Annons

köpa d7000, att tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Å fan. Då är det kanske billigare i slutändan att köpa den här. Det ska bli så gött när jag har min D7000. Tycker den verkar super bra. Jag var först inne på 60D men efter att jag jämfört utrustningen och vad dom kan göra så kommer jag inte välja 60D.
Du kommer nog att bli nöjd med en D7000, verkar vara en grym kamera. En kompis köpte en nyligen och jag har testat den lite snabbt, känslan är väl att det är kvalitet och mycket trevligt med en större sökare. Om jag inte redan hade varit inkörd på Canon (har haft en 450D några år tills jag nyligen köpte 7D) så hade det nog lutat åt en D7000 för min egen del också. Framförallt för att sensorn ska vara lite bättre och ge lite mindre brus på höga ISO-tal. Och dessutom är den ju lite billigare än en 7D. Visserligen finns ju Pentax k-5 också, men jag ägde en Pentax k-x (eller om det var en k-r, haha jag har glömt bort) som jag inte riktigt kom överens med i själva handhavandet. Jaja, det viktigaste är nog hur den känns i handen i alla fall och att man kommer överens med menyer och snabbknappar. Så det bästa är ju att kunna testa först, men det har man ju förstås inte alltid möjlighet till.

Oj, nu började jag svamla på känner jag. Det jag i alla fall ville säga är väl att man inte endast ska jämföra antal AF-punkter och antal bilder/sek osv, om det inte är så att man verkligen känner att man måste ha dessa funktioner. Jag använder exempelvis endast mittersta fokuspunkten på min 7D i 90% av de bilder jag tar.

Jag tycker att det är bra att du tänker igenom ditt objektivbehov i förväg! Min rekommendation är att köpa en billig (men bra) 50mm f/1.8 till att börja med. Visst har väl även Nikon en sån? Till Canon får man en sån (ny) för en tusenlapp. Då kan du känna på den en stund, få riktigt snygga bilder och fundera på hur du trivs med brännvidden. Då kan du sedan ta bättre beslut angående vad du söker. Mer vidvinkel? Mer tele? etc.

Lycka till!
Får hålla med här. Jag köpte ju först min 450D som kom med kitobjektivet 18-55mm. Liksom många så köpte jag även 50mm f/1.8 och var grymt nöjd med det objektivet, speciellt för det priset. Den stora bländaren gjorde det ju möjligt att ta lite bättre bilder inomhus framförallt, men även att kunna få till det där trevliga korta skärpedjupet. Men efter ett tag kände jag att den var lite för snäv för inomhusbruk (för inzoomad alltså), man fick visserligen bra porträttbilder av huvud eller kanske huvud+överkropp men ville man ha med lite mer blev det svårt, inomhus kan man ju inte alltid backa så långt som man vill. Dessutom var autofokusen inte så snabb (i alla fall inte på Canons version), inte tillräckligt snabb för att fota barn inomhus i alla fall.

Nu har jag även Sigmas 30mm f/1.4 och där kan man snacka om allroundobjektiv. Perfekt brännvidd och lagom stort objektiv för att orka släpa med sig överallt, dessutom snabb autofokus. Jag har nog använt Sigma-gluggen mer än mitt EF-S 17-55/2.8 (jo, jag köpte ett begagnat innan Sigma-gluggen) just på grund av det inte är lika otympligt samt att det har större bländare. Nu först känner jag ett behov av ett 85mm-objektiv, det kommer nog främst att användas till porträtt.

Måste även passa på att tipsa om en extern blixt. Speciellt om man fotar mycket inomhus. Det har nog gjort det största lyftet för mig vad gäller inomhusfotografi. Köpte det efter ett par år men önskar att jag hade investerat i en mycket tidigare. Innan jag började köpa på mig fler objektiv alltså.

Jaja, lite tankar från en amatör till en annan. :) (Jag köpte förresten min 450D sommaren 2009, och jag räknar nog det året som när jag började fota, även om en kompaktkamera har fått följa med på semestrar och så tidigare.

Lycka till! :)
 
Mycket bra information, tack som fan. Jag kommer tänka mycket på dom när jag väljer objektiv m.m i framtiden. När det gäller D7000 så får man med ett Objektiv på 18-105 VR så jag förstår att jag klarar mig rätt bra på det då.
En annan sak jag hörde av en sådan proffs fotograf på creativelive var att ett kamera hus håller runt 5 år innan det vanligtvis börjar strula och att ett objektiv håller i upp till 10 år om du sköter sakerna. Kan va bra å veta när man ska lägga feta pengar på sakerna. Bättre å investera i ett grymt bra objektiv.
 
Uppgradering i form av en ersättare, gissningsvis benämnd D7100.

D80, D90 hade ungefär 2 års "livslängd" och D7000 introducerades i septembet 2010 så till hösten har den funnits i 2 år.

Kan dock vara så att Nikons tidtabell förskjutits pga. översvämmningarna i Thailand.
 
Mycket bra information, tack som fan. Jag kommer tänka mycket på dom när jag väljer objektiv m.m i framtiden. När det gäller D7000 så får man med ett Objektiv på 18-105 VR så jag förstår att jag klarar mig rätt bra på det då.
En annan sak jag hörde av en sådan proffs fotograf på creativelive var att ett kamera hus håller runt 5 år innan det vanligtvis börjar strula och att ett objektiv håller i upp till 10 år om du sköter sakerna. Kan va bra å veta när man ska lägga feta pengar på sakerna. Bättre å investera i ett grymt bra objektiv.

Objektiv kan hålla MYCKET längre än 10 år om du köper fina grejer. Om du spelar baseboll med objektiven kanske du kan slita ut dem på 10 år, men inte annars :) Nu talar jag ju i och för sig om proffsgrejer, men även amatörobjektiven från Nikon och Canon ska inte behöva gå sönder efter 10 år inte :)

Jag skulle förresten tipsa dig om ett 35 1.8G och kanske inte 50mm :) Beror lite på vad du vill fota, men 35mm blir ju vad ett 50mm är på FF. %0mm kan kännas lite "smalt", för mycket tele helt enkelt :)
 
Nice info om objektiven.

Måste fråga en annan sak. Jag är ju ute efter en D7000 och på japanfoto har jag hittat ett paketet där man får ett hus med 18-105mm VR för 9.999kr sedan finns det ett paket från samma företag där man får huset med ett 18-200mm VR II för 13.499kr. Jag äger ingen kamera än och jag vet inte alls vad jag vill fotografera. Jag har ju inga problem att spara till 13.500kr men behöver jag det.

Jag känner själv att det är bättre med lite flera mm för det är la aldrig fel med fler mm :)

Hjälp.!
 
Förresten. Jag kom på att ja just det jag ska ju bli pappa och det är mest därför jag vill skaffa kameran. Så det finns ett paket med 16-85mm VF och det kostar 12.499kr istället. :-D hej är jag velig eller hehe
 
Fler millimetrar, eller ett större brännviddsomfång, är inte direkt mågot man bör satsa på om man är ute efter bra optiska egenskaper i ett objektiv. De brukar sällan gå hand i hand, så att säga. De skarpaste objektiven brukar ju vara de av den fasta sorten, dvs ingen zoom. Sen finns det ju så klart zoomar som är bra men typen 18-200mm brukar sällan vara det.

Om du ska bli pappa rekommenderas ett objektiv med snabb autofokus, jag har själv en 3-åring hemma och de är grymt snabba, på korta distanser åtminstone. :)

EDIT: Tillägg: Ett objektiv som 18-200 är visserligen smidigt, typ som reseobjektiv, men personligen tycker jag nog att en D7000 förtjänar bättre. ;)
 
Fler millimetrar, eller ett större brännviddsomfång, är inte direkt mågot man bör satsa på om man är ute efter bra optiska egenskaper i ett objektiv. De brukar sällan gå hand i hand, så att säga. De skarpaste objektiven brukar ju vara de av den fasta sorten, dvs ingen zoom. Sen finns det ju så klart zoomar som är bra men typen 18-200mm brukar sällan vara det.

Om du ska bli pappa rekommenderas ett objektiv med snabb autofokus, jag har själv en 3-åring hemma och de är grymt snabba, på korta distanser åtminstone. :)

EDIT: Tillägg: Ett objektiv som 18-200 är visserligen smidigt, typ som reseobjektiv, men personligen tycker jag nog att en D7000 förtjänar bättre. ;)

Så Björn vad tycker du om mitt senaste inlägg där man istället gick med ett 16-85mm om jag inte minns helt fel. Japanfoto säljer det.

Ja med en tre åring förstår jag att man kan behöva det du sa haha :) men när min kommer så rör den sig inte så fort :-D. Fan vad lycklig jag är, vi är i 14 veckan.
 
Oj, men grattis förresten! Missade visst att gratta mitt i allt nördsnack. :)

Har inte så bra koll på Nikon dessvärre men det bör finnas gott om tester och omdömen på nätet om du googlar lite.
 
Hehe ingen fara, nörd snack är ibtressant, tack så mycket :)

Jag tänkte mer om din åsikt. Ska jag istället för 18-200mm objektivet eller tom 18-105mm istället välja det paketet där jag får med en NIKKOR 18-35mm f/3.5-4.5D IF-ED.?

Jag ska kolla lite olika recensioner på nätet. Vad använder du till porträtt?
 
Jag hade valt en 2,8-zoom.
Nikon 17-55/2,8 dyr men troligtvis bäst, troligtvis begagnad för att komma undan billigare.
Sigma/Tamron 17-50/2,8 nåbart pris.
 
Jag funderar också på en d7000, men jag kan inte låta bli att gå och fundera på hur d7100 kommer innebära. En presentation verkar ligga nära! Hur tänker ni?

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
 
Förresten. Jag kom på att ja just det jag ska ju bli pappa och det är mest därför jag vill skaffa kameran. Så det finns ett paket med 16-85mm VF och det kostar 12.499kr istället. :-D hej är jag velig eller hehe

Hej!

Först grattis till en kommande liten!

Nu till saken:
Jag har en D300 och ett 16-85, jag kan inte säga annat än att kombinationen är fantastisk. Det enda som är lite "dåligt" är just ljusstyrkan på längre brännvidder. Totalt sett jättebra grejer, skaffa en fast 35:a oxå jag har D versionen och den är mkt bra, bättre är nog dx varianten men den passar inte fx tyvärr. Som "dåbliven" pappa använde jag 35 an massor, och blixtrade med en sb 400, fast då på numera slutkörd D50 som grabben på 3 år tagit över till stor förtjusning. Alltså mitt råd köp en d7000 med 16-85 an, du blir inte ledsen kan jag nästan lova.
Har du tid, ork, råd att skaffa en trådlöst styrd blixt, det är det värt när du får för dig ta sjyssta porträttbilder på den lilla/e.

Hans
 
Hej!

Först grattis till en kommande liten!

Nu till saken:
Jag har en D300 och ett 16-85, jag kan inte säga annat än att kombinationen är fantastisk. Det enda som är lite "dåligt" är just ljusstyrkan på längre brännvidder. Totalt sett jättebra grejer, skaffa en fast 35:a oxå jag har D versionen och den är mkt bra, bättre är nog dx varianten men den passar inte fx tyvärr. Som "dåbliven" pappa använde jag 35 an massor, och blixtrade med en sb 400, fast då på numera slutkörd D50 som grabben på 3 år tagit över till stor förtjusning. Alltså mitt råd köp en d7000 med 16-85 an, du blir inte ledsen kan jag nästan lova.
Har du tid, ork, råd att skaffa en trådlöst styrd blixt, det är det värt när du får för dig ta sjyssta porträttbilder på den lilla/e.

Hans

Tack Hans för dom fina orden :-D

Jag tror faktiskt det blir det du rekommenderar, en D7000 med 16-85mm. Jag tror att jag tom kommer investera i en trådlös blixt, ett UV filter för att skydda objektivet och ett
Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G. Vad tror du om det?
 
Nikons 18-200VR är alls inget dåligt objektiv om man tar hänsyn till pris och brännviddsomfång. De största nackdelarna som distorsion och kromatisk aberration går ju att kompensera för med ett bildbehandlingsprogram. Fördelarna överväger absolut skulle jag säga. Skall man ha bättre grejor kan man absolut lägga 18.000 på ett 70-200/2,8 och 16.000 på ett 24-70/2,8 men som allroundobjektiv har Nikkorgluggen få medtävlare till det priset.

Allt beror ju på vad man skall ha kameran till.
 
Tack Hans för dom fina orden :-D

Jag tror faktiskt det blir det du rekommenderar, en D7000 med 16-85mm. Jag tror att jag tom kommer investera i en trådlös blixt, ett UV filter för att skydda objektivet och ett
Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G. Vad tror du om det?

Hej!

Jag har inte dx 35an men har läst mkt om det och det är nog helt suveränt. Jag köpte af-d 35/2,0 för fyra år sedan, då var jag säker på att köpa en FX kamera snart men jag "dras" fortfarande med DX D300, mest för att FX kamerorna är för klumpiga och förstås för dyra. En nackdel med AFS 35/1,8 vad jag förstått är distortionen vilket jag är helt allergisk emot, sämre skärpa och annat som AFD 35/2,0 lider av bryr jag mig inte så mkt om, dessutom vill jag nog ha FX kompbliteten kvar trots allt.

Jag har en svaghet för de "äldre" AFD gluggarna som jag anser vara bättre byggda, snyggare, mindre, billigare, alla lyser ut FX, bländarring, ofta samma filterfattning (52mm), avståndsskala, snabb AF. De nyare AFS har "bara" tyst AF, lite bättre optiska egenskaper som jag aldrig kännt något stort behov av eftersom jag är hobbyknäppare och gör sällan bilder större än A4.

Jag tror ditt paket kommer bli jättebra, gör inte mitt misstag och snåla med att inte köpa ett litet billigt "skrammelstativ" till blixten när du ska köra trådlöst. Hanteringen blir som natt och dag mot att hitta en plats bland vaser, böcker och prydnadslampor för blixten med den medföljande plastplattan som blixten skall stå på.

Glöm inte att öva med kameran innan så att du kan köra den utantill i sömnen, för det är i det tillståndet som du kommer att vara hela tiden sen när klimpen kommer ;-) jag fräste på med min D50 så att den slutade funka och nu fortsatt med en D300 som fortfarande funkar.....

Hans
 
Jag tycker att 16-85 är väl dyr. Den är ju inte ljusstarkare än 18-105 och båda har stabilisering, dessutom är zoomomfånget kortare.

För pengarna 16-85 kostar kan du få bättre grejer, t.ex. Tamron 17-50/2,8.
 
Jag tycker att 16-85 är väl dyr. Den är ju inte ljusstarkare än 18-105 och båda har stabilisering, dessutom är zoomomfånget kortare.

För pengarna 16-85 kostar kan du få bättre grejer, t.ex. Tamron 17-50/2,8.

Jag håller med här! Underskatta heller inte möjligheten att handla beg. där kan du spara många kronor!
 
ANNONS