Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa filter, vilket?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har kollat BHs hemsida som Erik tipsat och det visat sig att i USA kostar filtret $110. Alltså verkar priserna på tillverkarsidan vara väl tilltagna. Det innebär att cyberphotos priset inte så osannolikt som jag trodde först. Även om det är fortfarande billigt. Räknar man på de amerikanska priserna får man:

(110 + 36) * 1,25 = 182 USD, eller ca 1100 kronor, vilket är mer än cyberphoto vill ha.

Så.. alltså, det uv och skylightfiltret B+H på cyberphoto verkar trevligare än sigmas uv för 500 mer på fotovideo? Är det vad ni rekommenderar??

Ja jag hade valt B&W.

Sedan kan man tänka på att polfilter ofta finns i 2 varianter slim/icke slim. Slim innebär tunnare ringar om man skall använda det till extrema vidvinklar & undvika vinjetterade hörn.

Sedan behöver du bara ett polfilter. Till de övriga optikerna skaffar du stepringar.

Erik

Okej, det kanske är det bästa alternativet ändå, tror nog att det blir så. Du har rätt med polfilter, stepringar går väl bara uppåt eller hur fungerar det? Så man köper ett polfilter till den största optiken och sedan step? :? Jag hoppas att jag inte förlorar alltför mycket ljus med det här filtret bara..

UV & Skylight stjäl inget ljus, de har du bara för skydd.

Polfiltret stjäl 2-3 steg.
Men polfilter sätter man på när man vill ha det.
Jag har aldrig träffat ngn som använder det jämt.

Evildoer skrev:
stepringar går väl bara uppåt eller hur fungerar det?
Så man köper ett polfilter till den största optiken och sedan step?
Tror inte att det finns nedstepningsringar.

Ja och stepringarna jag har i plast skall man absolut inte dra åt för hårt.
Jag har det ganska smidigt eftersom jag bara har 77 & 62mm.

Alla effektfilter köper man efter största filtergängan eller vidaste vidvinkeln. Fast det klart att har man 86 så vete sjutton, för de blir dyra.

Erik Schalin skrev:
Tror inte att det finns nedstepningsringar.

Ja och stepringarna jag har i plast skall man absolut inte dra åt för hårt.
Jag har det ganska smidigt eftersom jag bara har 77 & 62mm.

Alla effektfilter köper man efter största filtergängan eller vidaste vidvinkeln. Fast det klart att har man 86 så vete sjutton, för de blir dyra.
Det finns setp down ringar också. Jag äger en 52>48mm.

Oh fasen intressant att även det finns stepdown. Tja, jag tänker beställa uvfiltret b+w och avvakta med polfilter sålänge :) Det är ju som sagt inte helt billigt. Tack för tipsen och svaren.

Ja varför man vill använda filter som är mindre än optiken är en bra fråga. En step down-ring är ju inte alls lika användbar som en step-up. I mitt fall var det ren snålhet som gjorde att jag köpte en. Innan jag köpte min D200 hade jag en lite mer avancerad kompakt som kunde ha 52mm filter men eftersom jag då inte hade så mycket pengar köpte jag en del filter begnadnat. Jag hittade två ND (ett 4 och ett 8) riktigt billigt men de var båda 49mm så jag köpte en step-down ring för dem. Jag var tvungen att zooma in lite för annars fick man med filtrerna i vidvinkelläget men det funkade. Jag har även testat att använda filtrerna på ett 28/2,8 och ett 50/1,8 på min D200 nu och det har fungerat utmärkt. Troligtvis på grund av APS-C sensorn.
Men som ni skriver så är det en lite udda sak som man generellt nog inte har så stor nytta av.

ANNONS
Götaplatsens Foto