Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Köpa D300s eller D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
Skall byta upp min D80 mot en lite nyare.
Velar mellan 300an och 7000. Båda kostar lika mycket här borta (i norge) 10 000 nya. Jag fotar precis allt möjligt. Från studio med ljussättning till skate snowboard och mörka miljöer.

Jag önskar också en kamera med bra filmegenskaper. Objektiven jag har änsålänge är kitobjektivet till d80. Sigmas tele 70 - 300 nikons fasta 30mm.

Andra alternativ kanske kan vara en d90 och köpa till en bra vidvinkel.

VIlken är bäst av dessa kameror?

Jätte tack för alla tips

Jag har en D300s, men jag måste säga att när jag läser om D7000 finns det ingen tvekan om att jag skulle ha valt den om jag skulle bytt kamera idag.

Bildkvalitén och filmningen verkar vara mycket bättre och ingenting verkar egentligen vara sämre utom lite smågrejer som är lite förenklade.

Hur som helst, D300s är en riktigt bra kamera fast den bygger på teknik som börjar bli en smula gammal nu. Vad gäller funktioner som inte utvecklas så mycket är den fortfarande i toppklass, den har snabbare seriebildstagning och rejälare hus även om båda är rätt marginella skillnader. En stor fördel är att man kan zooma till 100% genom att trycka på centrumknappen i fyrvägsväljaren på D300s.

Tusen tack.

Ja andra jag pratat med säger ju att det är en avsevärt nya kamera och tekniiken torde kommit ett steg längre. Det jag tänkte lite på var om det var olika klasser på de två kamerorna. Att 300s var mer Pro eller vad man skall säga.

Eftersom du har bra filmegenskaper som ett kriterium så känns D7000 given. Annars hade det kanske varit ett något svårare val...

Eftersom du har bra filmegenskaper som ett kriterium så känns D7000 given. Annars hade det kanske varit ett något svårare val...

Största kriteriet är igentligen iso känsligheten vilket D80 som jag har nu inte riktigt hanterar så bra. De rescensionerna (stavning) jag sett verkar tyda på att d7000 hanterar detta bra..

Vad finns det annars för alternativ runt 10 - 12000 tro

Vad finns det annars för alternativ runt 10 - 12000 tro

Från Nikon finns bara D7000. Eller ja, D90 är ju också ett steg upp från D80 men D7000 är ju i sin tur ett rejält steg upp från D90. Förutom D90 och D300s finns det inget som går att jämföra på något sätt om du inte vill gå upp på D700 för 20 000.

ANNONS
Götaplatsens Foto