Annons

Köpråd nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Det är ingen idé för mig att rekommendera något till nybörjare för det skulle bara bli något av nikons äldre proffshus till en bråkdel av nypriset. Man får ju inte den senaste sensortekniken utan bara ett kamerahus som har allt och är kompatibelt med nästan alla nikonobjektiv från 70-talet tills idag (ej z). 😀
Är väl inget fel med gamla proffshus. Sålde själv min 11 åe gamla nikon utrustning inte för att bildkvaliteten var för låg utan för att Sony hade betydligt lättare långa telen. Ja Sonyn var lite snabbare och hade lite fler pixlar också men skillnaden var inte större än att jag hade kunnat leva med nikons optik om den varit lättare. Det blir inga bilder om kameran är för tung att ta med ut, eller i mitt fall att handhålla.
 

PMD

Aktiv medlem
Är din fru fotointresserad eller vill hon ta bra kort?

I båda fallen är det sällan utrustningen i sig som sätter begränsningen, men det ställs olika krav på utrustningen.

Ta bra kort-fotografen klarar sig alldeles utmärkt med vad en modern mobiltelefon presterar.

Den fotointresserade behöver förmodligen en systemkamera av något slag, åtminstone efter ett tag, så det kan vara lika bra att sikta lite högt från början (om man tror att intresset kommer att hålla i sig).

I båda dessa kategorier är det sällan som något annat än fotografen som är den begränsande faktorn. En fotokurs kanske är den bästa presenten till din fru om hon tillhör den första kategorin?
 

Mange34

Medlem
Är din fru fotointresserad eller vill hon ta bra kort?

I båda fallen är det sällan utrustningen i sig som sätter begränsningen, men det ställs olika krav på utrustningen.

Ta bra kort-fotografen klarar sig alldeles utmärkt med vad en modern mobiltelefon presterar.

Den fotointresserade behöver förmodligen en systemkamera av något slag, åtminstone efter ett tag, så det kan vara lika bra att sikta lite högt från början (om man tror att intresset kommer att hålla i sig).

I båda dessa kategorier är det sällan som något annat än fotografen som är den begränsande faktorn. En fotokurs kanske är den bästa presenten till din fru om hon tillhör den första kategorin?
Det är nog mest att ta bra kort men hon är även fotointresserad så det där med en kurs är en bra idé att börja med. Tack😀
 

PMD

Aktiv medlem
Canon EOS M50 är en av de bättre EOS M-kamerorna eftersom den har en sökare. Det är bekvämare att använda en kamera med sökare än att fotografera som om man hade en mobiltelefon.
 
ANNONS