Annons

Köpråd kamera panasonic gm5, gx7, gf7 eller sony a5100

Produkter
(logga in för att koppla)

Helicam

Ny medlem
Hej alla erfarna fotografer!

Har en fråga här. Jag håller på med flygfotografering från drönare. Har för tillfället en drönare med en Panasonic GH4a på. Jag använder även kamerann privat när jag reser osv, men vill nu ha en mindre kamera som komplement också...

Nu ska jag bygga en mindre smidigare drönare som också ska ta bra bilder på olika objekt.

Då till frågan.
Jag har spanat in Panasonic GM5, Panasonic GX7, eller Panasonic gf7 samt Sony a5100 eller Sony A6000. det finns säkert andra bra märken också som jag inte har så bra koll på.

Jag tänker lite såhär. Ja har ju 2 objektiv nu till panasonic GH4a kameran. Den har fungerat jätte bra. Och det känns som att gx7an är så pass nära GH4an att det kanske är dumt att köpa den om jag ändå har en GH4? Jag vill kunna använda kameran privat också på resor osv. om jag ändå har en GH4 varför då köpa en GX7 som ändå inte är så jätte mycket mindre?

Då kommer vi till Panasonic GM5 och GF7 som är mindre än GX7an. Dom kanske skulle vara ett bättre komplement till GH4an? Sen har jag läst att Sony a5100 eller sony a6000 har lite större sensor och tar bättre bilder osv. så kanske ska satsa på dom?

Hur hade ni tänkt? Jag vill ha ett bra kamera komplement till GH4an till drönaren och privat, vilken kamera ska jag satsa på? Den ska vara liten och ta bra bilder från drönare samt vara smidig att ta med på resor osv?

Tacksam för lite hjälp här.
 
GX7 är ju en kanonkamera till ett förvånansvärt lågt pris, så den lär passa dina ändamål alldeles utmärkt. Mindre än GH4 men inte så liten att den blir pillrig att hantera.
Och då slipper du tjorva med olika system dessutom.
 
Tog bort korspostningen i Panasonicgruppen. Det räcker med en tråd i samma ämne ;)

/Mod
 
GX7 är ju en kanonkamera till ett förvånansvärt lågt pris, så den lär passa dina ändamål alldeles utmärkt. Mindre än GH4 men inte så liten att den blir pillrig att hantera.
Och då slipper du tjorva med olika system dessutom.

Ok. så du hade hellre satsat på den kameran som ett komplement till gh4an? Jag tänker att det kanske inte är så stor skillnad på storleken, men det kanske det är.. har inte hållit i den själv utan bara läst speccar.

Har gx7an remote shutter där du kan koppla in en kabel och styra den med? det har lite med när man fotograferar från drönaren bara?
 
Har gx7an remote shutter där du kan koppla in en kabel och styra den med? det har lite med när man fotograferar från drönaren bara?

Jag har en GX7, ska jag testa något särskilt eller räcker det att konstatera att det finns ett 2,5mm uttag märkt "Remote", mini-HDMI samt USB/AV-out? Har bara använt WiFi (mobilappen) när jag behövt fjärrstyra.
 
ANNONS