Annons

Köpa kamera i Hongkong?

Produkter
(logga in för att koppla)
Många har med sig gamla prylar på resan, inköpta i Sverige för 10+ år sedan, förutom kameraprylar kan det handla om tex. armbandsur, smycken, mobiltelefon mm.. Kan inte tänka mig att det är upp till oss att vid hemresan med 30+ år gamla kvitton bevisa för tullen att alla mina saker är köpta här. Å vem f..n har kvar kvitton på tex. gamla prylar vi köpte på 60-70-talet. Vi kan ha fått eller ärvt saker utan medföljande kvitton. Absurt patetiskt. Typiskt svenskt att stifta luddiga lagar/regler som godtyckligt kan användas mot oss av storebrorsmyndigheter.

Ja visst är det löjligt, men vad kan man göra... Nu pratar jag iofsig om extremfall, men jag har vänner som haft problem med tullen just från USA och Thailand angående begagnad elektronik. Har du en kamera och ett par objektiv så är det i princip alltid lugnt. Har du dubbla, trippla kameror och kanske 7-10 objektiv när du reser kan det bli ett problem.

Begangatmarknaden på foto och video är enorm i Asien och det går att göra riktiga fynd om man letar i second hand fotobutiker. Men dessa prylar är från början köpta i Asien. Ska de till EU så ska de momsas, 1 eller 30 år gamla spelar ingen roll, så länge värdet uppnår en viss summa, tex L objektiv och dyrare såsom Zeiss mm.

Samma sak med att handla på ebay från Kina/HK/Japan förresten, stor marknad på begagnade fotoprylar som kan fresta med priset. Men har man otur åker man dit i tullen (vilket händer ofta med DHL och Fedex och UPS framförallt) där de får ligga tills en värdering görs (eller så kontaktas du för värdering) och slutligen får du varan hem tillsammans med en faktura på moms och förtullningsavgift. Sjukt system.
 
Tro inte att tullarna är så korkade och utan sunt förnuft. De ser lätt skillnad på nya "begagnade" och 10+ är gamla prylar. Det är snarare frågan om det vill lägga tid på småskurkar i st för att jag de större.

Tyvärr hamnar vi nu inom området tro/hoppas/gissa där godtycklighet råder med luddiga begrepp som "sunt förnuft" vilket det sällan per definition råder enighet om.
 
Vill man hitta kameror och framförallt objektiv second hand är enligt min mening Tradera och Blocket fortfarande de bästa och oftast billigaste alternativen. Marknaden är liten i vårt land i förhållande till andra länder och därmed är efterfrågan inte enorm, vilket ibland kan ge ruskigt bra priser, om man handlar utav en som snabbt behöver pengar.

Köpte nyligen ett Canon 50mm 1.2L i perfekt nyskick och perfekt funktionalitet, inkl B+W filter, kartong mm för 6000kr på Blocket av en fotograf som bytte system, snabb affär på bara nån timme i Stockholm. Ett 100mm 2.8L macro fick jag för 4600 i precis samma nyskick, kartong mm via Tradera.

Vill man titta utomlands är ebay.de (tyska ebay) ett bra alternativ där många secondhand butiker och företag säljer fotoutrustning till bra pris med originalkartonger, kvitto mm. Dessa kan man lita på till 100% har jag upplevt hitintills, och ibland ger de dessutom några månaders garanti och full returrätt. Billig och snabb frakt, ofta max 4 dagar, och givetvis momsfritt då handeln görs inom EU.

Engelska ebay.co.uk är ett annat alternativ som för bara nåt år sen hade ruskigt bra priser när punden var runt 10kr, men med tanke på den höga punden just nu så är det inte värt det för tillfället.
 
Gråimport varor där firman själva fifflar med importen och smitning av momsen. Du får löjligt bra pris men...its a gamble ;) och rekommenderas ej.

Njaee... definitionsmässigt är "gråimport" en parallell importväg där man exempelvis handlar direkt i HK och hoppar över generalagenten i hemlandet (eller EU). Inget olagligt i det så länge man betalar aktuella skatter och avgifter. I princip kan man säga att köpa en kamera i HK och ta hem den är gråimport även om den är köpt hos en auktoriserad återförsäljare i HK ...

Om Mydigitalland sköter betalar rätt avgifter och skatter har jag ingen aning om, men de har ju funnits med ett tag så det är väl ganska troligt att de gör rätt för sig.
 
Njaee... definitionsmässigt är "gråimport" en parallell importväg där man exempelvis handlar direkt i HK och hoppar över generalagenten i hemlandet (eller EU). Inget olagligt i det så länge man betalar aktuella skatter och avgifter. I princip kan man säga att köpa en kamera i HK och ta hem den är gråimport även om den är köpt hos en auktoriserad återförsäljare i HK ...

Om Mydigitalland sköter betalar rätt avgifter och skatter har jag ingen aning om, men de har ju funnits med ett tag så det är väl ganska troligt att de gör rätt för sig.

Det stämmer det du säger, I de flesta fall där återförsäljarna är ärliga iallafall, men så är inte fallet med många återförsäljare i Hong Kong och väldigt många utav dessa sajter importerar via Hong Kong, vilket de själva skriver öppet. Det finns massvis av liknande företag som följer exakt samma modell men som säljer via Ebay. Varorna skickas först från deras sk. "lager" i Hong Kong vidare till ett EU land, ofta England, och därefter direkt till dig som kund. Du slipper moms och tull, hur de sköter moms/tullhanteringen är lite olika men i många fall sänds paketen som "skadade varor" med ett mycket lågt deklarerat värde där antingen momsen blir försumbar eller väldigt liten i förhållande till vad du betalar för varan. Sånt märker su inte av som köpare, då varan packas om innan den sänds vidare till dig från England.

Om det är lagligt eller ej låter jag vara osagt, men visst fungerar det, även i långa loppet och därför kan de driva verksamheten i flera år utan problem.

Må hända att 4 av 5 objektiv du köper via gråimport är helt felfria, och jag kan erkänna att mina första objektiv till en 70D köpte jag den vägen via Ebay, som än idag fungerar perfekt. Men jag skulle inte göra om det.

Problemet är att vid gråimport ingår aldrig garantisedeln från Canon. Du har ingen som helst Canon garanti, inte ens i Hong Kong om du reser dit. Butikerna lämnar egen begränsad butiksgaranti, men det gör allt mycket krångligare också. Samtidigt har jag förstått att serienummer från gråimport är svartlistade hos Canon och därmed kan det bli svårigheter om du behöver serva/kalibrera objektivet hos Canon.
 
Samtidigt har jag förstått att serienummer från gråimport är svartlistade hos Canon och därmed kan det bli svårigheter om du behöver serva/kalibrera objektivet hos Canon.

Det du skriver stämmer säkert i många fall, och jag är själv mycket tveksam till att handla på detta sättet. Men hur skulle Canon eller någon annan tillverkare kunna ha koll på serienumren avseende gråimport?
 
Det du skriver stämmer säkert i många fall, och jag är själv mycket tveksam till att handla på detta sättet. Men hur skulle Canon eller någon annan tillverkare kunna ha koll på serienumren avseende gråimport?

Som jag fick det förklarat av en försäljare i HK är att Canons databas över serienummer endast omfattar de serienummer som distribueras (eller vad det nu kallas) av Canon själva vidare till återförsäljare runtom i världen. Söker du på ett serienummer på ett objektiv som sålts via gråimport så finns inte den i databasen, och uppfattas som felaktigt serienummer. Det finns även flera trådar just om detta på bla. Dpreview forumet kan jag minnas. Egentligen ingen svartlistning, utan mer en vit-listning av godkända objektiv.

Canon har register på varje objektiv som går ut till hela världen, den "lagliga" vägen.
 
Oavsett vad ni tycker om att betala tull och moms är det inte tillåtet att diskutera i forumet hur man smiter undan från detta.

Läs forumreglerna!

/Mod
 
ANNONS