Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Hiliding

Ny medlem
Hej!

Jag hade tänkt mig att köpa en digital kompaktkamera nu inför semestern, det är ju inte alltid helt prkatiskt att ha med sig systemkameran.

Vilken är "bästa" kompaktkameran? Jag har ju blivit van vid rätt bra bilder nu så hyfsad kvalitet är ju ett krav men samtidigt att den är liten och portabel (hela syftet med inköpet, en kamera jag alltid kan ha med mig)

Funderingar, synpunkter och idér efterfrågas.

/H

PS jag har en D90, så ev. väger Nikonkameror lite tyngre i prioriteringen...kan ju använda samma program och så för import och sånt.

PPS Eftersom jag ska ha den när jag reser så hade det ju varit riktigt tufft med en GPS i kameran...finns det kompaktkameror med inbyggd GPS?
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Coolpix P6000 har ju GPS för att geotagga bilder, men vad jag har förstått av tester så är det en dålig implementation och segt.
Det är heller inget att navigera med, köp hellre en vanlig GPS och så skaffa en programvara som synkar EXIF och loggen från GPS,en.

Beträffande kompakternas kvalitet så står väl slaget mellan Panasonic LX3, Canon G10, Ricoh GX200 och Nikon P6000, där väl Nikonen är det svagaste kortet, G10 den klumpigaste och LX3:an ljusstarkast, brussvagast och bästa videofunktionen.
Priserna hamnar väl mellan 5 och 6 KKR.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det finns hundra "rätt" svar på din fråga! Det finns många bästa kameror och vilken du skall välja beror på vad som är viktigt för dig. Det enda nu nämnde är nikon och GPS och det är inte precis till stor hjälp. Det finns fortfarande många bästa kameror att välja på. Så, gåt ill en respekterad fotohandlare på nätet, som t ex CyberPhoto, och kolla vad som finns att välja på. Då ser du vilka saker som skiljer mellan kamrorna så att du kan börja välja vad som är viktigt, storlek, pris, brännviddsaomfång, bildkvalitet, utseende, vattenskydd, ljustyrka, märke, filformat, optisk sökare eller ej osv. Sedan kan du återkomma med lite mer info om vaad som är viktigast för just dig och då kommer du att få råd från några här på FS.


Hej!

Jag hade tänkt mig att köpa en digital kompaktkamera nu inför semestern, det är ju inte alltid helt prkatiskt att ha med sig systemkameran.

Vilken är "bästa" kompaktkameran? Jag har ju blivit van vid rätt bra bilder nu så hyfsad kvalitet är ju ett krav men samtidigt att den är liten och portabel (hela syftet med inköpet, en kamera jag alltid kan ha med mig)

Funderingar, synpunkter och idér efterfrågas.

/H

PS jag har en D90, så ev. väger Nikonkameror lite tyngre i prioriteringen...kan ju använda samma program och så för import och sånt.

PPS Eftersom jag ska ha den när jag reser så hade det ju varit riktigt tufft med en GPS i kameran...finns det kompaktkameror med inbyggd GPS?
 

martin3

Aktiv medlem
Jag har en Olympus Tough 6000 som komplement till systemkameran. Jämfört med den 3ggr dyrare systemkameran tar den ganska usla bilder, se:

http://martinhenkel.com/Test-Tough6000/

Fördelen är dock att den verkligen kan hänga med överallt, även ner i poolen och på snorkelturen (iallafall ner till 3m).
 

Hans Ö

Avslutat medlemskap
kompaktkamera

Hej!

Jag hade tänkt mig att köpa en digital kompaktkamera nu inför semestern, det är ju inte alltid helt prkatiskt att ha med sig systemkameran.

Vilken är "bästa" kompaktkameran? Jag har ju blivit van vid rätt bra bilder nu så hyfsad kvalitet är ju ett krav men samtidigt att den är liten och portabel (hela syftet med inköpet, en kamera jag alltid kan ha med mig)

Funderingar, synpunkter och idér efterfrågas.

/H

PS jag har en D90, så ev. väger Nikonkameror lite tyngre i prioriteringen...kan ju använda samma program och så för import och sånt.

PPS Eftersom jag ska ha den när jag reser så hade det ju varit riktigt tufft med en GPS i kameran...finns det kompaktkameror med inbyggd GPS?
Hej!

Jag har en D50 och en Canon G9

Jag rekomenderar en Canon G9, varför. Jag ville ha en mångsidig kamera och då menar jag, hyfsat långt zoom, blixtsko, filma, fin byggkvalitet, optisk sökare och det sist det allra viktigaste den skall vara lätt och smidig att hantera med avseende på knappar och storleken på dessa och storleken på själva kameran. På andra plats satte jag faktiskt egenskaper som brushantering, ljusstyrka och liknande. Det jag menar en kamera som är pillig och omständig producerar i mitt menande inga bra bilder, sen får det gärna brusa lite ibland. Skall man ha riktigt bra bilder måste man ändå i slutändan släpa med sig systemkameran.

Skillnaden mellan kompakterna är faktiskt ganska små.

Lycka till i djungeln!

Hans
 
ANNONS