Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera till femåring, men vad ska jag satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Min dotter på 5 år ska få en egen kamera i julklapp. Det svämmar över av leksaker och jag vill ge henne möjlighet till att få samma hobby som sin mamma.

Hon fotar gärna med min tio år gamla Sonykamera men den äter upp sina batterier på 10 minuter. Nu funderar jag på vad jag ska satsa på. Begagnat, nytt och tåligt eller nytt och billigt.

Har kikat runt på Tradera och där ligger det en hel del gamla kameror. Ska jag köpa beg. vill jag inte betala mer än ca 300 kr inklusive frakt och jag vill ha laddningsbart batteri.

Vad finns det för tåliga alternativ som inte kostar skjortan?

Ska jag satsa på nytt men så billigt som möjligt?

Hur skulle du ha resonerat om du skulle köpa till ett barn?

Ah, vad trevligt att fler har samma funderingar.
Min dotter är förvisso något år äldre, men situationen likartad.

I mitt fall så finns en inte fullt lika bedagad canon ixus 80 i vår ägo, så hon får hålla till godo med den. Motsvarande finns säkert för bara någon/några hundralappar. Vad gäller bildkvalité räcker det med råge för hennes intresse, även om jag kan skönja någon brist här och där...

Skulle jag dock stå utan en kamera skulle jag nog antingen sikta på något hållbart begagnat (för att jag tycker det är bäst), eller en rosa kamera (för att min dotter tycker det är bäst). Vad som är rätt vet jag inte riktigt, men det är inte säkert att jag skall köpa kameran efter mina premisser, hur välgrundade de än är.

Detta är nu min situation och inte din. Har hon inte kommit med några egna önskemål så tänker jag ändå att jag i ditt läge skulle ha valt den kamera jag faktiskt tror hon blir mest glad för. Vilken det är har jag tyvärr inga bra förslag om.

Lycka till med ditt val. Hon blir högst troligt överlycklig vad du än kommer fram till.

mvh
Daniel Castor

Jag har resonerat lite annorlunda.

Min sjuåring fotograferade med min gamla IXUS 70 men där köpte jag istället en Nikon Coolpix S30 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1111412) vilket kostar 699:- på NetOnNet ex vis. Den är vattentät till 2-3 meter och tappsäker från ca 1 meter. Då slipper jag och barnet oroa sig för at den är väldigt ömtålig vilket är en stor fördel. Den klarar vanliga AA-batterier vilket kan vara laddbara eller om Ni hamnar i batterikris, gå in på närmaste affär eller bensinmack och köp en ny uppsättning.

Min IXUS 70 då.... Ja den har 4-åringen nu givetvis.... Min 7-åring fotograferar även med min D3s ibland men tycker den blir lite för tung med 70-200/2.8..... ;-)

// Johan

Inget förslag men en erfarenhet.
Köp ingen kamera med objektiv som går in och ut i kamerahuset. Objektivet kan få sig en törn med konsekvensen att den inte fungerar som den skall efter.
Barn på 5 år kan ha svårt för att hantera att de själva är ansvariga för att kameran är trasig.

Supertack för era svar.

Jag måste säga att jag nu är inne på att köpa en knallrosa Nikon coolpix 30. Kostar inte mer än ett vettigt paket lego och då har vi en kamera som kan följa med oss ner i badbassängen.

Kom gärna med fler tips för jag slår nog inte till riktigt än.

Bra fundering - den vattentäta kan du själv ha glädje av och en ytterligare bonus är att hon får uppdrag att fotografera familjen i miljöer där andra kameror är otänkbara. Vatten, sand, fukt, värme etc.

Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.

Jag köpte en Canon Powershot D20, till min dotter hon är snart 8år.
Den är vattentät till 10 meter, och skall tåla ett fall från 1.5 meter!
Mycket enkel att komma igång med. Supernöjd.

Jag köpte en Canon Powershot D20, till min dotter hon är snart 8år.
Den är vattentät till 10 meter, och skall tåla ett fall från 1.5 meter!
Mycket enkel att komma igång med. Supernöjd.

Skillnaden är att en D20 kostar över 2000 kr, annars är ju principen den samma som TS är inne på.

Om A2200 är lika hållbar som min A2000IS som blivit tappad många gånger, doppad i vatten, mosad och nedkyld med enbart en långsammare uppstart/zoom och en ej fungerande AF-lampa till följd, så fungerar den nog utmärkt. Bilderna blir också helt ok och makroläge kan bara kul för ett barn och är imponerande för en så billig kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto