Annons

"Köp Hjälp" Sony slt-a65 / slt-a77 eller Nex-5t

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael87

Ny medlem
Hej,

ska köpa min första systemkamera och tänkte fråga om råd. Har bra bra studentrabatt på Sony, så därför tänkte jag välja det märket. Men skulle kunna tänka mig andra bra kameror som kan hamna inom min budget på max 8500kr

Har ingen tidigare erfarenhet, men vill ha en bra kamera som man kan ha många år och växa med. Vilken av dom här tre skulle ni rekommendera att man valde? berätta gärna för och nackdelar om modellerna?

Sony Slt-a65 --> http://www.sony.se/product/dsi-body-and-2-lenses/slt-a65vx

24.3 megapixel Exmor™ + 18-55mm + 55-200mm
Modellnummer: SLTA65VX.CEE5 Pris: 7340kr

Sony slt-a77 --> http://www.sony.se/product/dsi-body-and-1-lens/slt-a77vl

24.3 megapixel Exmor™, 12fps + 18-55mm
Modellnummer: SLTA77VL.CEE5 Pris: 8120kr

Sony Nex-5t---> http://www.sony.se/product/nex-5/nex-5ty

DSLR-storlek 16,1 megapixels sensor, hybridautofokus, Wi-Fi®, NFC, LCD-pekskärm, lutbar i 180°. Paket med objektiven SEL-1650 och SEL-55210.
Modellnummer: NEX5TYB.CE Pris:6890kr
 
Jag har bara egen erfarenhet av a77:an och jag kan bara säga bra saker om den. Den känns bara bättre och bättre ju mer jag använder den. Som nybörjarkamera kanske den nästan är lite overkill, men å andra sidan vill du ha ett kamerahus som håller måttet ett tag så är det en mycket kompetent modell.

Objektivet 18-55 är inte mycket att hurra för, åtminstone inte den version jag fick med min första Sony (2007). Kanske har den uppdaterats och förbättrats sen dess, men det är ju fortfarande en väldigt billig historia. Den andra man kan välja som kitobjektiv är i en helt annan division men så kostar den ju också 4600 kr mer. Det går ju att uppgradera till bättre objektiv senare.
 
Den version av 18-55 kitobjektivet som finns nu är betydligt bättre än den första versionen.

Jag har ungefär ett halvårs erfarenhet av A77, och jag kan utan vidare säga att den är den av marknadens alla kameror som för de allra flesta kameraentusiaster ger i särklass "mest pang för pengarna". Denna OLED/EVF/SLT-kamera är ju byggd med en annan teknik än de traditionella OVF/DSLR-kamerorna, och det kan ta något halvår innan man har upptäckt alla möjligheter som denna nya teknik ger. Den är verkligen MYCKET rolig att fota med!

När det gäller objektiv så är det absolut värt att köpa A77 i paket med Sonys DT 16-50/2,8 SSM objektiv. Jämfört med kitzoomen så ger det bättre bildkvalitet, högre ljusstyrka och fokuserar avsevärt snabbare (SSM). Dessutom ger den mera vidvinkel - 2 mm gör mycket i vidvinkelområdet. Väljer man denna kombination så kan man säga att man i stort sett får A77:an på köpet, eftersom ett objektiv med motsvarande kvalitet som detta kostar 9 papp till Canon och 12 till Nikon...

Detta paket brukar kosta ca 12.000 kr, men Scandinavian Photo och CyberPhoto säljer det för 10.990 kr. Låna upp de extra tusenlapparna, det är det värt... :)

Annars finns det ett alternativ som ligger närmare din prisnivå:
CyberPhoto har just nu ett erbjudande med A77 plus DT 35/1,8 SAM för 8.990. Detta är ett mycket bra objektiv, fast, och både skarpare och ljusstarkare än 18-55 kitzoomen, men fokuserar inte lika blixtrande snabbt som 16-50/2,8 SSM-objektivet.

Ifall du inte köper detta 16-50 mm-objektiv nu, så lägg upp en budget för inköp av det senare... :)
.
 
Jag skulle också säga A77 med 16-50 objektivet, det är ett extremt prisvärt paket. Bara det objektivet kostar ju 5000 (?) löst har jag för mig. Dessutom har A77 af micro adjust. Jag kommer aldrig mer köpa en kamera som inte har det. Håller på att spara pengar för en A77:a eller alternativt om Sony släpper något nytt nu närmaste månaderna.
 
Blir inga nya A-mountkameror från Sony under de närmaste månaderna (däremot lite A-objektiv). Det här året är ett NEX-kameraår för dem. :)

Just idag rör Sony f.ö. om i kameravärlden genom att släppa släppt A7 24 Mp och A7R 36 Mp, världens två första spegellösa fullformatskameror. De har en ny fattning, FE, men den är kompatibel med NEX:arnas E-fattning, så NEX-objektiv kan användas på A7/A7R. E-objektiven är förstås konstruerade för att teckna ut enbart de mindre APS-C sensorerna, så man kan då koppla in en crop-mode på A7/A7R. Med adaptrar kan man naturligtvis använda A-objektiv på dessa, och senare även objektiv från Nikon, Canon och Leica. Dessa kommer visserligen att bli marknadens billigaste fullformatare (1.700 resp. 2.300 USD) men ligger förstås ändå rejält över din "smärtgräns" så jag bara nämner detta som info. A77 + 16-50/2,8 SSM-kombinationen är fortfarande i särklass "Best Buy".

Enligt de signaler som kommer från Sony kan vi förvänta oss att år 2014 kommer att bli ett A-mountår. :)
.
 
Blir inga nya A-mountkameror från Sony under de närmaste månaderna (däremot lite A-objektiv). Det här året är ett NEX-kameraår för dem. :)

Just idag rör Sony f.ö. om i kameravärlden genom att släppa släppt A7 24 Mp och A7R 36 Mp, världens två första spegellösa fullformatskameror. De har en ny fattning, FE, men den är kompatibel med NEX:arnas E-fattning, så NEX-objektiv kan användas på A7/A7R. E-objektiven är förstås konstruerade för att teckna ut enbart de mindre APS-C sensorerna, så man kan då koppla in en crop-mode på A7/A7R. Med adaptrar kan man naturligtvis använda A-objektiv på dessa, och senare även objektiv från Nikon, Canon och Leica. Dessa kommer visserligen att bli marknadens billigaste fullformatare (1.700 resp. 2.300 USD) men ligger förstås ändå rejält över din "smärtgräns" så jag bara nämner detta som info. A77 + 16-50/2,8 SSM-kombinationen är fortfarande i särklass "Best Buy".

Enligt de signaler som kommer från Sony kan vi förvänta oss att år 2014 kommer att bli ett A-mountår. :)
.

Jag ser 2014 som "inom närmaste månaderna" hehe. Men du har rätt, det kan ju dröja mot slutet av 2014 om vi har otur :)
 
Det är stor skillnad på NEX-5t relativt de två andra.
Beträffande skillnader mellan a65 och a77 är jag lat och kopierar in delar av trådstartsinlägget jag gjorde på minhembio när dessa kameror lanserades (länk: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=286246):

Presenterade 24 augusti 2011.
Sammanfattning av nyheter, pressreleaser, specar, previews och massor av länkar:

http://www.sonyalpharumors.com/cont...7-nex-7-and-lots-of-other-cameras-and-lenses/

http://www.sonyalpharumors.com/new-set-of-sony-news-image-samples-and-reviews/


Sony a77 började säljas i en del länder i slutet av september, bl a Hong Kong och Storbritannien.
Skulle ursprungligen börja säljas i Sverige i mitten av oktober 2011. Men säljstarten för a77 är nu framflyttad till månadsskiftet oktober/november medan a65 börjar säljas den 11 november. Anledningen är de översvämningar som drabbat Thailand och som påverkat transporterna i landet.


Sony SLT Alpha 77 spec med skillnader för a65 med rött (anm.: det där med rött försvann vid kopieringen tillsammans med annan formattering, men paranteserna finns kvar) inom paranteser

Ny APS-C CMOS sensor på 24,3 Megapixlar
Elektronisk sökare med OLED skärm med 2,4 miljoner punkter (ungefär dubbelt upp jämfört med a33 och a55)
19 punkters AF med 11 korssensorer (a65 har 15 punkter varav 3 korssensorer), autofokusen rapporteras vara extremt snabb och exakt
Möjlighet till finjustering av AF, kan lagra justeringar för över 30 objektiv (a65 kan ej detta)
Upp till 12 bilder/s (a65 klarar upp till 10 bilder/s)
TruBlack LCD-skärm med 921 000 punkter vridbar på nytt vis i tre ledder (a65 har en skärm som vrids p s s som a33, a35 och a55)
ISO 100 - 16 000 expanderbar till 50 (a65 har ej möjlighet att välja ISO 50)
Övre och nedre gräns för Auto-ISO konfigurerbara (ej i a65, där är intervallet låst till 100-1600)
Ljusmätning i 1 200 zoner
Inbyggd blixt
Inbyggd GPS
Inbyggd lampa för AF-assist (a65 strobar med den inbyggda blixten istället)
Focus Peaking som vid manuell fokus markerar delar av bilden som är i fokus med röd, gul eller vit färg.
Kontakt för blixtsynk (saknas på a65)
Hus i magnesiumlegering (a65 byggs av plast istället för metall)
Automatisk korrigering för objektiv rörande vinjettering, kromatisk aberration och geometrisk förvrängning, detta kan avaktiveras
Slutare som klarar av ned till 1/8000 s (a65 klarar av 1/4000 s)
Slutarens förväntade livlängd är 150 000 aktiveringar (a65 har lägre förväntad livslängd)
Liten LCD skärm på kamerans ovansida (denna saknas hos a65)
Damm- och fukttätad (det är inte a65), gäller även batterigreppet och nya objektivet 16-50/2,8.
CIPA batterikapacitet: 530 bilder/laddning med LCD, 470 med EVF (a65 är lite bättre med 560 med LCD respektive 510 med EVF). Batteriet är NP-FM500H, samma som används i a200, a300, a350, a500, a550, a580, a700, a850 och a900 (troligen även i a230, a330, a380 och a390).
Tar SD eller MS minneskort, inte CompactFlash.
Vikt 653 g utan batteri och minneskort (a65 väger 543 g)
Vikt 732 g med batteri och minneskort (a65 väger 622 g)
Storlek: 143 x 104 x 81 mm (132 x 97 x 81 mm för a65)

Fotofunktionalitet

Multi Frame NR (tar flera bilder och kombinerar ihop dessa till en bild med mindre brus, att användas vid svagt ljus), i detta läge kan ISO upp till 25 600 väljas
Exponeringsbracketing med 3 eller 5 bilder i steg om 1/3, 1/2, 2/3, 2 eller 3 EV (a65 kan bara 3 bilder i steg om 1/3 eller 2/3 EV).
Tidsfördröjning för att ta en bild är 0,05 sekunder
Telekonverterfunktion för antingen 1,4x eller 2,0x förstoring
Har Picture Effects, A-HDR och Creative Style (motsvarande funktioner finns i a33, a35 och a55)

Videofunktionalitet

Ska (liksom de likaledes kommande NEX-7 och VG20) stödja den nya standarden AVCHD 2.0. Detta betyder att kamerorna kan spela in Full HD i 1080 60/50/30/25/24p med 28Mbit/s. Detta begränsas dock av att det finns två versioner av kameran, en NTSC-version som har 60, 30 och 24 bildrutor/s och en PAL-version med 50 och 25 bildrutor/s.
Samtliga kameror ska hantera full manuell kontroll under videoinspelning. Och man kan spela in video i lägena P, A, S och M.
Phase Detect autofokus vid videoinspelning i autoläge. Används A, S eller M-lägena får man fokusera manuellt och om så önskas få hjälp av Focus Peaking.

Manualer

Kopiera och klistra in adressen i en webbläsare efter http://, fungerar ej med klickbara länkar och om jag inkluderar http:// så konverteras det automatiskt till en länk, vet ej hur jag får forumet att låta bli det.
Engelsk manual till a65:
store.sony.com/wcsstore/SonyStyleStorefrontAssetStore/pdf/warranty/SEL-asset-273025.pdf
Engelsk manual till a77:
store.sony.com/wcsstore/SonyStyleStorefrontAssetStore/pdf/warranty/SEL-asset-273023.pdf


Tester med både a65 och a77
http://www.ephotozine.com/article/sony-alpha-a77-vs-a65-slt-hands-on-preview-17300
http://www.alphamountworld.com/previews/sony-alpha-a77-and-a65-announced-and-pre
 
ANNONS