Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd Objektiv till Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Jag har inget mer att tillföra än att jag också körde mycket med Canons EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM när jag använde 40D och 7D. Objektivet används fortfarande mycket, men är nu på långtidsutlåning till ena dottern, tillsammans med en 7D.

Nu kör jag med olika 1DX-modeller, och skulle förmodligen sätta på ett EF 35 mm f/1,4L II USM på en av dem, om jag skulle göra samma sak. Men även om den 35:an har en bra kompis i EF 24 mm f/1,4 II USM, så ryms de inte alls i budgeten.
 

AmatörPeter

Aktiv medlem
Jag har inget mer att tillföra än att jag också körde mycket med Canons EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM när jag använde 40D och 7D. Objektivet används fortfarande mycket, men är nu på långtidsutlåning till ena dottern, tillsammans med en 7D.

Nu kör jag med olika 1DX-modeller, och skulle förmodligen sätta på ett EF 35 mm f/1,4L II USM på en av dem, om jag skulle göra samma sak. Men även om den 35:an har en bra kompis i EF 24 mm f/1,4 II USM, så ryms de inte alls i budgeten.

Tack!
Det låter mycket bra att utlånet blev långvarigt till dottern.

Jag uppskattar att du nämner de fasta också, jag kommer ju kunna dra nytta av denna tråden och återkomma till fler objektiv när jag "kräver" mer av mina objektiv och utökar antalet.

Mvh
Peter
 

AFJ

Aktiv medlem
Så objektivet jag söker är just att få igång mitt intresse på nytt då jag inte är nöjd med
mitt befintliga med lite zoom.
Notera att alla de förslag du fått hittills har mindre zoom-faktor än det du har nu. Jag har fatat det som att du inte är i behov av ett stort zoomomfång.


Då summerar jag att du ser en bra fördelar med ljusstarkhet med 17-55 eller 18-50, detta borde även ge skarpare och bilder inomhus som jag utläser det.
Läs inte in för mycket i de rekommendationer du får! :)

En bra allround-zoom kommer vara kul att fota med och sannolikt ge bättre skärpa än vad du får med din nuvarande zoom. Vill du maximera just skärpan (och ljusstyrkan) är det fasta objektiv du skall använda.
 

AmatörPeter

Aktiv medlem
Notera att alla de förslag du fått hittills har mindre zoom-faktor än det du har nu. Jag har fatat det som att du inte är i behov av ett stort zoomomfång.




Läs inte in för mycket i de rekommendationer du får! :)

En bra allround-zoom kommer vara kul att fota med och sannolikt ge bättre skärpa än vad du får med din nuvarande zoom. Vill du maximera just skärpan (och ljusstyrkan) är det fasta objektiv du skall använda.

Hej!
Jag måste ju ta in det annars hade ni ju lagt tid på mig i onödan :)
Men absolut så är jag med på att det är lite mer allround, och jag vill ha något bättre än jag har.
Sedan kan det kanske bli något mer fast när kameran används lite mer igen.

/Peter
 

törnan

Aktiv medlem
Hej!
Jag la en kommentar om 17-55 i en kommentar innan som du gärna få ge ytterliggare input på. Uppskattas.
Mvh
Peter

Det låter som att ett 17-55 skulle passa rätt bra in på den beskrivningen du ger, fördelen med 17-55 mot alternativen är omfång och bildstabiliseringen. Alternativen om du vill ha högre ljusstyrka är i mina ögon Sigma 18-35 f/1.8 eller möjligen Sigma 24-35 f/2 men som du ser så blir omfånget ordentligt lidande om du ska åt den ljusstyrkan.
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Jag kan bara stämma in i kören, jag har en 80D och fotograferar under liknande förutsättningar som du.

Jag har länge haft ett Sigma Art 30/1.4 för just porträtt. Det är tyvärr bara för APS-C men är väldigt skarpt, ger fina färger och ett kort skärpedjup och funkar dessutom bra vid lite ljus. Dessutom prisvärt.

På senare tid har jag skaffat Canon EF-S 17-55/2.8 som nämts ovan flera gånger. Det ångrar jag att jag inte gjorde tidigare. Ett väldigt bra allround objektiv. Skarpt och tillräckligt ljusstarkt för de flesta situationer men ger inte riktigt samma fina bakgrundsoskärpa vid porträtt som Sigmat gör, om man inte kan ordna stort avstånd till bakgrunden.

Det här är en kombination som jag använder till 90% av mina bilder och du kommer garanterat bli mycket nöjd med Canon EF-S 17-55/2.8 om du väljer att gå den vägen.
 
ANNONS