Annons

Köpa Filmscanner

Produkter
(logga in för att koppla)

sethakan

Avslutat medlemskap
Max 8000:-
Önskan är:

1. Kvalitet.
2. Ska kunna scanna en remsa automatiskt.
3. Mina neg är väldigt bågiga, vet ej varför men det har betydelse har jag fått för mig.
4. Kromad stötfångare... Äh skit i de förresten.

Dett var Dett!

Tacksam för svar, inte länkar till andra inlägg.

Håkan

Förlåt jag var kanske oklar.

Alltså, jag vill att ni rekommenderar filmscannrar för att jag själv är ute efter en.

Alla filmskannrar som jag känner till tar hela remsor.

Din punkt 3 kan vara viktig. Vissa filmskannrar har mindre skärpedjup än andra. Tyvärr tror jag Nikon hör till dem, annars verkar LS-50 vara bland det mer prisvärda idag. Hur stort problemet är har jag dock ingen personlig erfarenhet av, endast hörsägen. Mina Minoltor har inte haft några större problem med buktande film i alla fall.

Har du testat att lägga dina negg i press i en bok? För mig brukar det göra under.

Nej det har jag inte testat men kommer att göra det. Ska ta en titt på LS50.

Har hört att minolta ska va bra men när jag går in på deras hemsida så har alla filmscanners utgått, knasigt!?

Tack för svar å tar gärna emot fler.

Efter mycket funderande köpte jag en Nikon Coolscan V. Bra info finns på http://www.filmscanner.info/, de har testat de flesta. En viktig fråga är den effektiva upplösningen, enlig deras tester resulterar Nikons 4000 dpi i en effektiv upplösning på 3900 dpi, medan Minoltas 5400 dpi ger 4200 effektiva dpi. Inte så stor skillnad alltså - och varför ha en jättefil som inte innehåller mer reeel information. Hittade andra tester med liknande resultat.

Jag har testat den hemsidan men min tyska är obefintlig. Har klickat på den engelska flaggan för att byta språk men utan resultat. tyvärr

Epson då?
Är dom bra?

Epson F-3200, den verkar bra om man ska scanna mycket. Men man vill ju kunna få bra utskrifter oxå. Utskriftskvalite i minst A4, gärna A3 eller är det för mycket begärt i den prisklassen på 8000:-

Testerna är enbart på tyska tyvärr. Hade också problem att förstå dem.... De är mycket gedigna, med mycket information, försök göra som jag, dvs leta upp någon med bättre kunskaper i tyska...

Lars S skrev:
Testerna är enbart på tyska tyvärr. Hade också problem att förstå dem.... De är mycket gedigna, med mycket information, försök göra som jag, dvs leta upp någon med bättre kunskaper i tyska...

Gå till babelfish.altavista.com
Där kan man skriva in en webbsida och välja från och till språk, så översätter den hela sidan.

/ Marcus

Jag har själv en Nikon LS-50 och är mycket nöjd. Skannern matar in hela remsan och har ett system av gummiklädda hjul som plattar ut remsan och allstå inte skadar filmen. Dessutom är Nikons programvara mycket bra på just negativ, men det är Konica Minlolta 5400 II också. 5400 har inte samma beräkningsgrund som 5400 II och är något sämre på negativskanning. Detta kan avhjälpas med en fristående programvara, Silverfast.Fördelen med Konica Minolta är att dessa har mulltiskannaing som gör att bruset reduceras väsentligt och det är mycket värt. Nu finns en möjlighet att köpa till Silverfast programvara till Nikon ( och även till Minolta)och då kan man multiskanna med den (Nikon) också. Vad gäller buktiga negativ tror jag Nikons filmbana plattar ut dem bättre än Minoltans negativhållare, men det kan jag inte svära på. Hur som helst är det mellan dessa två som valet står om man ska få bästa resultat i denna prisklass och ska skanna negativ. För dia finns det fler alternativ.

ok va bra. Men om du scannar med din nikon i högsta upplösning och skriver ut i 300dpi, hur stor blir då bilden på pappret?
För om jag läser på nikons hemsida så står det att den är bra om man ska lägga ut bilderna på webben eller om man ska ha bilderna i datorn men det står inget inget om utskrift. skriver du ut dina bilder thomas? och skriver du ibland ut större bilder?

Jovisst skriver jag ut bilderna. Upp till A3+ kan jag skriva ut med min skrivare och det är inga problem, skanner har ju 4000dpi som högsta upplösning och det räcker till. Nu har ju Minoltan något högre upplösning och jag vill inte påstå att Nikon är bättre eller tvärtom. Båda är mycket bra och det går att få tag på Minoltan begagnad men då oftast den första versionen. Men om man köper till Silverfast till den får man en skanner som är mycket bra för negativskanning. Jag tror Fotokungen i sthlm har en 5400 demo ex för 3990. Silverfast kostar väl ca 40 dollar i grundversion. En mycket bra skanner för de pengarna.

Jag förstår bara inte hur en mjukvara kan öka kvaliten, det där silverfast. Hade det med bruset att göra? Går det inte med ninja eller neat image istället då?

Åsså undrar jag det där med minolta att alla modeller utgått, har dom slutat med filmscanners?

sethakan skrev:
Jag förstår bara inte hur en mjukvara kan öka kvaliten
Det handlar mest om kontrast- och färgkurvor i programvarorna. Vissa medföljande program har rätt stelbenta uppfattningar om vad en film har för kontrast vilket kan leda till att den klipper högdagrar och skuggor om filmen faller utanför ramarna. Tredjepartsprogramvaror brukar ofta vara enklare att utnyttja skannerns potential med. Men idag tycker jag även de medföljande mjukvarorna brukar vara hyfsade.

Det som Thomas nämner, flerpasskanning, innebär att skannern samplar varje pixel flera gånger och avfärdar skillnader mellan läsningarna som brus. Det är en annan sak än brusreducering med mjukvara.

Programvaran har stor betydelse för bildkvalitén, speciellt negativskanning har varit ett problem för de flesta filmskannrar tidigare. Jag hade en äldre Minolta som var helt kass för negativ men mycket bra för dia. Men både Minolta 5400 II och Nikon LS-50 och högre är myckte bra för negativ. Du kan också skaffa en bra flatbäddskanner och få bra resultat, men alla tester visar att än är filmskannern något bättre.

Vad gäller bruset kan en skanner som har multiskanning reducera bruset mycket bättre än ett brusreduceringsprogram i efterhand kan göra. Har man inte möjlighet till multiskanning fungerar doch tex Neatimage bra det också. Mulitskanning innebär att skannern läser av negativet/diat 2-16 gånger och kan på så sätt reducera bruset och det blir stor skillnad om man inte har den funktionen. Nikon LS-50 har inte det men med Silverfast kan den få det.

Minolta har sålt hela sin kameradel till Sony, men dessvärre verkar det som om skannertillverkningen upphört. Däremot kommer det att kunna få sevice även i framtiden i Sverige.

ANNONS
Götaplatsens Foto