Annons

Köpa utrustning i USA (tips på butik) ?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej

Min syster är just nu i USA (New York och Boston).
Tänkte hon skulle få köpa en Sigma 2.0x och en Sigma 1.4x Teleconverter åt mig där i USA då det tydligen var en hel del billigare där än här i Sverige.

Någon som har bra tips på vart hon kan gå för att få bra service och framförallt bra pris på dessa orter?

Gärna snabba svar då hon kommer hem i slutet av veckan.

Tack på förhand.

Mvh Fredrik
 
Snabbast svar får du genom att söka i forumen....Finns väl ett tusental inlägg i ämnet och de flesta säger väl B&H i NY.....
 
Jag gjorde en enkel sökning, men fick upp internetrelaterade.

Har kollat in den sidan, men såg inte om de hade en "verklig" shop också.

Får kolla mer på den butiken!

Mvh Fredrik
 
B & H har en fantastisk butik på 8:e Avenyn som är värd ett besök oavsett man ska handla eller inte.
 
En sak jag har funderat på, som du kan testa. Maila till B&H och kolla om du kan beställa och betala för grejjorna via webben, men att du istället för att få det skickat till Sverige, om din syster kan hämta ut sakerna på B&H. Isåfall skulle man kanske kunna slippa både skatten direkt i USA + moms och skatt i Sverige. (en liten fundering jag haft)
 
Som de flesta andra kan jag rekomendera B&W samt Adorama, 100% tillförlitliga affärer, sysslar aldrig med "bait and switch taktik". Du kan också välja om du vill ha grey-market eller USA-market prylar. Om du är ute efter lite udda grejor som storformat, panoramakameror och film av typ eller format som kan vara svåra att få tag på utanför japan, kan jag rekomendera Badger graphics (http://www.badgergraphic.com/) fantastiskt professionell och trevlig postorderfirma i Wisconsin. Glöm inte att det tillkommer VAT (moms) när du handlar i NYC.
 
systerdiesel skrev:
Som de flesta andra kan jag rekomendera B&W samt Adorama, 100% tillförlitliga affärer, sysslar aldrig med "bait and switch taktik". Du kan också välja om du vill ha grey-market eller USA-market prylar. Om du är ute efter lite udda grejor som storformat, panoramakameror och film av typ eller format som kan vara svåra att få tag på utanför japan, kan jag rekomendera Badger graphics (http://www.badgergraphic.com/) fantastiskt professionell och trevlig postorderfirma i Wisconsin. Glöm inte att det tillkommer VAT (moms) när du handlar i NYC.

Jag är för närvarande bara intresserad av lite teleconverters och kanske ett macroobjektiv senare. Men vi får se.

Hur mycket är momsen då man handlar direkt i butik i USA? (NY)
Antar det inte blir moms om jag betalar prylarna och min syster hämtar ut dem där i USA som en person här ovan gav förslag på?

Mvh Fredrik
 
Hur mycket är momsen då man handlar direkt i butik i USA? (NY)
Antar det inte blir moms om jag betalar prylarna och min syster hämtar ut dem där i USA som en person här ovan gav förslag på?

Mvh Fredrik [/B]


1. "Sales Tax" är i NYC 8,3475% OBS Att det inte är någon "VAT" som man kan få tillbaka. Enda sättet att slippa skatten är att varorna skickas till en annan delstat - till exempel New Jersey.

Kruxet där är att få B&H att acceptera kreditkortshanteringen - ett svenskt kreditkort där varorna skickas till tex Jersey City luktar konstig transaktion liksom.

2. Förutom B&H och Adorama vill jag också rekommendera Calumet som också finns i NYC. De är också helt justa att handla av och har ibland lager av sådant som de andra inte har (och vice versa).

3. Undvik ALLA fotoaffärer i Brooklyn!
 
Det går bra!

"Kruxet där är att få B&H att acceptera kreditkortshanteringen - ett svenskt kreditkort där varorna skickas till tex Jersey City luktar konstig transaktion liksom."

Jag har betalat med svensk kreditkort via nätet och fått varorna skickade till en annan person som bor i en annan stat i USA. Det gick bra men efter själva beställningen måste man faxa, maila eller ladda upp bilder på sitt kreditkorts fram och baksida till B&H samt att det är noga att man anger sin egen adress också och den måste stämma med bankens uppgifter på var kortet hör hemma. All denna information får man av B&H under beställningsprocessen. Jag behövde då ej betala "sales tax". Denna verifiering tog kanske en halv dag extra innan leveransen skickades. Man kan följa status fint på deras webb.

/Fredrik
 
Re: Det går bra!

Freddan S skrev:
Man kan följa status fint på deras webb.
/Fredrik

Japp de har ett riktigt bra system för att följa order.

Allra bäst är det om man registrerar sig som användare hos B&H (skapar ett gratis login). Då kan man hitta all gammal orderhistorik också.
 
min syster är också i yankeeland "usa"
kan hon få problem om hon köper en objektiv till mig. Då syftar jag på skatt o dylikt när hon anländer till Sverige??????
Jag skulle vara sätta in pengar på hennes konto så att hon kan handla objectivet till mig på B&H. Kan det bli någon strul för henne.. nää det tror jag inte eller????
 
Kenyi skrev:
min syster är också i yankeeland "usa"
kan hon få problem om hon köper en objektiv till mig. Då syftar jag på skatt o dylikt när hon anländer till Sverige??????
Jag skulle vara sätta in pengar på hennes konto så att hon kan handla objectivet till mig på B&H. Kan det bli någon strul för henne.. nää det tror jag inte eller????

OM tullen öppnar bagaget och hon då har ett sprillans objektiv med sig men ingen kamera kanske det blir tjorv. Men under de 6 ½ år som vi bodde i Usa och regelbundet reste hem till jul och sommar hände det aldrig att någon gick i genom bagaget (utom handbagaget då i säkerhetskollen).
 
ANNONS