Annons

Köpa 350D? Autofokus & prisvärdhet.

Produkter
(logga in för att koppla)

airborne

Aktiv medlem
Har troligen bestämt mig för 350D pga den låga vikten,får ont i nacken av tunga kameror.

Nu undrar jag om autofokusen är oanvändbart dålig eller inte? Kameran finns ju inte ute än, men vad jag förstår borde autofokus vara ungeför som på 10D.Är den väldigt mycket sämre än på 20D?

Tycker annars prisskillnaden är för stor, hittat 350D för 8500kr med kitobjektivet medan 20D går för 15000kr(med svenska manualer på båda) med samma kitobjektiv i svensk internetbutik.

Vill nog köpa i svensk internetbutik då ju distansavtalslagens ångerregler gäller och man kan ju då skicka tillbaka kameran om det exvis är pixlar lysande i displayen. Vet att det kan bli trassel med det vid butiksköp eftersom Canon ju anser att en å annan lysande/död pixel ej är ett fel. Tycker lysande pixlar är otroligt störande när man köper en ny dyr grej.

Om autofokusen är användbar eller inte får vi nog vänta att få reda på tills dess kamerorna kommer ut på marknaden och produktionsexemplar kan köpas.

Det vore oklokt av Canon om kamerans autofokus vore obrukbar, med tanke på att Canon har minst 15 års erfarenhet av autofokus. Min EOS 1000F från början av nittiotalet fungerar klanderfritt, visserligen endast en autofokuspunkt, men den gör jobbet. Av detta drar jag slutsatsen att den fungerar minst lika bra som den kamewran och säkert i paritet med autofokusen i en EOS 300D.

AF ska vara något förbättrad jämfört med 10D/300D, men det få ju testerna visa som sagt.

Att AF på 350D inte är i klass med 20D:s framgår här: http://www.bobatkins.com/photography/digital/eos_digital_rebel_xt_vs_20d.html

"Things that are different where the EOS 20D is better"

# The EOS 20D has 9 autofocus zones, the Digital Rebel XT has 7
# The EOS 20D provides full cross-type performance with maximum apertures as small as f5.6, yet it achieves up to 3 times the standard focusing precision when used with EF lenses featuring maximum apertures larger than or equal to f/2.8. The autofocus system of the Digital Rebel XT is inherited from the film Rebel XT body and has normal precision f5.6 sensors.
# The EOS 20D autofocus is specified to operate in 1 stop lower light than the Digital Rebel autofocus (-0.5 EV vs +0/5 EV)

airborne skrev:
Kameran finns ju inte ute än, men vad jag förstår borde autofokus vara ungeför som på 10D.Är den väldigt mycket sämre än på 20D?
Och vem har sagt att 10D's autofokus skulle vara oanvändbart dålig? Knappast någon som använt den iaf. Möjligen är 20D lite bättre men jag fattar inget av de som ev. klagar på 10D's AF. Jag har bl.a. plåtat rätt mycket sport(racing) med min 10D och har aldrig problem med AF på något sätt.
De missar jag gör har sällan med AF att göra iaf.
Med en 350D kan man säkerligen göra de mest tekniskt perfekta bilderna per krona just nu (eller snart..)
Dessutom är 8500:- extremt billigt för en ny 8Mpix DSLR och knappast en 'dyr grej'. Att det medföljande kitobjektivet är rena skräpet är en annan historia...

Den stora skillnaden mellan 10D:s och 20D:s AF märker man när det är dåligt med ljus, 20D fokuserar betydligt snabbare och säkrare.

Det är märkbar skillnad även i svagt ljus, men inte alls lika påtagligt.

Skillnaden i hastighet är enligt FOTO:s tester (i bra ljus) 0.3 sekunder för 10D och 0.2 sekunder för 20D, vilket stämmer bra överens med mina erfarenheter (jag har både 10D och 20D), 20D har alltså ca 33% snabbare AF i bra ljus.

Re: Re: Köpa 350D? Autofokus & prisvärdhet.

Linmajon skrev:
Och vem har sagt att 10D's autofokus skulle vara oanvändbart dålig? Knappast någon som använt den iaf. Möjligen är 20D lite bättre men jag fattar inget av de som ev. klagar på 10D's AF. Jag har bl.a. plåtat rätt mycket sport(racing) med min 10D och har aldrig problem med AF på något sätt.
De missar jag gör har sällan med AF att göra iaf.
Med en 350D kan man säkerligen göra de mest tekniskt perfekta bilderna per krona just nu (eller snart..)
Dessutom är 8500:- extremt billigt för en ny 8Mpix DSLR och knappast en 'dyr grej'. Att det medföljande kitobjektivet är rena skräpet är en annan historia...
Ok det blir en 350D,verkar ju fullt tillräcklig för mig. Kommer att plåta en del tåg och flygplan, och klarar 10D att plåta racing klarar nog 350D mina motiv också.

Angående det där jag skrev om "dyr grej" så menade jag bara att även om 350D är marknadens mest prisvärda 8Mp DSLR så handlade det om möjligheten att kunna byta ut den vid ev lysande pixlar i displayen vid leveransen och det skulle ha stört mig oavsett kamerans prislapp.(för mig är iofs även 8500kr en del pengar även om det är billigt för den kameran) Vissa kanske kan leva med lysande pixlar, jag vill helst slippa sådant.(nu är ju dock de flesta felfria, det var mer en gardering om det skulle råka hända).

"Oanvändbar AF" var nog ett alldeles för starkt uttryck, kanske har jag läst för mycket inlägg där folk klagat på AF.(har nog iofs blandat ihop 300D/10D där ju inte 10D har 300D begränsningar i val AFmetoder och annat) Behöver kunna låsa kameran till att välja motivföljande AF

Visserligen är det ingen som vet säket ännu, men 305D måste ju vara bättre än 300D/10D i många avseenden - snabbhet, inställningar, autofokus mm.
Givetvis är 20D bättre i många avseenden (vem vågar utmana den mest notoriske 20/10D-ägaren Kim... :) ), och sedan är det väl bara att fråga sig själv om man tycker det är värt mellanskillnaden.
Jag kommer också att köpa en 350D, har en 300D nu och gillar alla de saker som förbättrats mellan dessa modeller. Jag tycker inte det är lönt att (ännu) lägga mer pengar för att få den absoluta kvaliteten (20D och där utöver...). Den kostar alltid extra. Dessutom kommer detta fält att fortsätta evolvera, dvs det är högst troligt att jag vill ha en ny modell om 1-2 år. Så har det ju varit de senaste 6-7 åren...
Om några år så kanske vi finner en marknad som lugnat ner sig något, men just nu galopperar den och då är det "most bang for the bucks"-strategin som jag tycker håller bäst...

Om någar år så blir det nog en fullformatsccd-kamera ändå...
Hade jag varit professionell fotograf och någon gett mig prylarna, så hade givetvis saken kanske varit annorlunda...
så.

Just nu är 350D en alldeles underbar pryl att lägga pengar på, och man får MYCKET för pengarna.

h/mats

Tidningen Tåg har använt ett antal 10D-bilder tagna med följande autofokus som omslagsbilder i utfallande A4 så du kan nog vara lugn. Vad gäller luftfarten har jag dessvärre ingen aning om hur det fungerar;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto