Annons

Köpt en Canon 1Ds Mk1! Dumt??

Produkter
(logga in för att koppla)

beetle

Aktiv medlem
Gjorde ett impulsköp i dag, köpte en gammal 1Ds. För ett tag sedan sålde jag en 5D Mk1, bl a anledningen att jag tyckte att skärmen var kass. Den här har ju minst lika dålig skärm men det visste jag ju! Tror ni att den här kommer att leverera bilder så bra så att jag orkar bära omkring på denna gamla klump eller var det ett idiotiskt köp? Har ju ingen fullformatare, är nog endast mitt försvar :)
 

T_M

Aktiv medlem
Gjorde ett impulsköp i dag, köpte en gammal 1Ds. För ett tag sedan sålde jag en 5D Mk1, bl a anledningen att jag tyckte att skärmen var kass. Den här har ju minst lika dålig skärm men det visste jag ju! Tror ni att den här kommer att leverera bilder så bra så att jag orkar bära omkring på denna gamla klump eller var det ett idiotiskt köp? Har ju ingen fullformatare, är nog endast mitt försvar :)
Jag tror att det är endast du som kan svara själv på din fråga... så länge du är nöjd så var det ju ett bra köp!
Vad andra tycker spelar ju ingen roll ;)
 

beetle

Aktiv medlem
Det har du nog rätt i! Skulle kanske formulerat mig annorlunda, ville nog ha input 1Ds vs 5D eller om det hade varit vettigare att slanta upp lite mer och få något nyare.
 

T_M

Aktiv medlem
Testa och lek med den... den kommer nog inte gå ner så mycket i värde längre. Man kan ju alltid hoppa på pixel racet ;)

Less is more! Tycker jag, oavsett vad det nu gäller
 

J.D

Aktiv medlem
Vad jag vet presterar väl 1ds likvärdigt en 5d (om än aningen lite sämre frånsett autofokus?). Jag hade nog slantat ihop för en 5dmkII om jag var du. Ligger väl på runt 8-10k just nu?
 

Chasid

Aktiv medlem
Jag vill minnas att sensorn i 1Ds fungerade som en dammsugare och jag fick blåsa rent och swabba den titt som tätt.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Inget kameraköp är dåligt köp :)

I vettigt ljus/ISO levererar samtliga 1Ds fantastiska bildfiler. Rena snygga färger som känns lite analoga. Dessa subtila värden kan betyda mycket eller inte ett dyft. Moderna sensorer har tjusiga känsligheter men enligt mina ögon och smak går det (ofta) ut över färgkvalitén.

Som redan påtalats...vet inte vad du gav för den men det kan inte ha varit mycket så oavsett har du inte förlorat så mycket om du ångrar dig och säljer.

Enjoy!
 

beetle

Aktiv medlem
Testa och lek med den... den kommer nog inte gå ner så mycket i värde längre. Man kan ju alltid hoppa på pixel racet ;)

Less is more! Tycker jag, oavsett vad det nu gäller
Den räcker nog till för mig för att försöka bli en bättre fotograf, fler pixlar gör nog inte :)
 

beetle

Aktiv medlem
Vad jag vet presterar väl 1ds likvärdigt en 5d (om än aningen lite sämre frånsett autofokus?). Jag hade nog slantat ihop för en 5dmkII om jag var du. Ligger väl på runt 8-10k just nu?
Vill kanske inte satsa allt på fullformat. Har lite m4/3 -utrustning och även lite Nikon Dx-grejor som passar till lite andra ändamål och då tyckte jag detta var en billig väg. Om den presterar som 5D ungefär så räcker nog det för mig som fotograf på den nivå jag ligger.
 

T_M

Aktiv medlem
Skärmen är inte så viktig... visst ett bra verktyg /hjälpmedel men när man fotografera så känner man inom sig när det blev en bra bild. Man vet bara :)

Jag tycker att fotografering är en konst och handlar om att sätta färg på känslan.

Har bröllopsbilder tagna med den kameran och dessa bilder är fortfarande fina...
 

beetle

Aktiv medlem
Inget kameraköp är dåligt köp :)

I vettigt ljus/ISO levererar samtliga 1Ds fantastiska bildfiler. Rena snygga färger som känns lite analoga. Dessa subtila värden kan betyda mycket eller inte ett dyft. Moderna sensorer har tjusiga känsligheter men enligt mina ögon och smak går det (ofta) ut över färgkvalitén.

Som redan påtalats...vet inte vad du gav för den men det kan inte ha varit mycket så oavsett har du inte förlorat så mycket om du ångrar dig och säljer.

Enjoy!
Är ju en gammal analog fotograf och det du säger vill jag gärna höra att den ger lite mer analog filmkänsla! Det jag gav är nog bland det billigaste man kan ge för att prova på FF. Vet inte hur många exponeringar den gått men det är i väldigt fint skick, den kanske har gått i studio för det enda man i princip kan se är runda stativmärken.
 

beetle

Aktiv medlem
Skärmen är inte så viktig... visst ett bra verktyg /hjälpmedel men när man fotografera så känner man inom sig när det blev en bra bild. Man vet bara :)

Jag tycker att fotografering är en konst och handlar om att sätta färg på känslan.

Har bröllopsbilder tagna med den kameran och dessa bilder är fortfarande fina...
Är ju en gammal analog fotograf och då hade man ju ingen skärm så den är inte så viktig för mig, kollar lite komposition, kanske lite histogram och hoppas på att skärpan finns där! Däremot gillar jag verkligen dess gedigenhet, där slår den 5D med hästlängder!
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Är ju en gammal analog fotograf och det du säger vill jag gärna höra att den ger lite mer analog filmkänsla! Det jag gav är nog bland det billigaste man kan ge för att prova på FF. Vet inte hur många exponeringar den gått men det är i väldigt fint skick, den kanske har gått i studio för det enda man i princip kan se är runda stativmärken.
Allt är ju relativt. Jämför man 1Ds filer med analog film rakt av så känns förstås bilderna mer digitala men jämfört med dagens superrena och perfekta bildfiler så är det positivt att återgå till gamla generationer och se att bilderna är lite "skitigare" och har en helt annan färgkaraktär som påminner om film. Jag älskar min 1Ds3 för detta. Likaså min Minolta 7D som ger sjukt snygga filer.

Delvis har det sin förklaring i färgfilter på sensorn som med tiden gjorts tunnare (mindre exakta) för att släppa in mer ljus = bättre högiso prestanda = bra säljargument. Ingen konsument går in i en butik idag och frågar om en kameras färgkaraktär.

Lite off topic kanske men ändå inte. Tycker du gjort helrätt.
 

beetle

Aktiv medlem
Hoppas att jag har gjort rätt val Henrik, det får framtiden utvisa och inte mig emot om kameran ger filer som påminner om film. Har bara en Canon AF-normal och det får räcka till en början men sedan har jag ju också en adapter med chip så jag kan köra alla mina gamla Nikkorobjektiv med fokusindikering om jag vill :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har ägt 1Ds, 1DsII och har ännu 1DIII. Har även ägt 40D och 60D. 1Ds filerna hade en lite mer analog karaktär med mjuka övergångar och fin färgbalans i rå som jag tyckte var bäst för porträtt av alla kamerorna. För rätt motiv var alltså 1Ds bäst. Däremot var bruset lite störande vid ISO 800 men det var med den tidens råkonverterare. Man kan säkert få ännu bättre brusprestanda ur den idag - kör råformat! Det andra jobbiga var Li-jon batteriet som var tungt och inte höll laddningen om det låg så det blev att planera sitt fotande. Den lämpar sig inte att bara ta upp ur lådan och ta ett spontant kort då och då.
 

rayoflight

Aktiv medlem
Det blir nog bra skall du se!

Bara du själv kan bedöma nöjdhetsfaktorn. Men varför en så tung kamera? När den går sönder platsar den ju som båtankare. Nåväl, om du har eller skaffar båt, så slipper du åtminstone den utgiften och slipper falka den marknaden. Hoppas bildresultatet är tillfyllest fram till dess.
 

snap01

Aktiv medlem
mim första dslr var 1ds o jag pyntade runt 70000 för den så från den accepten har du gjort ett kap ;-) 1ds är var en bra kamera på låga iso 100 den brusar rejält från iso 400 o jag anser att max iso 800 gick att använda. Om man ser till 5D så funkade iso 1600 i nödfall. Det som är positivt med bruset är att det var lite analog feeling över det. Huset håller mycket du kan dra den i backen o det håller jag gjorde det 2 gånger en gång i ett hotellgolv från stativhöjd o sedan på en hård ler/grusväg i turkiet också i stativhöjd knappt ett märke ens.

Batteritiden funkade bra fick ut runt 1000-1200 bilder men jag körde aldrig kameran i kyla eftersom jag jobbade med sol o värme resor. Ang smuts på sensorn så tyckte jag inte det var så farligt men om du jämför med dagens kameror så blev det mer eftersom det inte fanns någon inbyggd sensorrengöring. Men kör du med blåsborste så är det inga större problem.

Det negativa är att jpg filerna är inte mycket att hänga i graven men jag kör bara raw så det var inget problem. Nackdel två är skärmen den är usel med dagens mått. Gillar du inte tunga kameror så det också ett stort minus. Men överlag kan man säga att kameran är riktigt bra på iso 100 funkar även i dag utan problem men
en 5D är något vassare i bildkvalitet speciellt på högre iso o tar du steget till 5d mark 2 så är det en markant skillnad på högre iso däremot på iso 100 är det betydligt jämnare men du har mer upplösning i 5 (2)
 
ANNONS