Annons

Köpråd för min första DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tickolas

Aktiv medlem
Hej alla!

Mitt fotointresse väcktes för 3-4 månader sedan då jag hittade en Contaflex Super i soprummet, som jag sedan har lärt mig att fotografera med. Även om jag älskar att fota med den kameran känner jag ofta att jag vill ta flera bilder av samma objekt, men då räcker som bekant inte 36 bildrutor länge.

Har därmed bestämt mig för att ta steget in i DSLR-världen i samband med en av mitt livs stora resor i början av maj då jag besöker New York och stora delar av Mexico. Tanken är att köpa kameran på B&H i New York. Tills dess tränar jag med en Powershot Pro-1 för att få en känsla för det digitala.

- Den ska kunna ta precis så bra och skarpa bilder som jag klarar av att ta och sätta en hög gräns för hur långt jag kan utvecklas med den.
- Den ska ha goda möjligheter att för manuell inställning när motivet tillåter då jag älskar att ta landskaps- och arkitekturbilder.
- Kameran får gärna vara vädertät så jag inte behöver känna att jag inte kan gå ut och använda den en regnig dag
- Kameran måste kunna överleva en viss grad av klantigt handhavande då jag är mer än lovligt fumlig =)
- Den ska vara ekonomiskt försvarbar i längden. Jag spenderar hellre lite mer på kamerakroppen än massvis på varje enskilt objektiv.
- Framförallt ska den kännas rätt i handen. Jag tål inte plastiga apparater och gillar att ha strategiskt placerade spakar, knappar och vred för inställningar i stället för en touch-skärm man måste titta på.

Med dessa kriterier har jag läst jämförelser och artiklar, kollat på videorecensioner och kommit fram till att en kamera som skulle passa mig bra är Pentax K-3. Jag gick även in hos Fotokungen och kände på Pentax K-3, K-5II och K-50. Av dessa satt K-3 utan tvekan bäst i handen. K-50 kändes plastig och går därmed bort direkt. Kände även på Sony och Canon i liknande prisklasser (dock har jag glömt exakt modellnamn!), men även dessa kändes inte helt rätt.

Jag vill därmed fråga om det finns andra kameror jag bör känna och klämma för innan jag snöar in mig ännu mer på K-3? Budget är i klassen 10-13 000. Det paket jag skulle köpa om jag gick in på B&H idag finner ni här.
 
Jag tror du tänker rätt. K-3 är den bästa kameran i sin klass, och uppfyller alla dina kriterier.

Däremot kan du nog tyvärr glömma denna tanke:
- Den ska vara ekonomiskt försvarbar i längden. Jag spenderar hellre lite mer på kamerakroppen än massvis på varje enskilt objektiv..

Det är snarare tvärtom - ju bättre kamerahus du har, desto mer avslöjar de brister i optiken, och kommer få dig att vilja investera i bättre glas också. Men det är bara en del av charmen.
 
Om Pentax objektivutbud innehåller det du vill ha så köp en k-3.

Jag har aldrig haft en kamera med utbytbart objektiv innan Contaflexen och finner mig därmed mest användande dess standard-50mm och enstaka 85mm. Jag har därmed som det känns just nu väldigt låga krav på utbud.

Så om vi vänder på den frågan... Om vi ignorerar att K-3 kan använda alla K-objektiv och (med adapter) M42-objektiv sen 60-talet, finns det några uppenbara hål i utbudet som jag kommer springa in i?

Det är snarare tvärtom - ju bättre kamerahus du har, desto mer avslöjar de brister i optiken, och kommer få dig att vilja investera i bättre glas också. Men det är bara en del av charmen.

Haha, det ante mig... Jaja, får väl köpa ett par M42-adaptrar och göra en räd mot LP-Fotos auktion i april så kan jag låtsas att det är ekonomiskt ;) Borde väl för den delen också täcka upp några hål i arsenalen tills jag har råd med mer moderna gluggar?
 
Så om vi vänder på den frågan... Om vi ignorerar att K-3 kan använda alla K-objektiv och (med adapter) M42-objektiv sen 60-talet, finns det några uppenbara hål i utbudet som jag kommer springa in i?
Troligtvis inte.
Däremot om du vill fotografera med extrema telen så är Canon att föredra.typ fåglar.
Bla för det billiga undantaget 400/5,6, bara 13000 kr. O det är väl just det objektivet som är intressant. Ja det finns väl ett 100-400 Canonzoom oxå.
Efter det så blir det riktigt dyrt 300/2,8 o uppåt.

Jag tror inte Pentax har Tilt Shift i sortimentet.

Annars finns väl det mesta.

Sen de här objektiven från 60-talet... Tja de är från 60-talet, det har hänt en hel del sedan dess.

Det är bara att inse att bra objektiv kostar.
 
Precis som sagts, k-3 uppfyller dina krav utan tvekan. Så titta på systemet som helhet. Köper du med kitzoom nu kan du ju komplettera med 35 2,4 och 50 1,8 som är billiga och presterar bra, dock inte vädertätade.

Samyang har många fina objektiv som är prisvärda och med pentaxfattning, de har även tilt/shift om man vill ha det.
 
Troligtvis inte.
Däremot om du vill fotografera med extrema telen så är Canon att föredra.typ fåglar.
Bla för det billiga undantaget 400/5,6, bara 13000 kr. O det är väl just det objektivet som är intressant. Ja det finns väl ett 100-400 Canonzoom oxå.
Efter det så blir det riktigt dyrt 300/2,8 o uppåt.

Hehe, tror det är ganska lugnt. Kommer inte att ha råd med eller ork att bära runt på ett objektiv man kan använda som tillhygge inom en snar framtid =) Troligare i så fall att jag köper något sånt här i K-bajonett för så pass specifika användningsområden.

Kollade lite som hastigast, finns ett par tredjeparts tilt-shift objektiv som passar. Ingen aning om hur bra de är dock. Än en gång, ingenting jag kommer använda inom en snar framtid.
 
Nästa fråga då... Vad ska jag i så fall köpa för tillbehör till K-3an? Min tanke är något i still med
  • Ett extrabatteri
  • Handledsrem
  • Polariserande filter för 18-135mm-objektivet
  • 2-4 minneskort á 8gb

Detta utöver de tillbehör som följer med kamerapaketet jag har ögonen på:
  • Pentax smc DA 50mm f/1.8 Lens
  • Pentax BG-5 Battery Grip for K-3 DSLR Camera
  • SanDisk 32GB SDHC Extreme Class 10 UHS-1 Memory Card

Finns det något annat jag borde fundera på att köpa?
 
Beroende på vad du ska ta kort på så är t ex blixt och ND-filter bra att ha. Blixt är kanske det smidigaste för "en vanlig" användare. Sen är det heller inte dumt med ett stativ. Men återigen så är det beroende på vad man fotograferar :)
 
Beroende på vad du ska ta kort på så är t ex blixt och ND-filter bra att ha. Blixt är kanske det smidigaste för "en vanlig" användare. Sen är det heller inte dumt med ett stativ. Men återigen så är det beroende på vad man fotograferar :)

Ok! Tyvärr måste man ha specialtillstånd för att få använda stativ på arkeologiska platser i Mexico vilket är det jag mest av allt vill plåta, så skippar att köpa något större än min gorillapod just nu tror jag. Blixt kan vara en bra idé, men vilken ska man satsa på i så fall? ND-filter har jag läst lite om, är det samma som "graderat gråfilter"?

Edit: Skulle ett sånt här filterset vara lämpligt, eller är det för mycket?
 
Senast ändrad:
ND- och gråfilter ska vara det samma. Men du har detta i tre varianter. 2 där hela filtret är samma, men där det ena har ett fast värde och det andra ett variabelt. Den tredje varianten, som jag tror heter graderat, täcker bara halva glaset. För att t ex rädda högdagrar i himlen när man exponerar efter den mörkare marken.
 
Nästa fråga då... Vad ska jag i så fall köpa för tillbehör till K-3an? Min tanke är något i still med
  • Ett extrabatteri
  • Handledsrem
  • Polariserande filter för 18-135mm-objektivet
  • 2-4 minneskort á 8gb

Detta utöver de tillbehör som följer med kamerapaketet jag har ögonen på:
  • Pentax smc DA 50mm f/1.8 Lens
  • Pentax BG-5 Battery Grip for K-3 DSLR Camera
  • SanDisk 32GB SDHC Extreme Class 10 UHS-1 Memory Card

Finns det något annat jag borde fundera på att köpa?

Hej!

Jag tycker att du ska köpa minst 32GB kort. 8GB är för små.
Det här är ett bra tillbehör:
Pentax O-ME53 Ögonmussla med förstoring,
och en fjärris om du kör med stativ:
Pentax Fjärrkontroll F eller Pentax Remote Control WP
En M42-adapter är aldrig fel.
Extern blixt kan du köpa en Exacta eller liknande för drygt 1000-lappen. Eller en Metz (något dyrare).
Flu-card om du vill fjärrstyra kameran: O-FC1
 
Hej!

Jag tycker att du ska köpa minst 32GB kort. 8GB är för små.
Det här är ett bra tillbehör:
Pentax O-ME53 Ögonmussla med förstoring,
och en fjärris om du kör med stativ:
Pentax Fjärrkontroll F eller Pentax Remote Control WP
En M42-adapter är aldrig fel.
Extern blixt kan du köpa en Exacta eller liknande för drygt 1000-lappen. Eller en Metz (något dyrare).
Flu-card om du vill fjärrstyra kameran: O-FC1

Hm, B&H säljer ändå inte kort på mindre än 16gb visar det sig =) Lönar det sig verkligen att bara ha ett stort snarare än flera små?

Tror jag kör på KISS-principen och bara köper en trådutlösare och en billig noname-fjärris till en början ^^

Någon speciell blixt du hade i åtanke där?

Fråga: Har någon erfarenhet med billiga hongkongbatterier till den här typen av kameror? Funderade på att köpa ett par såna här bara för att kunna använda kameran under dagen då jag köper den. Misstänker att LiON-batterier inte är fulladdade när man köper dom?
 
ND- och gråfilter ska vara det samma. Men du har detta i tre varianter. 2 där hela filtret är samma, men där det ena har ett fast värde och det andra ett variabelt. Den tredje varianten, som jag tror heter graderat, täcker bara halva glaset. För att t ex rädda högdagrar i himlen när man exponerar efter den mörkare marken.

Ok! Kanske satsar på det där filtersetet ändå. Då har jag ett linsskydd (UV), ett cirulärt polfilter och ett 3-stopps ND-filter. Antar att 3-stopp innebär att jag kan dra upp exponeringstiden 3 steg från t.ex 30 till 4 utan att behöva blända av ytterligare?
 
Tänk om när det gäller fördelning av pengar mellan optik och kamerahus. Den tekniska utvecklingen vad det gäller sensorer går fort. Den sensor som är bäst och dyrast idag kommer att vara hopplöst omodern om två tre år. Då kommer de billigaste instegsmodellerna att hålla samma kvalitet som K-3:an gör idag. På optiksidan har det inte hänt mycket på de senaste 100åren. Visst har det kommit bättre glassorter och bättre antireflexbehandlingar och visst kan mekaniken idag göras med större precision utan att priset går i höjden, men förändringarna är inte alls så markanta som på sensorsidan, så räkna med att de objektiv du köper idag kommer att vara många år, och överleva många kamerahusbyten.

Så om budget är låg är det bättre att satsa på bra optik än på avancerat kamerahus. Inte så att K-3 är något dåligt val, den är nog en av de bättre kamerorna du kan få tag i i den prisklassen, och den är slitstark nog för att hålla för hårt professionellt bruk.

Om jag varit som du hade jag nog känt på K-50 igen, eller ännu hellre K-30 som är än mer prisvärd och funderat på om jag inte kunde komma över känslan av plastighet och lagt mina pengar på så bra optik som möjligt. Om det är så att du är rädd för att de inte ska hålla p.g.a plasten så behöver du inte vara orolig. Till skillnad från de flesta märkens instegsmodeller har K-30/50 stomme i metall och plasten som används är åtminstone i K-30 polycarbonat som man brukar använda i slagtåliga mätinstrument, så du behöver nog inte oroa dig för att det inte håller. Är det skälet att de verkligen inte känns bra, försök skaka fram mer pengar så att du får råd till vettig optik också. Du skriver inte vad du vill fotografera men är det mera allmänt reportageorienterat kanske Pentax 16-50/2.8 kunde vara en bra början.

Fast jag kanske missförstod dig vad det gäller budget, och att de tio till trettontusen du nämde bara var för kamerahuset och att du sedan kanske kan lägga ytterligare bortåt tiotusen på optik, minneskort m.m. I så fall är K-3 ett utmärkt val annars får du bättre bilder för pengarna med bra optik billigare hus. Rent generellt gör Pentax väldigt prisvärda prylar, och det gäller i högsta grad även deras instegsmodeller.
 
Tänk om när det gäller fördelning av pengar mellan optik och kamerahus ...

Precis den här typen av svar hoppades jag på! Tack så mycket för att du tog dig tiden att få mig att verkligen tänka över mitt beslut =)

Jag kan känna på K-50 en gång till. Däremot skiljer priset på K-50 och K5-IIS bara en dryg tusenlapp, och för K-5II ytterligare 350. Förstår och håller helt med om det ni säger om att det är bättre att satsa på objektiv än kamerahus även om jag kan absolut noll om objektivens kvalitet etc. Däremot har sensorn aldrig varit en faktor i varför jag bestämt mig för K-3, utan det rör snarare känslan i kameran och de extra funktionerna såsom dubbel minneskortsplats, valbar AA etc.

Gjorde helt oavsett en beräkning enligt nedan på lite olika paket för runt 10 000 kr, där jag räknat om 1 USD till 6.42 kr enligt tagens växelkurs på xe.com. Dessa paket skulle hålla budgeten och tillåta mig att köpa åtminstone grundläggande extratillbehör. Jag har bara tagit med paketbonusar i form av kitobjektiv i denna beräkning (dvs inte extrabatteri, minneskort etc).

Pentax K-5IIs: $696 = 4468 kr
- Pentax SMC Pentax DA 50-200mm f/4-5.6 ED WR Zoom Lens $246 = 1579 kr
- Pentax SMCP-DA 17-70mm f/4 AL (IF) SDM Autofocus Lens for Digital SLR $597 = 3833 kr
= $1539 = 9884 kr

Pentax K-5II: $750 = 4815 kr
- HD Pentax-DA 55-300mm f/4-5.8 ED WR Lens $447 = 2870 kr
- SMCP-DA 17-70mm f/4 AL (IF) SDM Autofocus Lens for Digital SLR $597 = 3833 kr
= $1794 = 11517 kr

Pentax K-50 (A): $597 = 3833 kr
- DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL WR Lens $0
- Pentax Normal SMCP-FA 50mm f/1.4 Autofocus Lens $447 = 2870 kr
- Pentax HD Pentax-DA 55-300mm f/4-5.8 ED WR Lens $447 = 2870 kr
= $1491 = 9572 kr

Pentax K-50 (B): $897 = 5759 kr
- SMC DA 18-135mm F/3.5-5.6 ED AL (IF) DC WR Lens $0
- Pentax Normal SMCP-FA 50mm f/1.4 Autofocus Lens $447 = 2870 kr
- Pentax HD Pentax-DA 55-300mm f/4-5.8 ED WR Lens $447 = 2870 kr
= $1,790.85 = 11498 kr

Pentax K-3: $1647 = 10,576 kr
- SMC DA 18-135mm F/3.5-5.6 ED AL (IF) DC WR Lens $0
- SMC DA 50mm f/1.8 Lens $0
= $1647 = 10,576 kr

Se lista på samtliga dessa delar och lite till på min "önskelista" här.

Det enda som för mitt otränade öga verkar skilja meningsfullt i urval av objektiv är Pentax K-50. Där får jag antingen samma kit-objektiv som K-3 eller ett med kortare brännvidder samt ett finare normalobjektiv och en rejäl zoom. Detta för en tusenlapp mer (B) eller mindre (A) än K-3-paketet. Jag kan inte tala för vilken kvalitet de olika objektiven har, så jag tar gärna lite råd från er som kan innan jag går vidare =)
 
Tänk på att det tillkommer sales tax i butiken när du handlar, och sen tull och moms när du tar in prylarna i Sverige.
 
ANNONS