Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej ! Kolla hellre på någon av dessa !

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10377143
eller http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ10svart

TZ8 och TZ10, vad skiljer dem åt?
Denna modell har en syskonmodell i Panasonic Lumix DMC-TZ10. Skillnaden mellan modellerna är att TZ8'an har något mindre LCD-skärm med lägre upplösning, samt monoljud vid filmning. TZ8 saknar också GPS, film i AVCHD-format och saknar några av de nya finesserna då den inte har samma snabba processor som TZ10

Med lite letande kan du hitta dem mycket billigare,har sett TZ8:an för 1700kr !

Nu har jag inte erfarenhet av precis varenda modell som finns där ute, men generellt skulle jag rekommendera att kolla främst på Panasonic och Canon. Det är min (högst personliga) åsikt att de ligger lite före de andra vad gäller kompaktkameror.
TZ8 resp TZ10 är vettiga, även om TZ10 nog kan vara knepig att hitta för 2000kr kanske.
Jag tycker att Canon Powershot SX130 IS är vldigt prisvärd. Mycket kamera och bildkvalitet för pengarna.

TZ8 och SX130IS skulle jag säga har bättre bildkvalitet än S8000 och WB600. TZ8 har dessutom nästan lika mycket vidvinkel som WB600.

S8000 har väl bara automatisk exponering och inte något manuellt läge?

Tack för era svar!!

Ja jag läste nyss att Nikonen inte hade manuellt läge... (konstigt, hade läst jättemycket (tyckte jag) om den innan jag såg det) men då är den inte ett alternativ längre.

Jag kollade tidigare på Canon Powershot SX130 IS och jag tyckte den såg så stor ut men nu när jag ser ett kort när den hålls i en hand ser den ju inte alls så stor ut!
Panasonic Lumix DMC-TZ8 verkar ju vara en bra kamera det med, och även om den kostar lite mer än 2000 så är den ju ändå inte jättedyr.

Så de nya kandidaterna är väl Samsung WB600 (frågan är om samsung är så bra på att göra kameror... ?) Panasonic Lumix DMC-TZ8 och Canon Powershot SX130 IS. Bara att börja jämnföra. ;)

SX130IS är lite större än de andra kamerorna som nämnts här, framför allt är den lite tjockare, men den är ju inte jättestor. Fast sånt är ju enklast att bilda sig en uppfattning om när man själv håller den i handen. Det är inte enabrt måtten som man kan läsa sig till som gör hur stor kameran känns/är utan även själva utformningen på den.

Jag har inte klämt på så många av Samsungs lite nyare kameror, men min bild är att de framför allt är lite långsammare än en många konkurenter. De ligger väl inte i topp vad gäller bildkvalitet, utan nånstans i mellanskiktet. Så frågar du mig så är väl inte Samsung någon favorit, men "ok". De är bättre på andra saker än just kameror. :) Sen kanske andra tycker annorlunda...

Tänk på att Canon SX130 IS drivs av 4 st uppladdningsbara AA-batterier så kostnad för batterier och laddare tillkommer.

Lite sent att fråga nu kanske men hoppas ändå att någon svarar :]

Just nu lutar det mest åt Panasonic Lumix DMC-TZ8 men jag har hittat Sony Cybershot DSC-HX5V som sägs vara lik Panasonic Lumix DMC-TZ10 lite sämre zoomomfång mm. men billigare. Tror ni att Sony Cybershot DSC-HX5V är något att satsa på eller ska jag ta Panasonicen?

ANNONS
Götaplatsens Foto