Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kitobjektivet eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska köpa eos 400d och står och velar om jag ska köpa med kitobjektivet eller inte. Efter att ha läst en del trådar verkar de flesta inte tycka objektivet är särskilt bra. Jag har ett EF 28-105/3.5-4.5 USM II som jag använder som normal.

Så, frågan är, ska jag köpa med kitobjektivet eller är det bara onödigt?

/Carl

edit: Objektivet som jag har är 5 år gammalt, påverkar det?

Kitobjektivet är rangligt, men helt okej bildmässigt för det priset. Problemet med ett 28-105 är att du inte får vidvinkel. Så köpt kitobjektivet och ha det som vidvinkel.

Ditt 28-105/3,5-4,5 bör ha antireflexbehandling på bakre linsytorna eftersom
det omkronstruerades i oktober 2000. Brytpunkten är år 2000. Detta är den punkt där äldre objektiv kan ha problem. Objektivet är alltså fullt modernt.

Tjena!
Kitobjektivet funkar alldeles utmärkt, trots att det är "rangligt".

Jag gav med mitt när jag sålde min 300D för ett tag sen, men faktum är att jag tänkte köpa ett likadant för att jag saknar det... ;o)

Du kan ju kolla i mitt album "Tunisien 2006" om du vill ha lite referens bilder.

www.abelson.fotosidan.se

/Johan

Jag har kvar mitt och jag är pixelpeepare, dvs noga med skärpan. Det har sina små brister, men är mycket prisvärt. Bländar man ner ett steg eller gärna två är det riktigt bra förutom i kanterna.

Om du ska köpa det beror helt på vad det kostar tillsammans med kameran. De säljs regelbundet här på FS för ca 400kr.

/Pontus

Tack för svaren.

Nu tog jag fel på när mitt nuvarande objektiv är ifrån. Det är från 1998, alltså innan omkonstruktionen. Börjar det blir för gammalt då?

ANNONS
Götaplatsens Foto