Annons

Köpa ny optik, byta ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Berkaking

Aktiv medlem
Kortfattat, fotar allt, hundsport, bilar, natur, fåglar, insekter, människor m.m

Springer omkring med en 40d som är värdelös nu, måste köpa 50d (eller, nä)

Värdesätter IS, L-optik, största möjliga bländare.

Byta?

Sigma 18-50 2.8 --> ?
70-200 4l --> 70-200 2.8 l is
300 4l is --> ?

Köpa mer?

Canon 10-22?

En 10-22:a är ju en klar kick att köpa, en helt ny fotovärld öppnas med en sån extrem vidvinkel, man kan ta massor av häftiga bilder i märkliga perspektiv.

Köp en begagnad så kan du enkelt sälja för samma pris om du tröttnar på den.

Canon EF 24/1,4 L II USM skulle vara mitt första val om jag vore Canon ägare, perfekt som flanörglugg på stan under dygnets alla timmar.

/kent

En 10-22:a är ju en klar kick att köpa, en helt ny fotovärld öppnas med en sån extrem vidvinkel, man kan ta massor av häftiga bilder i märkliga perspektiv.

Köp en begagnad så kan du enkelt sälja för samma pris om du tröttnar på den.

Det som ligger närmast är nog just en 10-22. För att komma åt vidvinkel. 15mm*1.6 crop är inte mkt tyvärr :(

Någon macroglugg kanske??

Har funderat mycket på en macro faktiskt. Canon 100 eller sigma 150. Känns som att canons är skarpare och bättre? Men sigmat kommer man närmare med, vilket kan vara en fördel. Svårt val.

Canon EF 24/1,4 L II USM skulle vara mitt första val om jag vore Canon ägare, perfekt som flanörglugg på stan under dygnets alla timmar.

/kent

Varför inte? Inte funderat på den tidigare, mer varit inne på 50/1,2L USM. Men 24 är ju nyare och antagligen "bättre"

Har funderat mycket på en macro faktiskt. Canon 100 eller sigma 150. Känns som att canons är skarpare och bättre? Men sigmat kommer man närmare med, vilket kan vara en fördel. Svårt val.
Vad jag sett av tester så är båda objektiven mycket skarpa, så det bör inte avgöra vilken du köper.

Sen tänker du lite fel när du säger att man kommer närmare med sigman, i själva verket så kommer du ju närmare med en kortare brännvidd vad gäller makrooptik, eftersom närgränsen blir kortare ju kortare brännvidden blir, för att kunna uppnå skala 1:1 (äkta makro).

Skillnaden blir alltså arbetsavståndet vid skala 1:1, där sigmaobjektivet tillåter att du står lite längre ifrån, vilket minskar risken för att du skrämmer eller skuggar motivet.

Fördelen med 100:an är ju att den är mindre, lättare och smidigare.

ANNONS
Götaplatsens Foto