Annons

Köpråd för min första DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis den här typen av svar hoppades jag på! Tack så mycket för att du tog dig tiden att få mig att verkligen tänka över mitt beslut =)

Jag kan känna på K-50 en gång till. Däremot skiljer priset på K-50 och K5-IIS bara en dryg tusenlapp, och för K-5II ytterligare 350. Förstår och håller helt med om det ni säger om att det är bättre att satsa på objektiv än kamerahus även om jag kan absolut noll om objektivens kvalitet etc. Däremot har sensorn aldrig varit en faktor i varför jag bestämt mig för K-3, utan det rör snarare känslan i kameran och de extra funktionerna såsom dubbel minneskortsplats, valbar AA etc.

Och går du ned ett steg och väljer K-30 som säljs ut för närvarande så får du den för 3490 på Cyberphoto. Den är i princip identisk med K-50 med K-50. Det som skiljer är främst några smärre finnesser för video, och att man kan skruva upp iso lite högre. Låt dig dock inte luras av att man kan skruva upp iso till något astronomiskt värden. Rent praktiskt kommer du inte att kunna använda värden över 1600 iso, nästan oavsett vilken APS-C kamera du än köper på grund av för mycket brus, och du tappar i färgåtergivning och dynamiskt omfång långt tidigare än så.

Faktum är att K-30
har aningen bättre testresultat i DXOlabs tester vid fotografering i svagt ljus änK-50 men jag skulle dock tro att denna lilla skillnad ligger inom och skillnaden till K-5II är att den klarar knappt 1/3 bländarsteg mörkare ljusförhållanden. Dvs knappt märkbar skillnad.

Ser vi till skillnaderna mellan K-30 och K-5II så kan K-30 köra på vanliga AA batterier, vilket kan vara en fördel om man reser mycket i trakter där det är inte finns tillförlitlig strömförsörjning.

Om möjligt är dock K-30 än mer plastig än K-50. Personligen gillar jag nog K-30 bättre just av den anledningen. Den är så att säga av plast med stolthet medan K-50 känns lite mer som fusk Rolex. Plast har för och nackdelar, fördelen är att det är lätt och att det dämpar stötar genom att vara elastiskt snarare än att deformeras. Nackdelen är att det spricker om man går över gränsen för hur mycket elasticitent kan hantera, men vid det laget har man en rejäl buckla i en metallkamera och förmodligen inre skador i vilket fall.

Såval K-30, K-50, K-5II har dock stomme och bayonettinfästning i metall vilket inte är vanligt
i de här prisklasserna, så vilken du än väljer kommer du att få en mycket välbyggd kamera.

Vad det gäller K-30 så är det en utgående modell som håller på att säljas ut, därav det fördelakiga priset, så ska du ha tag i den bör du nog inte vänta till du kommer till USA, utan handla så snart som möjligt medan det finns några kvar.
 
Kolla 70D innan du bestämmer dig. Med ett tryck på skärmen tar kameran bilden när skärpan ställts in just där. Helt underbar.
 
Kolla 70D innan du bestämmer dig. Med ett tryck på skärmen tar kameran bilden när skärpan ställts in just där. Helt underbar.


Canon 70D lider av samma problem som K-3. Den är för dyr om TS ska få råd med bra optik inom budget.

Om vi bortser från budget och antar att TS på något sätt kan skrapa fram mer pengar är D70 främst designad för konsumentbruk och inte lika robust byggd som K-3 som till och med slår Canons semi pro model 7D vad det gäller antal exponeringar den är byggd att hålla för. Utvikbar skärm gör den även mera sårbar mot yttre våld och sannolikt inte heller någon fördel ur vädertätningsynpunkt.

Ska man tro DXO mark ligger bildkvaliten inte heller i nivå med vad man får ens från den billigaste Pentaxmodellen inte så att Canon på något sätt skulle ge usla bilder, men de små skillnader som finns ligger inte till Canons fördel. Jämför:

http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...anon-EOS-70D-versus-Pentax-K-30___914_895_811

Enda skälet att välja 70D över K-3 är om man filmar mycket och behöver bra autofokus vid filmning, eller om man behöver ett billigt långt tele, där Canon har sitt 400/5.6 till oslagbart lågt pris bör gå att få för under 10.000 begagnat, men vad jag kunde förstå var detta inte aktuellt för TS.
 
Och går du ned ett steg och väljer K-30 som säljs ut för närvarande så får du den för 3490 på Cyberphoto.

Ok, gör en beräkning på K-30 vid tillfälle. Men frågan just nu var vilka objektiv jag i så fall ska satsa på för de "extra" pengarna.

70D var en av modellerna jag provade i mitt första kläm-och-känntillfälle. Det är inte kameran för mig.
 
Hm, B&H säljer ingen av dessa. Ser dessutom en oroande recension av Dörr här. Vad tror du om någon av dessa?

Ang Dörr-blixten: Kolla om den funkar med K-3 innan du köper den. Det ska väl gå att uppdatera firmware som jag förstått det, men det är inte säkert att det kommit firmware som stöder K-3 än. Jag hade förra versionen av den här och den exponerade perfekt med min K-x och var väldigt prisvärd - men den tjöt väldigt mycket. Kanske ett måndagsex eller något som åtgärdats i nya versionen, men värt att testa innan köp.

Jag ska köpa ny blixt tänkte jag och efter min research pekar allt på Metz. De får idel goda omdömen. Kolla in den här sidan för massa Pentaxblixtinfo: http://pttl.mattdm.org/
 
Ok, gör en beräkning på K-30 vid tillfälle. Men frågan just nu var vilka objektiv jag i så fall ska satsa på för de "extra" pengarna.

70D var en av modellerna jag provade i mitt första kläm-och-känntillfälle. Det är inte kameran för mig.

Jag hade börjat med 16-50/2.8. Den har snabb SDM autofokus, är skarp och är dessutom ganska mycket vidvinkel vilket kan vara bra att ha både till landskap och arkitektur. Med ljusstyrka 2.8 genom hela zoom området är den tillräckligt ljusstark för att ge hyfsat suddig bakgrund om du någon gång skulle vilja ta ett porträtt, eller rent av behöver ljusstyrkan t.ex. för att ta detaljbilder inuti en mörk kyrka eller liknande. Bra ljusstyrka gör också att du kan hålla nere ISO vilket både förbättrar färgåterivning, dynamiskt omfång samt ger mindre brus.

Tyvärr blir det då inte mycket över för någon annan optik med det valet, men tänker du långsiktigt är det bättre att försöka skaffa så bra optik som möjligt när man väl köper, och sedan komplettera efter hand. I ditt fall kanske med 60-250/4 om du vill h mer tele.
 
Jag hade börjat med 16-50/2.8...

Jag ska överväga det. Funderar just nu på att köpa mig en begagnad K-5, kanske av någon här på fotosidan. Antar att c:a 4000 med batterigrepp är ett vettigt pris? Alternativet är en ny K-5II för c:a 6000 kr. Såvitt jag läst på jämförelsesajter så är skillnaden marginell, både i hastighet, bygge och bildkvalitet. Kommer även att försöka få tag på ett så kallat "stack of primes" för att ha ett objektiv med manuellt fokus att prova på. Sedan köper jag något lämpligt AF-objektiv i NYC i maj.

Vettigt?
 
ANNONS