Annons

Köpråd kamera / video 4k/60fps

Produkter
(logga in för att koppla)

Macaper

Aktiv medlem
Hej, jag hoppas jag kan få lite hjälp. Vill börja filma (mest mig själv i "studio"miljö (YouTube) och samtidigt uppgradering min kamera (har en D610 idag). Vill använda vintern för att lära mig och sedan börja filma b-rolls och annat, så en kamera att växa in i. Anledning till att jag själv tror Fullformat är att jag vill ha större dynamiskt omfång och jag ser Post som en del av charmen att filma (då jag är tech-nerd). Tänker därför att color-grading är något jag ser fram emot. Jag har gjort en hel del research och här är mina tankar.

Tänker i två banor. Antingen en kamera som löser;
4k/60fps, no crop, FHD 120FPS, 10bit 4:2:2, IBIS, *LOG, Spegellöst och fullformat. Sista inte ett krav, men en känsla jag har.

Alternativt
Billig 4K VLOG kamera (typ M50 eller liknande) med bra AF som också kan dela objektiv med en BMPCC
BMPCC 4K/6K med objektiv + måste tillbehören

Budget, så lågt som möjligt, men max ca 30-40k

Just nu lutar jag åt en Canon EOS R6 då jag hade hoppats mer på både Z6ii och M50mark2

PS. Ett bra ställe att köpa som inte är Scandinavian hade också varit välkommet, då jag är trött på det slöa och ohjälpsamma bemötandet jag får där. DS.
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Innan jag nådde fram till att du skrev R6 så tänkte jag just R6 :). Det känns som du läst på och har en god idé kring vad du önskar. Det finns alltid en risk att förköpa sig men samtidigt blir det ibland dyrare att välja ett budgetalternativ och sedan uppgradera. Har inte hunnit läsa på om Z6ii, vad saknar den jämfört med R6?
 

Macaper

Aktiv medlem
Innan jag nådde fram till att du skrev R6 så tänkte jag just R6 :). Det känns som du läst på och har en god idé kring vad du önskar. Det finns alltid en risk att förköpa sig men samtidigt blir det ibland dyrare att välja ett budgetalternativ och sedan uppgradera. Har inte hunnit läsa på om Z6ii, vad saknar den jämfört med R6?
Ingen 4k/60FPS men ser att jag missat en FM uppdatering i Feb 2021 som ger det. Nu lite osäker 😁

Det som oroar mig med Fullformat är kostnader för objektiven. 25k for 16-35 RF till R6 känns sådär
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ja priserna på RF-optik är svettiga men adapterlösningen RF/EF fungerar toppen. Kan du klara dig med bländare 4 så är EF 16-35 4L is riktigt bra. Väljer du sedan adaptern med variabelt nd-filter så får du något på plussidan också även om RF 15-35 såklart vinner totalt.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Jag skulle säga extern recorder oavsett kamera, Prores-filerna från en Ninja V är såååå mycket roligare att jobba med än h264/h265. Du får ju även RAW med ex. Nikon Z6, Panasonic S1H och Sony A7S III.
Nu ligger ju Sony A7S III utanför budget men den kombon fixar upp till 4k60 i RAW.
 

Macaper

Aktiv medlem
Jag skulle säga extern recorder oavsett kamera, Prores-filerna från en Ninja V är såååå mycket roligare att jobba med än h264/h265. Du får ju även RAW med ex. Nikon Z6, Panasonic S1H och Sony A7S III.
Nu ligger ju Sony A7S III utanför budget men den kombon fixar upp till 4k60 i RAW.
Tack :) Nu blev det roligt och mer komplicerat. Ursäkta en amatörs dumma frågor. Om jag förstått det rätt så ska jag titta på external spec på kameror för att se vad som kommer ut om jag kopplar på en extern Atomos? Kan det innebära att, om jag har tur, så finns det kameror som har 4k/30 på internt, men 4k/60 på externt vilket med Prores ger "bättre" videos än 4k/60 internt?

Har du till och med tips på kameror som är billigare, men som skulle utnyttja extern recorder bättre? Vad får man räkna med i kostnader för ett Atomos kit (förstår att det är, som vanligt lagringen som sedan kostar pengar).

Om jag ska editera på win10 och Resolve 16, spelar det någon roll? Prores är väl Apples format? Brukar ju innebära att det är optimerat för deras hårdvara och mjukvara.

EDIT: Om jag ändå ska gå vägen via en extern recorder, börjar jag inte gunga tillaka där kameror som BMPCC är mer logiska igen? Dock som ren amatör som ska filma mig själv första delen för att lära mig, så tänker jag i så fall att jag kan börja med en billigare kamera, bygga på med Ninja V, sedan slänga på en BMPCC ovanpå det när jag är redo (och om jag tycker det är roligt). Fast då är nästan hela köpcirkusen öppen igen och jag känner mig lite vilsen :)
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Ja precis, det är vad de kan skicka ut via HDMI som då blir intressant. De flesta kameror som släppts de senaste åren hanterar i alla fall 4K30 10bit 4:2:2 via HDMI. De allra senaste har det även internt men då med lite svårjobbade codecs. 4K60 10bit 4:2:2 har jag lite sämre koll på men Panasonic GH5, Sony A7Siii, Canon R5/R6 ska väl hantera det. Däremot finns nog ingen som levererar 4k30 internt men 4k60 externt.
Om man jämför 4K 10bit 422 internt mot externt är det kvalitetsmässigt hugget som stucket men man får som sagt trevligare codecs för redigering i en extern recorder.
Klart roligast är ju ProRes RAW.

Atomos Ninja V ligger idag på cirka 7000:-, på det tillkommer batteri (NP-F), nån form av montering (enkel kulled för hot/Cold shoe) samt lagring. 500GB ssd rymmer cirka 2h material i ProRes 422. Så minst 8500:- behöver man lägga ut.

Nu kör jag en gammal MacBook Pro, den orkar inte med filerna från min Nikon Z6 men Prores från Ninjan är en fröjd att redigera med. Det bör fungera lika bra på PC också.

Fördelen att välja en spegellös systemkamera är ju Autofokus. Nu kommer en del att hävda att manuell fokus är det som gäller för film men i vlog-sammanhang är det lite svårt 🙂

Det finns ju annars kameror som Z Cam som konkurrerar i allra högsta grad med bmpcc och Panasonic kommer ju med en egen variant nu. Sen finns alltid BMD Ursa Mini 4K om man töjer lite på budgeten 🙂
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fördelen att välja en spegellös systemkamera är ju Autofokus. Nu kommer en del att hävda att manuell fokus är det som gäller för film men i vlog-sammanhang är det lite svårt 🙂
Konstigt nog har folk använt Canons spegelreflexer med dual-pixel AF i åratal. ;) Att sedan Nikon tidigare inte har haft någon bra lösning är en annan historia, men undantaget objektiven så är D780 i stort sett en Z6 i Lv/videoläge i detta avseende. Några fler spegelreflexer lär det väl komma från Nikon och det är rätt sannolikt att samma manöver kommer göras åtminstone med någon eller några av dem. Därmed inte sagt att man ska köpa en spegelreflex om man siktar in sig på att främst videofilma.
 

Macaper

Aktiv medlem
Tack, ni verkar verkligen kunniga och vilka utförliga svar. Tack så JÄTTE mycket ❤ .

Tänker passa på och ställa en sista fråga. Då jag ska börja med något så simpelt som YouTube och självfilmande. Skulle det vara smartare att börja med något riktigt billigt? Ex M50 eller A6000 och sedan när våren kommer och jag känner att jag vill börja filma annat och stå bakom kameran uppdatera då?

Känns som rätt overkill att köpa en R6a med ett 16-25 RF (50.000 totalt) för att filma mig själv. Svårt att se att bildkvaiteten med YTs komprimering blir så stor skillnad från något billigt till något dyrt?

I så fall, behöver jag ens tänka på att objektiv ska passa eller är det bättre att köpa något billigt kit och istället sälja/byta när (om) steget till riktig video kommer?
Ex. så kan ju en M50 med ett billigare 15-30 EF (heter det va?) fungera på en R6a med adapter längre fram. Eller samma med någon billig Nikon och en Z6ii. Eller kommer man ändå vilja köra ex. RF optik på en R6a och att det ska passa blir ändå ingen realitet så att säga.

Kluven och lite konfunderad...
 

Third eye

Aktiv medlem
Följer, intressant tråd :)
Filmar själv på lattjolajbannivå och tycker det är intressant med alla infallsvinklar och lekt med tanken på att offra A7iii:an, bita ihop, och skaffa A7siii:an...fulköpa i Uk innan årsskiftet. 39.000 liksom...fy fasen.
Har redan Tamron trinityn så 17-28 är i hamn...just nu skulle ett komplett fulköp på A7siii och 17-28:an hamna på 47.700 ink frakt.

Många Youtubers filmar 4k och redigerar 4K men laddar upp 1080p, en kanal med mycke trafik får VP9 även på sin 1080p, vi andra dödliga måste upp till 1440p på tuben för att slipoa AVC, hur ser din plan ut? Filma och ladda upp 4k hela kedjan?

Eftersom mitt 120fps material är 1080p och eller 2k och resten 4k så exporterar jag 1440p för att komma åt VP9 på youtube.

Igen, intressant tråd. Välldigt lite filmning på FS :)
 

Macaper

Aktiv medlem
Följer, intressant tråd :)
Filmar själv på lattjolajbannivå och tycker det är intressant med alla infallsvinklar och lekt med tanken på att offra A7iii:an, bita ihop, och skaffa A7siii:an...fulköpa i Uk innan årsskiftet. 39.000 liksom...fy fasen.
Har redan Tamron trinityn så 17-28 är i hamn...just nu skulle ett komplett fulköp på A7siii och 17-28:an hamna på 47.700 ink frakt.

Många Youtubers filmar 4k och redigerar 4K men laddar upp 1080p, en kanal med mycke trafik får VP9 även på sin 1080p, vi andra dödliga måste upp till 1440p på tuben för att slipoa AVC, hur ser din plan ut? Filma och ladda upp 4k hela kedjan?

Eftersom mitt 120fps material är 1080p och eller 2k och resten 4k så exporterar jag 1440p för att komma åt VP9 på youtube.

Igen, intressant tråd. Välldigt lite filmning på FS :)
Planen var att köra 4k hela kedjan (främst 10bit) för bättre post-hantering och color grading. Då jag inte har något, så blir 60-70000 som insteg lite väl högt, minst sagt, som hobby. Har 7000 i order från prime day med ljus, armar, mikrofoner mm på väg hem. Har inte ens kamera än, så växer :)
10-bit och 4k är också sådant jag läst mig till då jag saknar praktiskt erfarenhet...än...

Spelar det roll, vilket jag inte tror, är planen också att kombinera detta med drönare och GoPro9 (redab bokat drönar-körkortskurs för 2021)

Har Adobe Cloud idag, men planen är att gå till Resolve 16 och ev. till och med deras externa hårdvara om det blir mycket edit.

PS. Vp9? DS.
 
Senast ändrad:

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Så länge man laddar upp materialet på Youtube så skulle jag vilja påstå att få ser kvalitetsskillnad om ursprungsmaterialet varit 2K eller 4K. Det är så låga bitrates det handlar för den typen av streaming. Tricket är som tidigare nämnts här att man renderar ut i 4K innan uppladdning.

Ur ett tekniskt perspektiv så har man så klart större möjlighet till grading och rädda halvtaskiga exponeringar med 10bit 422 i nån form av LOG (eller till och med RAW) men för att det ska bli skillnad behöver man rätt höga bitrates också. Det krävs enorma mängder data i sammanhanget.
Prores 422 HQ har en bitrate på runt 750Mbit/s, 12-bit ProRes Raw ännu högre. 1 minuts klipp med Prores 422 HQ blir runt 6GB stora.

Jag suktade länge efter 4K60, skaffade en GH5, insåg att det var ingen större skillnad i slutändan. Sen suktade jag efter FF/FX och köpte mig en Nikon Z6, insåg att bilderna blev roligare att ta men videomässigt fortfarande ingen större skillnad (drastiskt bättre AF dock). Vad som däremot gjort skillnad är bättre ljudupptagning, dåligt ljud gör även den snyggaste videon näst intill värdelös. Det och ljussättning. Mycket mer bang for the buck produktionsmässigt än dyr kamera :)

Men! Story trumfar teknisk kvalitet, alltid! :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Macaper, jag gillar verkligen din satsning!
Och jag tror du gör helrätt i att hoppa på relativt hyggliga grejjer med en gång....även om mått på "hyggligt" är subjektivt.

Jag gjorde i stort liknande resa, skaffade grejjer jag kanske inte hade fullt ut kunskap om. Drönare, gimbal, miccar, recorder, fieldscreen osv. Försökte hålla mig till smarta och prisvärda inköp och lära mig på vägen. Såklart har man blivit idiotförklarad både 1 och 5 gånger eftersom mantrat dikterar att man måste gå amatörvägen först...vilket jag alltid skitigt i.

Nu har jag det mesta och tom suktar efter Dji rs2:an för att slipa syrp och släde för filma mig själv i bild.

Sedan började karma fucka med mig och jag åkte på cancer mitt i uppstarten och det är 1,5 år snart in och ut på sjukhus. Men jag har grejjerna och använde mesta av sjukhusvistelsen med att hämta inspirarion och kunskap...och eftersom foto och film är 50/50 så var en belöning till mig själv en A7rIV...och såklart dumförklarad för den oxå :)...man ska ju gå amatörvägen liksom.

Just därför är det kul som fan att läsa om andras tankar och satsningarna, jag stjäl inspiration av er :cool:

Never the less...jävvla dyr hobby ha ha
 

apersson850

Aktiv medlem
Vad som däremot gjort skillnad är bättre ljudupptagning, dåligt ljud gör även den snyggaste videon näst intill värdelös.
En separat ljudupptagare ger mycket bättre ljudkvalité än vad du får med de flesta kamerors inbyggda inspelning. Typ nåt från Zoom eller liknande. Även en rätt liten pryl som en Zoom F1 livar upp ljudkvalitén betydligt i en videoinspelning. Jag använder den ibland även för att fånga upp stämningsljud som jag kan lägga till ett bildspel med stillbilder. Typ publikljud från en idrottstävling.

Är det något mer stationärt, och speciellt om det finns någon extra person som kan begrunda ljudet, fungerar den andra jag har, en Zoom H6, bättre. En finess med kombinationen av de två är att de kan utnyttja samma mikrofonkapslar.
 
Senast ändrad:

Macaper

Aktiv medlem
Men! Story trumfar teknisk kvalitet, alltid! :)
Så är det :) Men tror jag har en rätt solid idé. Blir 2 kanaler, en för ett av mina bolag där jag anser att jag har en hel del att tillföra, hoppas jag.

En blir privat, som mest handlar om livsstil. Sade upp mig från en klassisk karriär, bra jobb, silicon valley startup, mycket skrivbord. Startade eget för att kunna styra min tid, gick ner -30kg (och räknar), från historier om när jag en gång tränade till att aktivt numera köra på med Klättring, Yoga, Styrketräning, Vindsurfing, Löpning, Longboard, Skidor, Snowboard, Kite (nästa år) mm, så skulle det vara kul att bara dokumentera och fluffa på så att säga.



Macaper, jag gillar verkligen din satsning!
Och jag tror du gör helrätt i att hoppa på relativt hyggliga grejjer med en gång....även om mått på "hyggligt" är subjektivt.

Sedan började karma fucka med mig och jag åkte på cancer mitt i uppstarten och det är 1,5 år snart in och ut på sjukhus

Just därför är det kul som fan att läsa om andras tankar och satsningarna, jag stjäl inspiration av er :cool:

Never the less...jävvla dyr hobby ha ha
Ja, amatörvägen och många långa fnys åt att skaffa en Fullformat som första har jag hört till leda. Går gärna min egna väg, med stöd av andra.

Beklagar, hoppas verkligen du mår bättre och tack för dina fina ord. Du är enastående som tar dig tid att skriva snälla och stöttande saker. You Rule (y)

Och ja, inte billigt, men bygger vattenkylda datorer (stora custom) som hobby, så rätt luttrad :D Det som fick mig att börja fota på "riktigt" faktiskt.


En separat ljudupptagare ger mycket bättre ljudkvalité än vad du får med de flesta kamerors inbyggda inspelning. Typ nåt från Zoom eller liknande. Även en rätt liten pryl som en Zoom F1 livar upp ljudkvalitén betydligt i en videoinspelning. Jag använder den ibland även för att fånga upp stämningsljud som jag kan lägga till ett bildspel med stillbilder. Typ publikljud från en idrottstävling.

Är det något mer stationärt, och speciellt om det finns någon extra person som kan begrunda ljudet, fungerar den andra jag har, en Zoom H6, bättre.
Räcker det inte med en riktig mic, utan problemet är om jag kör den genom kameran? Trodde det var bättre för post och ljud synk, men jag kanske har fattat fel? Precis köpt en Röde som är på väg hem tillsammans med Ljus, armar, softboxar mm mm (7000kr på Prime day i stuff).
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Räcker det inte med en riktig mic, utan problemet är om jag kör den genom kameran? Trodde det var bättre för post och ljud synk, men jag kanske har fattat fel? Precis köpt en Röde som är på väg hem tillsammans med Ljus, armar, softboxar mm mm (7000kr på Prime day i stuff).
Du kommer långt med extern mic in i kameran. Några kameror har dock ganska brusiga preamps men inget som inte går att lösa med brusreducering i post. Klurigheten ligger snarare i att det kan vara lite svårare att ha koll på, en extern ljudinspelare har ju betydligt bättre gränssnitt att jobba med än att fippla med kamerans menyer. I vlogg-sammanhang uppskattar man dock enkelheten i att bara kasta på en mic ovanpå kameran.
Om du ska sätta upp en "Youtubestudio" kan det vara värt att kika på externa inspelare så du kan allting uppriggat hela tiden utan att behöva vara styrd av kameran.

Jag gör en del intervjuer med monolog och en del seminarier på uppdrag och då passar min Zoom F1 jäkligt bra in, den kan jag haka fast i personen tillsammans med en mygga samtidigt som jag tar en riktad mikrofon på kameran som backup.
Är det två personer använder jag den riktade shotgun-modulen på F1:an och sätter den på stativ ovanför. Jag kan även ta ljudet direkt från F1:an in i Ninjan och på sätt få 3 ljudspår vilket också underlättar synk.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
En blir privat, som mest handlar om livsstil. Sade upp mig från en klassisk karriär, bra jobb, silicon valley startup, mycket skrivbord. Startade eget för att kunna styra min tid, gick ner -30kg (och räknar), från historier om när jag en gång tränade till att aktivt numera köra på med Klättring, Yoga, Styrketräning, Vindsurfing, Löpning, Longboard, Skidor, Snowboard, Kite (nästa år) mm, så skulle det vara kul att bara dokumentera och fluffa på så att säga.
Spännande resa! Här är definitivt en framtida subscriber i så fall :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har en Canon DM-E1 mikrofon, som går lätt att sätta i blixtskon. Den ger ett mycket bättre resultat än den inbyggda mikrofonen i kameran. Men själva inspelningskvalitén blir ett steg bättre med en separat inspelare, oavsett mikrofonen. Så det lyfter ett steg till.
 
ANNONS