Annons

Köpråd kamera / video 4k/60fps

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Hej, jag hoppas jag kan få lite hjälp. Vill börja filma (mest mig själv i "studio"miljö (YouTube) och samtidigt uppgradering min kamera (har en D610 idag). Vill använda vintern för att lära mig och sedan börja filma b-rolls och annat, så en kamera att växa in i. Anledning till att jag själv tror Fullformat är att jag vill ha större dynamiskt omfång och jag ser Post som en del av charmen att filma (då jag är tech-nerd). Tänker därför att color-grading är något jag ser fram emot. Jag har gjort en hel del research och här är mina tankar.

Tänker i två banor. Antingen en kamera som löser;
4k/60fps, no crop, FHD 120FPS, 10bit 4:2:2, IBIS, *LOG, Spegellöst och fullformat. Sista inte ett krav, men en känsla jag har.

Alternativt
Billig 4K VLOG kamera (typ M50 eller liknande) med bra AF som också kan dela objektiv med en BMPCC
BMPCC 4K/6K med objektiv + måste tillbehören

Budget, så lågt som möjligt, men max ca 30-40k

Just nu lutar jag åt en Canon EOS R6 då jag hade hoppats mer på både Z6ii och M50mark2

PS. Ett bra ställe att köpa som inte är Scandinavian hade också varit välkommet, då jag är trött på det slöa och ohjälpsamma bemötandet jag får där. DS.
Borde vänta in 4k/120 fps. Du kanske kan acceptera 10% kropp? D7ii har 10% kropp men enbart 4K/60 fps.
Har också problem med dagens Scandinavin Photo och köper aldrig något där mer. De var bra för 10 år sedan men inte idag. Jag använder mig av Cyberphoto och skall prova Kamera doktorn för min nästa Nikon Kamera..
 
Senast ändrad:

Macaper

Aktiv medlem
Borde vänta in 4k/120 fps. Du kanske kan acceptera 10% kropp? D7ii har 10% kropp men enbart 4K/60 fps.
Har också problem med dagens Scandinavin Photo och köper aldrig något där mer. De var bra för 10 år sedan men inte idag. Jag använder mig av Cyberphoto och skall prova Kamera doktorn för min nästa Nikon Kamera..
OH, visste inte att A7ii klarar 4k/60
Bör väl finnas beg till ok pris?
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Hej, jag hoppas jag kan få lite hjälp. Vill börja filma (mest mig själv i "studio"miljö (YouTube) och samtidigt uppgradering min kamera (har en D610 idag).
Nu framgår det ju inte vad du tänker filma, annat än i studio, men 60fps känns rent spontant som lite overkill i det sammanhanget. Börja med vad du har, och när du blivit varm i kläderna så kan du uppgradera utrustning efterhand. Att börja med tekniken innan innehållet är på plats känns som att börja i fel ände.
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
4k/60 räcker till bra så länge man inte ska köra slow motion, men du kanske har andra krav på filmning ;)
Kör inte med video ännu professionellt, har enbart testat olika kamerors video kapacitet. Problemet brukar vara ljudet. Man behöver ha en separat stereo mikrofon. Har skannat av yrkesfotografer och de flesta uttrycker besvikelse över att Nikon inte tog fram 4k/120 fps.

Väntar på Z8/D880 för Landskap. Däremot kommer jag skaffa en drönare för video och stillbild för att få bilder på Naturreservat i från ovan i närtid. Fungerar det bra med video för mig så blir det en Z8/Z9 men det beror givetvis på hur dyr Z9 blir troligen runt 60-80 tkr.. Kräver troligtvis uppdatering av datorn också.
 

afe

Aktiv medlem
Vad ska du ha 4k/120 till för natur och landskap? För övrigt har många naturreservat restriktioner vad gäller drönare, så det gäller att kolla upp vad som gäller med den Länsstyrelse som är aktuell huruvida man får flyga eller inte.
 

Macaper

Aktiv medlem
Vilken fart det blev på den här tråden <3 Tack alla för allt engagemang och vänliga och hjälpsamma inlägg. Ni rockar.

Jag hittade precis Fuji X-T4. 4K/60 och FHD/240fps. Borde väl vara en riktigt vass kamera för Video och action. Jämfört med vad jag nämnde i början, är det något jag bör överväga? APC, men osäker på vilken crop den har mot ex R6 (som får 1.6 på video).

Bör bli betydligt billigare än de 48000 jag fått pris på en R6 med 16-35 RF, vilket är massor som instegsbiljett.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Vet inte hur vass följande af med ögon/ansiktsprio är i xt4 vid filmning? Borde väl vara ganska viktigt för dig? Tror den är en bit efter R6.
 

Macaper

Aktiv medlem
Känns som enda jag hittar spec-mässigt som är bättre (på pappret) än R6 är A7Siii, men då kostar den ju nästan 20.000 till, så inte ett alternativ.

Beg M50 i väntan på R6 budget eller bara slå till, det jag känner. Får ju bra rabatter fram till december, samt att jag vet inte om det är dumt att inte välja med 16-35 RF i det här läget. RAbatt nu ,inte sedan. SAmt lär ju inte ångra det objektivet antar jag :)
 

freddiecable

Ny medlem
Ett inlägg baserat på mina relativt korta erfarenheter. Jag har kört 1080p med min EOS R med RF 35 1.8 samt en del med RF 24-70. Det blir riktigt filmiskt och fint. Jag kan ladda upp senare. 4K för en youtube-kanal känns onödigt på många sätt. Helst om man ’bara’ skall sitta och snacka ☺

EOS R vs R6. Idag hade jag inte tvekat. EOS R6 utan tvekan. IBIS, dynamik range, auto-fokus osv. Helst som hybridkamera.
 

Martin F

Aktiv medlem
Kul tråd, jag hoppar in :) Ni som kör 60 resp 120 fps, får ni inte problem med flimmer från belysning? Jag hade fattat det som att vi som bor här "måste" köra 25/50/100 för att inte få lampflimmer.
Själv filmar jag enbart ute i naturen och hade tänkt köra 24/60/120 för att få möjlighet till lite mer slowmotion (120 till 24 = 5 ggr, 100 till 25 = 4 ggr).
 

freddiecable

Ny medlem
Jag kör 25/50/120. Funkar finemang. Jag tycker 50 räcker ganska långt. Eos R är ju begränsad och kör bara 120 i 720p Vilket blir märkbart sämre bildkvalitet.

jag skall uppdatera till R6 eller vad som nu kommer i 2021.
 

mmakr

Aktiv medlem
Nu kör jag en gammal MacBook Pro, den orkar inte med filerna från min Nikon Z6 men Prores från Ninjan är en fröjd att redigera med. Det bör fungera lika bra på PC också.
I framtiden behöver vi nog inte bekymra oss när det gäller datorkraft till rimligt pris eftersom Appples nya M1 chip är så kraftfullt och väl anpassat för videoredigering . För mellan 13-16 tusen får du en MacAir laptop som är väldigt potent för detta. En Mac Mini M1 kostar under 10 tusen . Mvh Åke
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
I framtiden behöver vi nog inte bekymra oss när det gäller datorkraft till rimligt pris eftersom Appples nya M1 chip är så kraftfullt och väl anpassat för videoredigering . För mellan 13-16 tusen får du en MacAir laptop som är väldigt potent för detta. En Mac Mini M1 kostar under 10 tusen . Mvh Åke
Har faktiskt en MacBook Pro M1 på väg. Ska bli intressant att se hur den står sig när det börjar bli lite mer krävande med Lumetri och masker. Förväntar mig bra prestanda med ProRes i alla fall men det var det å andra sidan redan i min gamla MacBook Pro.
 

mikoto

Aktiv medlem
Du tänker kanske på slutarhastighet? 120 bilder i sekund läget filmar ju 120 och sedan saktas det ner till hastigheten på den slutgiltiga filmen så att en kort tids filmande sprids ut över en längre tid det filmades på och får rörelsen att gå långsammare. Det är inget problem att det inte är delbart med 25, en sekunds 120 fps blir 4,8 sekunders film i 25 fps slutgiltigt projekt som exempel.
 

Martin F

Aktiv medlem
Du tänker kanske på slutarhastighet? 120 bilder i sekund läget filmar ju 120 och sedan saktas det ner till hastigheten på den slutgiltiga filmen så att en kort tids filmande sprids ut över en längre tid det filmades på och får rörelsen att gå långsammare. Det är inget problem att det inte är delbart med 25, en sekunds 120 fps blir 4,8 sekunders film i 25 fps slutgiltigt projekt som exempel.
Nej jag tänker på problemen som blir när man blandar t.ex 25 och 30 fps på en och samma timeline... men jag kanske snurrade till det nu 🙂
 
ANNONS