Annons

Köpråd första systemkamera + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Det går absolut. Det är inte det optimala verktyget för sport men visst går det, särskilt om man bara vill testa på lite. När jag började fota sport gjorde jag det med två D800 och visst D4s som jag kör nu ett klart bättre verktyg men jag har tagit riktigt bra bilder med båda kamerorna. AF är helt ok på D800 även om den saknar tex grupperade punkter som kom med D4s och D750 men på det stora hela gör den ett godkänt jobb.
Även D810 har Grp, om man vill ha både många pixlar ihop med det läget, utan att gå hela vägen till D850.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag håller med om att det är den absolut snabbaste metoden att få in bilderna i datorn genom att ta ur minneskortet och sätta det i en kortläsare, och anslutning av kameran till datorn ger också en ganska snabb anslutning men inte riktigt lika snabb. Detta är särskilt påtagligt ifall man ska föra över många bilder, som en yrkesfotograf har behov av eller när man kommer hem från semesterresan. Jag kan också förstå en fördel med att kontinuerligt föra över bilder från kanmeran, så fort de är tagna.

Det finns emellertid en risk med att ta ur kortet ur kameran, kontakten kan t.ex. skadas och den galvaniska (fysiska) kontakten mellan dator och kamera kan skada kameran ifall det är något fel på datorn eller kabeln. (Och datorn kan förstås skadas av en defekt kamera eller USB-kabel)
Kortläsaren i datorn kan skada minneskortet, jag har själv knäckt ett 16GB CF-kort genom att sätta det i datorns kortläsare och kört COPY från CMD-promptern, alltså inget som helst konstigt kommando, och det är lite snabbare än att dra och släppa filer i "Utforskaren". Den började med att kopiera ett antal bilder jättesnabbt, men sen bara tvärstannade kopieringen, och kortet försvann ur enhetslistan. Jag vet inte om det var någon defekt på kortet eller om kortet på något sätt skadades redan när jag satte kortet i en kortläsare i en sån där beställningsholk hos en fotoaffär när jag beställde utskrift av bilderna. Det var bilder från en hel semesterresa som försvann. Jag fick ett nytt minneskort av återförsäljaren, men bilderna gick inte att rädda. Som tur var hade jag löpande dag för dag kopierat över bilderna till en surfplatta, utom sista dagen, så skadan var inte så värst stor. Kameran som användes var en gammal modell utan trådlös anslutning, så det fanns inte så många alternativ utöver USB-kabel, men den här erfarenheten har gjort att jag helst inte kopierar direkt från minneskortet utan tar mig tid att vänta på att kopieringen görs trådlöst. Det går bra eftersom de sällan handlar om så väldigt många bilder, utom vid speciella tillfällen.
Lärdomen av detta hade du alltså redan innan kraschen. Att backa upp/kopiera filerna ofta!
Ja det vore najs med en kamera som ständigt uppkopplad alltid synkade mot iCloud eller annan molntjänst. Men det verkar inte som att seriösa kameratillverkare har hunnit ikapp den tanken än. Åtminstone inte i praktisk tillämpning.
I proffssegmentet finns fullskaliga lösningar för att omedelbums tanka bilder till en redaktion på andra sidan klotet som väljer ut och publicerar. Men för vanliga hobbyfotografer verkar det långt bort innan bildlagring i molnet blir lika enkelt och självklart som för mobilkamerorna.
I väntan på detta blir det fortsatt kortskyfflande för mig. (och för många proffs också).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Lärdomen av detta hade du alltså redan innan kraschen. Att backa upp/kopiera filerna ofta!
Ja det vore najs med en kamera som ständigt uppkopplad alltid synkade mot iCloud eller annan molntjänst. Men det verkar inte som att seriösa kameratillverkare har hunnit ikapp den tanken än. Åtminstone inte i praktisk tillämpning.
I proffssegmentet finns fullskaliga lösningar för att omedelbums tanka bilder till en redaktion på andra sidan klotet som väljer ut och publicerar. Men för vanliga hobbyfotografer verkar det långt bort innan bildlagring i molnet blir lika enkelt och självklart som för mobilkamerorna.
I väntan på detta blir det fortsatt kortskyfflande för mig. (och för många proffs också).
I viss mån kan man ju minska risken genom att använda kamera där man kan skriva till två minneskort. Det hjälper förstås inte om kamerans skulle bli stulen. Åker man på semester har man väl dessutom oftast en laptop med sig och då kan man ju göra en backup dit och eventuellt vidare till molnet åtminstone varje dag.
 

cloudwalker

Medlem
Det finns kameror från alla tillverkare som klarar det du vill, men för att ge några tips på nyare Canon-kameror som klarar allt du vill, förutom just sportfoto, så finns t.ex.

Små och relativt billiga
* 200D, eller 250D, väldigt mycket kamera för pengarna, lätt och liten
* M50, mkt prisvärd och trevlig spegelfri, ännu mindre och lättare

Lite större, lite bättre autofokus, för om du vill fota enklare sport eller enstaka gånger flygande
*800D eller 850D
*77D

Entusiastkameror med ännu bättre autofokus och fler/bättre reglage
*80D, klarar i princip alla saker bra, även lite mer krävande sport

Ungefär i samma nivå som 80D, men spegelfri, därmed lättare/mindre
* M6 mk Ii

Ett sista alternativ, som till skillnad från alla föregående är fullformat (potentiellt sett ännu högre bildkvalitet/kortare skärpedjup) är
* Canon EOS RP

De sista tre kamerorna kan du få inom budget, men för EOS RP kan det bli tight att också få med en normalzoom och fortfarande hamna under 10.000 för allt, även om du köper begagnad.

Samtliga ovanstående kameror har en modern och lättanvänd wi-fi-hantering, de som även har Bluetooth är ännu lite enklare. Samtliga har också vinklingsbar pekskärm, vilket om man kommer från en smartphone-bakgrund nog ändå känns mest användarvänligt, och en vinklingsbar skärm gör somligt fotograferande väldigt mycket smidigare
Tack för ditt svar och konkreta tips på kameror! Då har jag ett gäng modeller att kolla närmre på :)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tack så mycket för tipsen! Har ni tips på någon bra fotobutik i Stockholms-området? Jag har hittills bara tittat på kamerasektionen hos Elgiganten och Media Markt. Problemet när jag kollat där tycker jag, förutom det relativt lilla utbudet, var att många kameror var avstängda. Vill ju gärna kunna uppleva hur det är att använda kameran.
Kameradoktorn är trevliga att besöka.
Personliga, intresserade och jag kan rekommendera dem varmt!
 

cloudwalker

Medlem
Hej,
Gå till Fotokungen på Kocksgatan på Söder eller Scandinavian Photo på Vasagatan.
Oftast mycket mer folk och längre väntetider på Scandinavian. Men man får bra hjälp hos båda, kanske lite mer personligt hos Fotokungen, men större sortiment hos Scandinavian. Men båda har väldigt mycket att klämma på i butiken.
Gunnar Ohlson Foto på Hornsgatan är också en trevlig butik, men med mycket mindre sortiment i butiken.
Lycka till.
Tack för bra tips! Jag var inne på Scandinavian Photo (tyvärr hade inte Fotokungen öppet på helger) och fick bra hjälp! Tittade på en mängd olika kameror, och det blev till slut en begagnad Nikon D750 med ett 24-85mm objektiv som jag tror att jag kommer vara väldigt nöjd med! De hade även 15% rabatt på begagnat från Nikon så jag fick kitet för 11k :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för bra tips! Jag var inne på Scandinavian Photo (tyvärr hade inte Fotokungen öppet på helger) och fick bra hjälp! Tittade på en mängd olika kameror, och det blev till slut en begagnad Nikon D750 med ett 24-85mm objektiv som jag tror att jag kommer vara väldigt nöjd med! De hade även 15% rabatt på begagnat från Nikon så jag fick kitet för 11k :)
Härligt att höra! Det är en bra kombo att köra igång med och D750 används/ användes även av en del proffs tack vare kombo av bra sensor och bra autofokus. Grattis!
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tack för bra tips! Jag var inne på Scandinavian Photo (tyvärr hade inte Fotokungen öppet på helger) och fick bra hjälp! Tittade på en mängd olika kameror, och det blev till slut en begagnad Nikon D750 med ett 24-85mm objektiv som jag tror att jag kommer vara väldigt nöjd med! De hade även 15% rabatt på begagnat från Nikon så jag fick kitet för 11k :)
Mkt bra och allsidig kamera, kommer säkert att fungera väl för de allra flesta av dina behov.
 

cloudwalker

Medlem
I viss mån kan man ju minska risken genom att använda kamera där man kan skriva till två minneskort. Det hjälper förstås inte om kamerans skulle bli stulen. Åker man på semester har man väl dessutom oftast en laptop med sig och då kan man ju göra en backup dit och eventuellt vidare till molnet åtminstone varje dag.
Det blev till sist en Nikon D750, med möjlighet att överföra bilder via wi-fi med Nikons app. Överför mycket via minneskort till datorn, men jag måste säga att jag verkligen uppskattat möjligheten att enkelt överföra utvalda bilder till mobilen. Tycker ändå att det går snabbt, har kört max 10 bilder åt gången vilket tar under minuten. Gillar att ha valmöjligheten :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det blev till sist en Nikon D750, med möjlighet att överföra bilder via wi-fi med Nikons app. Överför mycket via minneskort till datorn, men jag måste säga att jag verkligen uppskattat möjligheten att enkelt överföra utvalda bilder till mobilen. Tycker ändå att det går snabbt, har kört max 10 bilder åt gången vilket tar under minuten. Gillar att ha valmöjligheten :)
Med en lågupplöst kamera som din D750 blir fungerar det säkert, men för mera högupplösta modeller i D8?? med stora filer känns det lite trögt. Problemet är väl också att det tar på såväl mobilen som kamerans batteri vilket är en nackdel om man inte har strömuttag och laddare i närheten
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Med en lågupplöst kamera som din D750 blir fungerar det säkert, men för mera högupplösta modeller i D8?? med stora filer känns det lite trögt. Problemet är väl också att det tar på såväl mobilen som kamerans batteri vilket är en nackdel om man inte har strömuttag och laddare i närheten
Att kalla en kamera som är närmare 8K än 4K för lågupplöst känns konstigt. Jämförelsen i betydelse för dataöverföring blir korrekt. Men vilken tur då att trådskaparen inte behövde en ”högupplöst” kamera. :)
 
ANNONS