Annons

Köp av stativ och kameraväska

Produkter
(logga in för att koppla)

highmore

Medlem
Kanske lite sent men kameraexpress (Holland) har Velbon Sherpa Pro CF-445L för 99€.. Ok för ett kolfiber av bra märke. Om längd och stabilitet är tillräcklig får ni avgöra själva.
 

thure1982

Aktiv medlem
Okey så det såpass illa alltså att inget billigt stativ fungerar överhuvudtaget, då får jag väl skippa stativ och fortsätta köra på min ghettolösning att lägga skiten på en plastpåse/kameraväska då.

Hade nämligen tänkt att använda det till filmning med videokameran (samsung hmx h200) och systemkameran (mest systemkameran då samsungen oftast används till fisheyeshots).

Märkte även att jag gått på en nitlott när det gäller valet av objektiv, tänkte inte riktigt på att skärmedjupet var som det var och det gör det nästan omöjligt att använda till det jag vill använda det till (filma och fota snowskate).


Men men, om jag köper t.ex detta stativet:http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450000000M kommer det vika sig så fort jag ställer kameran på det menar ni? Känns ju faktiskt som att det borde stå bättre på ett sådant än en plastpåse/kameraväska men vad vet jag.

Det skulle vara en fördel om stativet klarade av att vrida sig (ingen aning om va dden korrekta termen är som sagt men kolla detta klipp, andra vinkeln så förstår ni vad jag menar kanske )http://www.vimeo.com/2063712 eller är det rent statiskt bara?

Du kan köpa vilket stativ som helst!
Grejen med billigare stativ är att de in står "still". Blåser det lite och du ska ta ett nattkort med lång slutartid så kommer skakningarna göra att bilden blir suddig.

Ska du bara filma åkare så kan du ha vilket du vill.
Ska du bara fota dagtid kan du köpa vilket du vill.
Ska du bara stå i en studio... osv...

Stativen "håller". Dom kommer inte braka ihop och de kommer inte falla om de inte blåser omkull i storm.
MEN!!!
De är inte lika stabila som de dyrare.

PS. Kolla viktkraven bara. Ska du ha stort teleobjektiv med stor SLR-kamera måste stativet tåla vikten. Säg 5Kg kanske.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Manfrotto är onödigt dyrt tycker jag. Jag rekomenderar det jag själv har, nämligen ett SLIK DX400 Pro där tre-vägshuvud ingår.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Men men, om jag köper t.ex detta stativet:http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450000000M kommer det vika sig så fort jag ställer kameran på det menar ni? Känns ju faktiskt som att det borde stå bättre på ett sådant än en plastpåse/kameraväska men vad vet jag.
Det där stativet kommer nog att funka, i synnerhet om du håller benen korta! Visst är det bättra än påse. Förresten, om du tänker påse, så är en tygpåse med bönor det man brukar rekommendera!

Per.
 

Hock

Medlem
Tackar för tipsen!

Blev en lowepro rezo tlz 20 väska, fick hem den idag och den passar kameran perfekt!
Blev även ett Hoya hmc uv(0) filter, tänkte att det kan vara bra.

Ni har verkligen förvirrat mig angående stativ då jag hör motsatserna till varandra hela tiden ungefär..

Köper jag ett stort stativ kommer jag köra med det så lågt som det bara går hela tiden så om de billigare stativen är relativt stabila i lägsta läget så kommer en sådan att fungera utmärkt.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Tackar för tipsen!

Blev en lowepro rezo tlz 20 väska, fick hem den idag och den passar kameran perfekt!
Blev även ett Hoya hmc uv(0) filter, tänkte att det kan vara bra.

Ni har verkligen förvirrat mig angående stativ då jag hör motsatserna till varandra hela tiden ungefär..

Köper jag ett stort stativ kommer jag köra med det så lågt som det bara går hela tiden så om de billigare stativen är relativt stabila i lägsta läget så kommer en sådan att fungera utmärkt.
Problemen med de stora stativen är att man inte kommer så nära marken med dom (Om man inte börjar skruva lite på dom), men dom är stabila. Stabilt innebär vikt vilket kan vara jobbigt på längre färder. De små är lätta att ta med sig, man kommer nära marken men kan bli väldigt ostadiga i hög-läge/utdraget. Men om du är intresserad av ett litet stativ har jag ett till salu. Slik Sprint Pro II (Max höjd: 165-170cm, Lägsta höjd: 18cm, Max last vikt: 2kg). Kan erbjuda det för 500kr + frakt (Ny 790kr). Har gjort om bärväskan med en längre rem så man kan ha den på axeln/över ryggen nu (vilket inte gick med originala medföljande bärväska.
 
ANNONS