranden. IS har jag men hade klarat mig utan vid detta tillfälle då jag mest körde på 1/640 och 1/800...

Jag tänkte skaffa en systemkamera (Canon 600D) och undrar om någon kan tipsa om objektiv?
Vill ju kunna fota både på nära o långt håll. Om man t ex. skall fota kitesurfing/surfing, behöver man bildstabilisator i objektet då? Skall jag börja med ett 18-200 eller 18-55 och sedan köpa till ett tele?

Jag kan skarpt rekommendera EF-S 17-55 f2,8, och sen eventuellt komplettera med en teleglugg, typ 70-200 som någon nämnde. Men där får man överväga om en bländare på 4,0 är tillräckligt. I mitt tycke bör man satsa på f2,8 även där, då slutartiden kan bli en aning lång i sämre ljus, och eftersom det dessutom saknar IS blir det inga bra bilder. Men ska du bara fota kitesurfing är ljuset förhoppningsvis bra och då räcker 4,0.

I mina ögon är 18-55 objektivet skräp. Och enligt Scandinavian Photo är 600D 500:- billigare när man bara köper huset. Vill du sen tvunget ha 18-55 kan du köpa ett för 100-200:- på typ tradera.

Jag kan skarpt rekommendera EF-S 17-55 f2,8, och sen eventuellt komplettera med en teleglugg, typ 70-200 som någon nämnde. Men där får man överväga om en bländare på 4,0 är tillräckligt. I mitt tycke bör man satsa på f2,8 även där, då slutartiden kan bli en aning lång i sämre ljus, och eftersom det dessutom saknar IS blir det inga bra bilder. Men ska du bara fota kitesurfing är ljuset förhoppningsvis bra och då räcker 4,0.

I mina ögon är 18-55 objektivet skräp. Och enligt Scandinavian Photo är 600D 500:- billigare när man bara köper huset. Vill du sen tvunget ha 18-55 kan du köpa ett för 100-200:- på typ tradera.

Inte alls skräp, utan tvärtom fantastisk för priset. Sen inget jämfört med dyrare, men så kan man ju säga om allt.

Som vanligt på detta forumet ska jag såklart skriva om detta och förtydliga mig: inte alla IS-objektiv har denna panoreringsfunktion i IS-en.

Det är möjligt att det fortfarande säljs något objektiv med så gammal IS-konstruktion att det inte klarar panorering, men jag känner inte till något.

Edit: Canon gjorde det första IS-objektivet 1995, först två år senare infördes panoreringsfunktionen.

Det är möjligt att det fortfarande säljs något objektiv med så gammal IS-konstruktion att det inte klarar panorering, men jag känner inte till något.

Edit: Canon gjorde det första IS-objektivet 1995, först två år senare infördes panoreringsfunktionen.

Då hade jag rätt ;)

nä skämt åsido.. Jag trodde bara det var dom med nån form av mer avancerad IS..

Tackar!

Tackar för alla svar!
Jag köpte en Canon 600D med 18-55 (paket) eftersom det bara var 200:- dyrare än utan objektiv. Sedan kommer jag nog köpa ett 70-300 och kanske ett semester objektiv. Jag kommer ju inte bara fota kitesurfing med teleobjektivet och då känns det som jag skall ha med bildstabilisator?

Är Canons orginalobjektiv bäst eller Sigma o Tamron funkar minst lika bra eller?
Kollade in detta: http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=21232

ANNONS