Annons

Köpa "rätt" dator och skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael f8

Aktiv medlem
Ett dedikerat grafikkort behövs inte för bildredigering, kanske för video arbete, jag använder en Macbook laptop själv utan minsta problem.
Många filter och beräkningar skickas numera till grafikkortet för beräkningar, det är både smart och effektiv, det blir bara mer och mer av den varan.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tycker datorn ser bra ut för pengarna. Det är inget värstinggrafikkort. Kortet går att hitta för ca 3800 kr. Processorn med 6 kärnor (som jag tolkar det), kommer funka utmärkt. Itsale.se ser också ut att ha fina kundbetyg. 16 GB ram räcker långt. Du måste kanske lägga till ett WI-FI-kort? Jag tycker det är köpläge för de pengarna.
Adobe rekommenderade förra året minst 6 kärnor i CPU för PS.
 

webb

Aktiv medlem
Stort tack för all input.

Jag har inte lyckats bestämma mig ännu men er hjälp här har varit ovärderlig :)

/sten
 

andreas89

Aktiv medlem
Jag tycker det är galenskap att lägga pengar på ett grafikkort och snåla med skärmen. En ensam 9600k utan grafikkort och hyggligt snabb lagring (Nvme är inte så snabb i praktiken som siffrorna anger, vanlig SSD duger) är en snabb nog maskin för att LR och PS ska flyta på väldigt fint.

En IPS-panel och något av de enklare verktygen för hårdvarukalibrering hade jag satt högre på prio-listan än grafikkortet. Det är en njutning att använda en hyfsat bra och väl kalibrerad skärm. Grafikkortet kan du alltid köpa till lite längre fram i tiden ifall du vet att du kommer ha användning för det.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Många filter och beräkningar skickas numera till grafikkortet för beräkningar, det är både smart och effektiv, det blir bara mer och mer av den varan.
Jo fast olika grafikkort är olika bra på olika saker, att det är super bra på att få fart på 3D grafik i spel behöver inte betyda att det är till så stor hjälp i photoshop

Hade i första hand satsat på mycket minne, och snabb cpu
 

ulfsve

Medlem
Startar upp den här tråden igen, funderar på en begagnad pc, från ett företag. Skulle följande spec funka för enklare bildredigering, ingen video/spel:
För 6000 skr, HP EliteDesk 800 SFF:

• Intel Core i7-4770 - 3.4 / 3.8 GHz - 8M / 5GT/s (4-kärnig)
• 32 GB DDR3 ram
• 240 GB SSD = snabbare, tystare, mer driftsäker (480GB NY = +800kr)
• 500 GB SATA-disk

Eller är det dumt att köpa begagnat?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Startar upp den här tråden igen, funderar på en begagnad pc, från ett företag. Skulle följande spec funka för enklare bildredigering, ingen video/spel:
För 6000 skr, HP EliteDesk 800 SFF:

• Intel Core i7-4770 - 3.4 / 3.8 GHz - 8M / 5GT/s (4-kärnig)
• 32 GB DDR3 ram
• 240 GB SSD = snabbare, tystare, mer driftsäker (480GB NY = +800kr)
• 500 GB SATA-disk

Eller är det dumt att köpa begagnat?
Vill bara flagga för att processorn är från generation 4 och idag är det generation 10, även om det är en i7 så är den troligen betydligt långsammare än dagens, kanske t.o.m. långsammare än den senaste i3 så titta på detta
 

ulfsve

Medlem
Vill bara flagga för att processorn är från generation 4 och idag är det generation 10, även om det är en i7 så är den troligen betydligt långsammare än dagens, kanske t.o.m. långsammare än den senaste i3 så titta på detta
Aha, okej, tack för informationen. Processorn ska ju vara viktig så då kanske jag ska se på annat istället. Denna djungel...
 

axed81

Aktiv medlem
Kika på att bygga en burk med AMD Ryzen istället. Bra mycket bättre prestanda, per krona, än Intel i dagsläget.
 

ulfsve

Medlem
Kika på att bygga en burk med AMD Ryzen istället. Bra mycket bättre prestanda, per krona, än Intel i dagsläget.
Om du med bygga menar att jag fysiskt ska fixa ihop det så är det rätt kört, har inte det kunnandet. Men jag ska absolut kika på färdiga datorer med Ryzen framöver, tack för tipset.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Startar upp den här tråden igen, funderar på en begagnad pc, från ett företag. Skulle följande spec funka för enklare bildredigering
Vilka bildbehandlingsprogram ska du använda? Vissa program är som natt och dag med ett bra grafikkort.
Ryzen skulle även jag kollat efter. Intel har VM i säkerhetshål vilket innebär patchar som slöar ner processorn. AMD har förstås också, men inte i lika stor utsträckning.
 
Senast ändrad:

ulfsve

Medlem
Vilka bildbehandlingsprogram ska du använda? Vissa program är som natt och dag med ett bra grafikkort.
Ryzen skulle även jag kollat efter. Intel har VM i säkerhetshål.
Olympus workspace i dagsläget, med deras Raw, funkar ok på en tämligen enkel bärbar. Men ev Canons egna program, och framöver troligen ps eller någon konkurrent.
 

PeterWem

Aktiv medlem
DPP4 använder Nvidias grafikkort men klarar inte dra nytta av AMD:s grafikkort.
PS har jag inte koll på hur mycket Adobe använder grafikkortet.
 

HenryB

Aktiv medlem
Startar upp den här tråden igen, funderar på en begagnad pc, från ett företag. Skulle följande spec funka för enklare bildredigering, ingen video/spel:
För 6000 skr, HP EliteDesk 800 SFF:

• Intel Core i7-4770 - 3.4 / 3.8 GHz - 8M / 5GT/s (4-kärnig)
• 32 GB DDR3 ram
• 240 GB SSD = snabbare, tystare, mer driftsäker (480GB NY = +800kr)
• 500 GB SATA-disk

Eller är det dumt att köpa begagnat?
Det är för mkt pengar för dom prylarna. Men datorn klarar bildbehandling ganska bra. Körde själv med en i7 4770K för mindre än ett årsedan och hade inte moderkortet dött så hade jag nog fortsatt. Men som andra redan påtalat, investera pengarna i något nyare.
 

axed81

Aktiv medlem
Inet har en datorbyggare där du kan välja valfria komponenter, som dom sedan bygger ihop åt dig.

T ex den här konfigurationen:

Tryck på "Redigera dator" för att se alla komponenter som går att välja på. Gjorde konfigurationen väldigt snabbt, men troligen ett ganska prisvärt paket. Finns säkert folk här som kan tipsa om andra komponenter också.

Ev, behöver du även Windows eller liknande. Det går att välja i byggaren, om du nu inte kan flytta över den licens du har på din nuvarande dator.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Olympus workspace är fruktansvärt segt, även på en snabb dator, annars tror jag du klarar dig bra med den där maskinen.
 

esbtse

Aktiv medlem
Håller själv på att leta ny dator då min gamla dator inte går att uppdatera till Win 10.
-I7 PROCESSOR
- 32 G RAM
- Normalt Grafikkort, letar efter vad som är ok
- Back upp HD internt minst 2 G.
- HD eller SSD för filer minst 500 G
- SSD minst 500 G för program (har detta nu och är halvfull efter 5 år).
- Skall klara 1 Gbyte eternet
- Skall stänga av sig själv efter viss tid
- Skall inte bullra för mycket.
- Bra kylning måste klara 40 C omgivnings temperatur
- Har PS skärm redan som åter användes.
- Senaste USB portar
- Samma portar till skärm som hag har nu
- Vilka krav finns för 4K/8k video
- ev Wifi kort
Min budet är 12(15) tkr
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Skrev tidigare om min nya dator i tråden, men har nu testad den sedan i vintras. Jag lät Inet bygga min AMD Ryzen med PCie Express 4. Det som slagit mig är den snabba läs och skrivhastigheten med M2 minnen. Vill man starta upp olika program, läsa in filer osv så går det väldigt snabbt. Jag kommer aldrig gå tillbaka till något annat.

Har dock inte installerat Adobe ännu på datorn. Kan oxå rekommendera Inet, väldigt bra och tillmötesgående.

Fractal R6 isolerad låda med många olika utgångar går också väldigt tyst. Kan också rekommenderas.
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Här är en bra Intel-maskin med senaste i7 processorn. Vill man överklocka väljer man K-versionen istället.

550W PSU räcker gott om man inte ska köra dubbla grafikkort. Vill man ha högre effekt finns samma modell i såväl 650W som 750W för några hundralappar mer.

Utan K-processor räcker H470 chipset, men moderkort med Z490 chipset är bättre byggda och har många fler funktioner och anslutningar. Såväl ljudkrets som internet är bättre på detta moderkort.

Komplettera med Windows 10 och mekaniska hårddiskar om det saknas. Behövs mer internminne - dubbla!

Maskinen kan köra på Intels processorgrafik utan problem med Lightroom och Capture One. För snabbare bildbehandling, köp till ett separat grafikkort. The sky is the limit!


Edit: Det går just nu att spara 300 kr om man köper moderkortet från Komplett istället för Inet!
 
Senast ändrad:

HenryB

Aktiv medlem
Det finns ingen anledning att köpa en dyrare Intel-processor när man får mer pang för pengarna med en AMD Ryzen. Har man inte bråttom så kommer det dessutom en ny generation Ryzen (Zen3) om någon månad eller tre.
 
ANNONS