Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ett begnat canon 70-200f4l usm

Produkter
(logga in för att koppla)

polar590

Aktiv medlem
Är det ett bra köp att handla ett begnat canon 70-200f4l usm och vad skall man betala,halva dagens nypris eller vad är rimligt?

Tjena! Jag har köpt ett begagnat 70-200mm 4L objektiv, jag betalade 3.900 och då fick ja med stativ fäste och motsolsskydd. vet att priset ligger på 4-4.500kr beroende på skick och tillbehör. Tänk på att du vill ha kvitto och kartong annars blir det svårt att sälja sen kan jag lova! ;-)

Tjena! Jag har köpt ett begagnat 70-200mm 4L objektiv, jag betalade 3.900 och då fick ja med stativ fäste och motsolsskydd. vet att priset ligger på 4-4.500kr beroende på skick och tillbehör. Tänk på att du vill ha kvitto och kartong annars blir det svårt att sälja sen kan jag lova! ;-)
Stativfäste?Ursäkta är nybörjare

Objektivet väger mer än huset, så du har ett litet ställ på objektivet så du kan fästa det på ett stativ. Blir lite framtungt annars ;)

Nja. Jag har svårt hålla reda på alla kvitton och det har ändå gått bra att sälja. Vissa skulle säkert insistera, men oftast skriver jag hur det föreligger.

Om objektivet är ifrån 2006 och förmodats använd en del men är ifint skick och fel fritt kan ett objektiv bli för gammalt och utslitet?
Anväder man ett vanligt stativ till detta objektiv?

Om objektivet är ifrån 2006 och förmodats använd en del men är ifint skick och fel fritt kan ett objektiv bli för gammalt och utslitet?
Anväder man ett vanligt stativ till detta objektiv?

Det viktigaste när man köper begagnat objektiv tycker jag är att man faktiskt provar det på sitt eget kamerahus och kontrollerar att det sätter fokus korrekt. Upptäcker man att den fokuserar fel med ens eget kamerahus i efterhand måste man lämna in objektivet med kamerhhuset för att få det kalibrerat, detta tar tid och kostar.

Slitage kan det bli på delarna i ett objektiv men har aldrig hört talas om att det skulle vara något stort problem. Problemet man mest hör talas om är istället att tidigare användare skadat objektivet genom att tappa det eller på något annat vis orsakat interna skador.

Angående stativfrågan så beror det på vad du menar med ett vanligt stativ.
Om stativet är konstruerat för att minst hålla det du lastar på det så ska det inte vara något problem. Ligger du dock nära gränsen över vad specifikationen säger att det ska klara kan du få problem med att det inte klarar att dämpa vibrationer på ett bra sätt.
Du bör också använda en bra kulled som klarar att hålla kameran med objektivet i 90 grader vinkel utan att tappa greppet på kulan.

Stor skillnad på ett med is eller inte.värt att satsa på eller inte?

1. 70-200 är inte särskilt tungt (ca. 700 gram) så stativfäste är inte nödvändigt. Behovet uppstår först vid tyngre objektiv.
2. om möjligt satsa på varianten med IS. Bildstabilisering är alltid bra och till stor hjälp vid stillastående motiv. Detta objektiv är dessutom optiskt bättre än versionen utan IS.

om man ska välja med eller utan is, om man hoppar is och lägger pengar ett canon 70-200 f2,8L USM istället för 70-200f4l usm?

om man ska välja med eller utan is, om man hoppar is och lägger pengar ett canon 70-200 f2,8L USM istället för 70-200f4l usm?

Om man bara ska ha objektivet till att plåta snabb inomhussport, t ex ishockey, skulle jag tycka att f/2,8-versionen utan IS möjligen kunde vara ett bättre alternativ. Eller om man har ett specifikt behov av det lite kortare skärpedjupet.

Men annars är f/4 IS att föredra. Lätt, smidigt och bra på alla vis.

Lite part i målet.
Jag har haft 4L IS en tid nu. Stabiliseringen är suverän och gör skillnad.
För begagnade objektiv skiljer det ca.3000 kr i i pris.
4L utan IS är också kvalitativt på topp, enda skillnaden som har betydelse är avsaknad av IS.

Ett stativfäste till objektivet kan vara bra att ha, man behöver inte köpa original det finns kopior som är billiga och fullt dugliga.

kan ett objektiv bli för gammalt och utslitet?
Nej det kan inte bli FÖR gammalt.
Möjligtvis att de slutar tillverka kameror med just den bajonetten, men det finns inte på tillverkarnas karta.
Utslitet, tja
Det beror på hur mycket det används.
Och framförallt hur det har hanterats.
Jag har sett objektiv som rent ut sagt ser för jävliga ut, men de funkar.
Men de går också att serva så länge det finns delar att tillgå.

Enl tester kan 70-200/4 LIS vara skarpare än utan IS med liten marginal. Alla Canons 70-200 L är dock skarpa så man skall ha väldigt höga krav för att välja p g a det. Sedan skall man komma ihåg att IS objektiven har extra rörliga element inuti som gör det svårare att få ett perfekt centrerat exemplar. Tittar man på både VR och IS objektiv från Nikon och Canon tycks det finnas mer centreringsproblem med dessa. Så 70-200/4 L IS objektivet som just jag köper behöver inte vara skarpare än 70-200/4 L utan IS. Man skall nog ffa välja sitt L 70-200 p g a bildstabilisering, bländare, vikt och pris och inte primärt p g a skärpa om man inte har väldigt höga krav.

Kolla att fokus sitter rätt kan man göra genom att fota en linjal i 45 graders vinkel mot dig med vald mittfokuspunkt och se om det du fokuserat på är skarpare än det bakom och framför. Använd S-AF inte C-AF så att kameran inte prioriterar snabbhet eller fokuserar om.

Jag betalade 4.300 för mitt (utan IS då), det var använt nån enstaka gång och jag fick med objektivväska, stativfäste och UVfilter, det var dessutom ett par månader garanti kvar på det, så det tyckte jag var ett kap.

ANNONS
Götaplatsens Foto