Annons

Köpråd stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Genesis C5, kolfiber och en maxvikt på 30 kg. Tyvärr finns det inte längre hos Cyber men finns på Amazon. Kostar strax under 3 loppor med kulled.
Ett mycket trevligt stativ, går att fälla i spagat och ett ben kan användas till enbensstativ. Gummifötter avtagbara med stålpiggar innanför. Blir svårt att hitta något mera prisvärt.

Tack för tipset. Är det detta stativet du menar? I så fall har det gått ner en del i pris (2157 kr).

 
Senast ändrad:
SKulle själv behöva byta ut mitt stativ. Just nu har jag ett som man snurrar när man skall låsa det vilket jag insett är värdelöst när det är minus 30 grader eller när man är på en strand och får sand mellan låskopplingarna. Då vill jag hellre ha såna där reglage man bara öppnar och flänger ut varje ben på en gång.
 
Kolla begagnat. Manfrotto stativ går på blocket för en bråkdel av nytt och är ordentlig kvalité. Jag hittade ett begagnat Manfrotto 055Xprob aluminum med huvud MHXPRO-3W i gott skick för 2000 kr. Det är rejält och väger in på 2.4 kg. Annat 055 stativ på blocket men med lite enklare kulled för 1800 kr (https://www.blocket.se/annons/jonkoping/stativ_manfrotto_055xb_488rc2_huvud/1202291491)

Lite lättare kan ju vara Manfrotto 190 serien som ligger på 1,8 kg, finns ett på blocket för 1100 kr med enklare kulled.
(https://www.blocket.se/annons/goteborg/manfrotto_190xprob_manfrotto_496rc2_huvud/1202091047)

Enda nackdelen med Manfrotto är att dom inte kör Arca swiss som standard för att fästa kameran utan eget fäste där du behöver snabbplattor som kostar c:a 350 kr styck. Det går att konvertera till Arca swiss men kostnaden beror lite på vilket kulled du har.
 
Finns en bra sida här med empiriska data för olika stativmodeller - https://thecentercolumn.com/rankings/

De Genesis och Triopo som sålts i stort antal som lågprismodeller i Sverige är jämförbara med Sirui T-2205x i den listan.

När familjemedlemmar och vänner frågat mig om tips på smidiga stativ till (omöjligt) låg kostnad så brukar jag ge mig ut på blocket och köpa dem ett Sirui/Genesis/Triopo. Där betingar de inte mer än ca 800kr och då är de så klart svårslagna sett till priset.

Ska man handla nytt är de svårare att rekommendera när Leofoto har stativ som är ungefär dubbelt så stabila för bara lite mer pengar.

Jag hade antingen köpt begagnat enligt ovan eller det här kitet med 20% rabatten som kan ordnas via Fotosidan - https://www.dext.se/product/leofoto-stativpaket-ls-324clh-40pcl/
 
Kolla begagnat. Manfrotto stativ går på blocket för en bråkdel av nytt och är ordentlig kvalité. Jag hittade ett begagnat Manfrotto 055Xprob aluminum med huvud MHXPRO-3W i gott skick för 2000 kr. Det är rejält och väger in på 2.4 kg. Annat 055 stativ på blocket men med lite enklare kulled för 1800 kr (https://www.blocket.se/annons/jonkoping/stativ_manfrotto_055xb_488rc2_huvud/1202291491)

Lite lättare kan ju vara Manfrotto 190 serien som ligger på 1,8 kg, finns ett på blocket för 1100 kr med enklare kulled.
(https://www.blocket.se/annons/goteborg/manfrotto_190xprob_manfrotto_496rc2_huvud/1202091047)

Enda nackdelen med Manfrotto är att dom inte kör Arca swiss som standard för att fästa kameran utan eget fäste där du behöver snabbplattor som kostar c:a 350 kr styck. Det går att konvertera till Arca swiss men kostnaden beror lite på vilket kulled du har.

Tack för tips. Finns det något enkelt sätt att se vad det är för kvalité på de olika alternativen av huvuden?

Tycker du att ovanstående är ett lämpligt alternativ till bra pris?

Förlåt om jag är lite trög. men ingår det inte snabbplatta i ovanstående annons, så att det tillkommer?
 
Med enklare kulled menade jag en vanlig helt enkelt. Jag använder oftast trevägshuvuden, därav referensen till vanliga som enkla. Dom är säkert av bra kvalitet. Slå upp dom på Manfrottos hemsida så ser du funktioner och om det passar dig. För natur och landskap så tycker jag alternativen jag gav är bra. Manfrotto har funnits länge, det finns reservdelar och det är rejäla stabila stativ. Enda man kan tänka på är vikten på stativet om man tänker sig att gå långt. Vet inte om snabbplatta ingår men kanske man har ett teleobjektiv där man vill ha en extra platta så man slipper byta hela tiden.
 
Finns en bra sida här med empiriska data för olika stativmodeller - https://thecentercolumn.com/rankings/

De Genesis och Triopo som sålts i stort antal som lågprismodeller i Sverige är jämförbara med Sirui T-2205x i den listan.

När familjemedlemmar och vänner frågat mig om tips på smidiga stativ till (omöjligt) låg kostnad så brukar jag ge mig ut på blocket och köpa dem ett Sirui/Genesis/Triopo. Där betingar de inte mer än ca 800kr och då är de så klart svårslagna sett till priset.

Ska man handla nytt är de svårare att rekommendera när Leofoto har stativ som är ungefär dubbelt så stabila för bara lite mer pengar.

Jag hade antingen köpt begagnat enligt ovan eller det här kitet med 20% rabatten som kan ordnas via Fotosidan - https://www.dext.se/product/leofoto-stativpaket-ls-324clh-40pcl/

Dom verkar vara riktigt fina pjäser. Dock lite över min budget. Men känner jag mig själv rätt så tenderar den att höjas ju mer man läser på ;).
 
Fundera på vad stativet ska användas till. Ska det bäras omkring så är storlek och vikt (kolfiber?) faktorer att tänka på. Hur tung utrustning ska det bära.? Kan det stabiliseras när det blåser?
Hur högt behöver det kunna bli utan att använda vingliga utdragsmittpelare? Det är obekvämt att stå böjd bakom kameran. Hur lågt behöver det kunna gå? Grodperspektiv? Mittstolpen är ofta begränsande faktor.
Att köpa "rätt" från början är nog det bästa tipset.

Enbensstativ i all ära. Det säljs hur många som helst på tradera. Jag har ett Manfrotto enbens sedan många år men har kanske använt det en gång. Men det finns många som använder dem också. Jag tycker inte de minskar skakningsoskärpan särskilt mycket då de fortfarande vinglar i sidled. Men de är förstås bra som avlastning för tunga objektiv.

Jag använder sällan stativet. Kanske för att det är för stort och tungt.
Ett stabilt gammalt Gitzo med stålrörsben som väger flera kilo. Kommer inte på fråga att bära det med på promenad men det är väldigt bra stationärt och om man fraktar det med bil.

Stativhuvud är också viktigt att välja efter behov. Kulleder är snabba men har dålig precision (slokar gärna något, särskilt med teleobjektiv). Trevägs är bättre men kan vara långsammare att använda. Växelhuvud dyra och långsamma men kameran kan riktas med precision. Jag använder alla men trevägs är det mest använda.
En fördel är om alla stativhuvud använder likadan snabbplatta. Då kan man snabbt byta kamera om man har flera.

Till den lätta fickkameran använder jag med fördel ofta ett litet hama fickstativ, så går det att ta bilder i mörker också. Till videokameran ett superlätt enkelt Hama aluminiumstativ för där behövs inget stabilare. För film med systemkamera har jag ett bra men tungt och sällan använt manfrotto videostativ med oljedämpat videohuvud.

Kan lägga till att alla mina stativ är köpta begagnade, som i stort sett all övrig utrustning. 😀
 
Senast ändrad:
Hej!

köpte för ett tag sedan en ny systemkamera och vill komplettera med ett stativ.

jag fotar mest natur i dagsläget men det kan ju säkert utveckla sig. Hur ska man tänka kring höjd / stabilitet( jag är ca 187, vikt, kompakthet osv? Det kanske är svårt att få allt-i-ett när det gäller stativ..

jag tittade på en modell från K&F Concept Som verkade intressant men efter närmare efterforskning verkar ha bristfällig kvalite.

vore oerhört tacksam om ni som är kunniga kan komma med lite tips och råd på bra modeller.

när det gäller prisklass hade det varit bra om man inte spränger banken fullständigt. Räcker 2-4 k? Kan även hålla utkik på begagnatmarknaden.
Hej!

köpte för ett tag sedan en ny systemkamera och vill komplettera med ett stativ.

jag fotar mest natur i dagsläget men det kan ju säkert utveckla sig. Hur ska man tänka kring höjd / stabilitet( jag är ca 187, vikt, kompakthet osv? Det kanske är svårt att få allt-i-ett när det gäller stativ..

jag tittade på en modell från K&F Concept Som verkade intressant men efter närmare efterforskning verkar ha bristfällig kvalite.

vore oerhört tacksam om ni som är kunniga kan komma med lite tips och råd på bra modeller.

när det gäller prisklass hade det varit bra om man inte spränger banken fullständigt. Räcker 2-4 k? Kan även hålla utkik på begagnatmarknaden.
Hej
Jag har ett velbon El carmagne 630
tål hur mycke stryk som helst.
haft de i 19 år.
använt de till tubkikare,och tunga teleobjektiv.
finns kanske inte idag,vet ej.
 
Så är dom ofta otroligt elaka i butiken också. Precis bredvid det som är tillräckligt lätt och tillräckligt stabilt och hyfsat billigt står det ett som är lite stabilare och lite lättare, men dyrare. Bredvid det ytterligare ett snäpp till och fem stativ bort står det skitdyra som man till sist får med sig hem. Då går man med lätta steg för plånboken lättade mer än vad nya stativet väger.
Men då är man nöjd längst! Billiga stativ kan förstöra ett fotointresse. Det är inte bara stabilitet som räknas. För mig är det också hur stativet är att jobba med.
 
En sak att notera, som jag har noterat (!), är att spegellösa kameror typiskt har stativgängan ganska nära fattningen, dvs en vanlig stativplatta (i stil med Manfrottos RC2 o dyl) med skruven i mitten sticker ut framför huset, istället för att ligga an i sin helhet. Klart irriterande när man håller i kameran med plattan på och inte en stabilitetsförbättring heller. På spegelreflexkameror hamnar gängan mer mitt under huset normalt sett.
 
Precis just det jag tänkte på Manfrotto 055... billigt, bara o hämta.
Mitt är nog 30år gammalt...
Jag köpte ett Manfrotto 055CXPRO3 för snart tjugo år sen, och tog i lite extra för att få ett stabilt stativ. Snik-jag tyckte att det nog skulle duga med modellen under.

Jodå, det är lätt (kolfiber), dyrt (kolfiber) och ganska stabilt. Om jag vore sån att jag använde stativ ofta skulle jag nog göra en ny marknadsundersökning för att hitta ett ännu stabilare stativ, men jag använder stativ ganska sällan så det här får nog duga ett tag till.

Förmodligen skulle stabiliteten bli bättre med ett bättre stativhuvud, så det blir nog första åtgärden om jag skulle drabbas av kroniskt stativbehov.
 
Som sagt, enbensstativ verkar vara något de flesta tror att de behöver tills de skaffat ett. 😉 Mitt hamnar nog så småningom bland alla andra enbensannonser på tradera. 😀

Nackdelen med begagnat är fraktkostnaden som blir oproportionerligt hög.
 
Även om PMD tycker jag är ful, så tycker jag inte att det finns ett stativ som passar allt.
Jag har ett som jag tycker är helt klart bäst för video, men det är helt överjäkligt att bära omkring på. Det är dock otroligt stabilt.
Ett annat som jag tycker är bäst när jag behöver gå omkring med det mycket. Sedan har jag ett som är lite av en kompromiss vilket är det jag använder mest.
Det jag använder mest är ett Cullmann Magnesit 525M, mittpinnen där är en monopod.
 
ANNONS