Annons

Köpa kompaktkamera, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johank82

Aktiv medlem
Jag tänkte uppgradera min gamla kompaktkamera till en nyare variant.
Har lust att lägga ut max 3000-3500 kr på den.

Vill gärna ha möjligheten att ta riktigt bra närfoton av småkryp som myror exempelvis :)

Vilka alternativ är det som gäller i den här prisklassen?

Canon Ixus 800 IS.

Har ingen aning om hurpass bra makro bilder den tar men den är mkt liten och smidig (kreditkort), optisk bildstabilisering, lins ljusstyrka på 2.8-5,5 med 35-140mm längd, optisk zoom på 4 med 4 x till digitalt.

Kolla på cyberphoto.se så kan du i testbilderna se hur närbilden på ett lås ser ut, visavi din önskan om makrobilder...

Överväger själv just Ixus serien för en kamera tämligen snart.

men batteritiden i ixus-kamerorna är ingen höjdare :S

Hur är det med kamerorna Finepix F30, Sony DSC-N1 och Nikon CoolPix P4 jämförelsevis?

Finepix F30
Lins 2.8-5.0 med 36-108mm
Optisk zoom x3
Ingen bildstabilisation
ISO upp till 3200
slutartid 15-1/2000s

Kvaliteten på testbilder bra.

Sony DSC-N1
Lins 2,8-5,4 med 38-114mm
Optisk zoom x3
Ingen bildstabilisation
ISO upp till 800
slutartid på 30-1/1000s

Kvaliteten på testbilder är bra. Värt att notera är den jättelika 3" skärmen som är kul men också antagligen gör kameran mycket ömtålig.

Nikon Coolpix P4
Lins 2,7-5,2 med 36-126mm
Optisk zoom x3,5
VR (Nikons stabilisering)
ISO upp till 400
Slutartid på 8-1/2000s

Kvaliteten på testbilder ej bedömd, då jag inte hittar några. Har IOF sig inte sökt så hårt. Vårt att notera är Nikons D-Lightning vilket är utjämning av ljussatta parier i bilden, ansikts avkänning, och de 11 AF punkterna.

För att summera vad jag tycker så är F30'n bäst av de tre du nämner (men jag tycker också att Canons 800 IS är mycket bättre).

Varför är F30'n bättre?
Högre ISO tal.
Bättre bländare.
Bättre slutartid.

Sedan får man ju kolla batteritiden via diverse tester online och inte minst bildkvaliteten men det lämnar jag med varm hand åt dig. Lycka till i ditt val av kamera.

Vilka kompaktkameror är det som gäller ifall man vill ta bra närbilder på fåglar? De kan man ju inte komma så nära, så en kraftig zoom vore ju inte fel :)

Systemkamera med kraftigt tele är bäst, kompakterna även de med lång zoom är svåra att fota flygande fåglar med. Sitter pippin stilla så är en Canon S3 IS ett bra val, eller Panasonic FZ 20-30-50.
En begad 10D + 75-300 kan hittas för 5-6 tusen och är ett bra budgetval.

Ska själv just lägga vantarna på en Canon A710IS. Nästan lika liten som Ixus men med fulla manuela möjligheter, billigare batteri (köp laddningsbara) och lägre pris. Den perfekta alltid-ha-i-fickan kameran.

/ Joacim

Canon A630 & A640 är säkert utmärkta också, men lite tyngre (4 batterier istället för 2 i A710), mer pixlar men ingen IS och mindre zoom.

Av 630 och 640 verkar 640 vara att föredra. Den har mindre brus trots fler pixlar hur det nu går till. För egen del är valet mellan pixlar och IS enkelt. IS på A710 skall klara minst 2 steg. Det innebär iso 200 istället för 800! Mer info om alla dessa tillsammans med iso-test och testbilder finns på www.dcresource.com

/ Joacim

En annan liten nackdel med A710 IS jämfört med 630 och 640 är att den saknar vridbar skärm, tyvärr. Men A710 är lättare och lite mindre... icke att förglömma.

Svårt val mellan dessa tre tycker jag. Alla tre är utmärkta kompakt kameror med väldigt bra manuella möjligheter (dock avsaknad av RAW). Men även i mitt fall var det IS som avgjorde. Har dock inte haft möjlighet att prova den en...

ANNONS