Annons

köpa d7000, att tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamSandin

Aktiv medlem
Nu är det dags att köpa en nikon d7000 då jag sålt min d5000.

Kollar både på begagnat och nytt. ett nytt hus kostar 8800 medans ett begagnat ca 7000.
En tanke jag har är om det är värt att köpa ett begagnat då det inte är så stor pris skillnad ?

Vad bör man tänka på när man köper begagnat? vilka fel kan finnas ? vilka risker finns?
Fördelen som jag ser det är att man kan få extra kamera saker till som kostar lite om man köper det nytt.

Ni får gärna tipsa om ni anser att det är bättre med någon annan nikon kamera under 10 000 ?

Kollar både på begagnat och nytt. ett nytt hus kostar 8800 medans ett begagnat ca 7000.
En tanke jag har är om det är värt att köpa ett begagnat då det inte är så stor pris skillnad ?

Vad bör man tänka på när man köper begagnat? vilka fel kan finnas ? vilka risker finns?
Fördelen som jag ser det är att man kan få extra kamera saker till som kostar lite om man köper det nytt.

Ni får gärna tipsa om ni anser att det är bättre med någon annan nikon kamera under 10 000 ?

Nu fotar jag inte med Nikon och har inte så stor koll på Nikon men om det bara skiljer så lite mellan nytt och begagnat så hade jag tagit det nya från butik.

det finns även d300s för ca 9000 beg. alltså bara 2000 mer än d7000.
Vilken av dessa kemerar är mest prisvärd ? vilket är bäst ?

Med tanke på leveranstiden för en D7000 kanske man bör överväga en Canon.

D300/s är rejälare fysiskt och är snabbare. Däremot är sensorn i D7000 mycket bättre än den i D300. Så det beror på vad du prioriterar!

Ett nytt D7000-hus för 8.800 är inget att tveka på om intresset och plånboken harmoniserar (om du nu håller dig till Nikon vill säga). Jag gav nästan 11 papp för mitt hus när det kom. Helnöjd och vågar nog påstå att den kameran inte kommer att begränsa dig.

Lycka till //Per

D7000 är en kalaskamera men om du fotar mycket rörliga motiv, tex fåglar, sport, skidåkning, djur, barn eller motorfordon är D300/s ett bättre val då den tex har en betydligt bättre autofokus och snabbare seriebildtagning. Fotograferar du stillastående motiv under dåliga ljusförhållanden med högkvalitetsoptik är D7000 sannolikt bättre då den har en sensor med något högre upplösning.

Det finns mycket som kan gå sönder i en kamera, skiljer det så lite skulle jag köpa nytt alla dagar i veckan! Då får du ju garanti och all den service som ett nyköp innebär också! :)

Javisst, objektiv som passar på FF passar på D7000.

Ok vad bra. Jag tänkte bara på en sak jag hörde av ett proffs på nätet att om man har en d7000 som inte har en "fullframe" sensor så blir ett 50mm objektiv istället ett 35mm objektiv
så då tänkte jag att om det kanske är skit onödigt att lägga 15.000:- på ett sådant objektiv.

Tvärt om, om du sätter ett 35mm FF objektiv på en icke-FF kamera så får du en så kallad "cropfaktor" på 1.5x (på grund av att den mindre sensorn fångar upp en mindre del av den bilden objektivet projicerar i kameran) vilket betyder att 35 x 1.5 = 52,5mm.
I fallet med 50mm på en D7000 så blir det som en 75mm vore på en FF kamera.

Det han antagligen menade var att 35mm på en icke-FF kamera ungefär motsvarar 50mm på en FF-kamera! ;)

Tvärt om, om du sätter ett 35mm FF objektiv på en icke-FF kamera så får du en så kallad "cropfaktor" på 1.5x (på grund av att den mindre sensorn fångar upp en mindre del av den bilden objektivet projicerar i kameran) vilket betyder att 35 x 1.5 = 52,5mm.
I fallet med 50mm på en D7000 så blir det som en 75mm vore på en FF kamera.

Det han antagligen menade var att 35mm på en icke-FF kamera ungefär motsvarar 50mm på en FF-kamera! ;)

Fan va krångligt. Men menas det att om jag vill ha den längden på objektivet jag menade tidigare kanske jag ska köpa 50mm istället för att få 85mm. Eller fan jag fattar inte hur jag kan göra. Man vill la ha ett på 85mm för att komma från objektivet lite. Eller

Fan va krångligt. Men menas det att om jag vill ha den längden på objektivet jag menade tidigare kanske jag ska köpa 50mm istället för att få 85mm. Eller fan jag fattar inte hur jag kan göra. Man vill la ha ett på 85mm för att komma från objektivet lite. Eller

Inte alls krångligt. 50 mm är alltid 50 mm. Däremot har en FF större sensor så större del av bilden kommer på sensorn. En "DX" sensor är mindre och förstoras därför för att bli "lika stor" Därför verkar cropfaktorn påverka.

Se objektivet som en tunna.
Längst bak projiceras en bild.
Om du har en stor sensor så får du med mycket av bilden.
Och en liten sensor får med mindre del av bilden.

Men tunnan ser ju likadan ut hela tiden.

Ok, bra förklaring. Jag gillar sådana. Hur hade du själv gjort om du ville ha ett så sjukt bra objektiv som jag nämnde tidigare. Bilderna blir ju helt galet snygga.

Här är dröm objektiven för mig:

• Fasta Brännvidder: AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G

• Fisheye: 10.5mm f/2.8G ED DX Fisheye-NIKKOR

• Macro: 105mm f/2.8G AF-S VR Micro-NIKKOR

• Vidvinkelzoom: 14-24mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR

• Telezoom: 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-NIKKOR

Här är en bild som visar skillnaden mellan fullformat och APS-C. Den stora rutan visar hur mycket du får med i bilden när du fotar med fullformatskamera och den mindre rutan visar en bild tagen vid samma position med samma brännvidd fast med en APS-C.
http://farm1.static.flickr.com/131/420473170_301bc03c92.jpg
(Det här är dock ett Canon-exempel, Canon har en cropfaktor på 1,6 istället för Nikons 1,5, så för Nikon skulle den mindre rutan vara något större).

Angående objektiven du listar upp så ser jag att du inte täcker upp normalbrännvidderna riktigt, det finns ju inget i spannet 30-50mm till exempel. Men i ditt fotande kanske du inte saknar det, jag vet ju inte riktigt vad du brukar fota. :)

EDIT: Här hittade jag en liknande bild fast för Nikon: http://www.kenrockwell.com/nikon/fx-dx-future.htm

Med FX menas förresten fullformat när vi pratar Nikon. Och DX är alltså APS-C.

ANNONS