Annons

Köpt en canon eos 500 N

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej, där tänkte jag inget! Har själv 2 gamla eos för film. Men jag hade för mig att man kunde ändra från servo till one-shot (men det kanske kom senare?) Har inga batterier som passar så jag kan inte kolla.
 

PMD

Aktiv medlem
Man väljer lämpligt exponeringsläge med den inställningsratt som du visade en bild på.
Ur manualen:
Screen Shot 2020-10-30 at 20.00.56.png
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Man väljer lämpligt exponeringsläge med den inställningsratt som du visade en bild på.
Ur manualen:
Visa bilaga 151428
Se på tusan!

men lite rätt hade jag om att det var programratten man ska skruva på, och inte leta i menyer. På programratten finns inte de ord som avsågs.

lite rätt :)

Jag körde med EOS 500 i många år, och funderade aldrig på de två olika AF-lägena.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag hade (och har faktiskt kvar) den första kameran i lågprisserien, EOS 1000, och kom ihåg att man kunde växla autofokusmetod, men inte tusan kom jag ihåg hur. :–)
 

martley

Aktiv medlem
Jag hade (och har faktiskt kvar) den första kameran i lågprisserien, EOS 1000, och kom ihåg att man kunde växla autofokusmetod, men inte tusan kom jag ihåg hur. :–)
På 600/650 sitter det en liten lucka på baksidan under filmluckan med några små knappar inunder.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Man väljer lämpligt exponeringsläge med den inställningsratt som du visade en bild på.
Ur manualen:
Visa bilaga 151428
Hm, det här är info som jag helt klart missade när jag höll på med EOS 500.
Jag gjorde som manualen beskrev för att få fokus på objekt som inte var under af-punkt. Sikta, håll ner avtryck halvvägs, komponera om, exponera. Alltså gammalt klassiskt manér från tiden innan.
Dock körde jag oftast P-läget. Tyckte om den principen av exponeringsautomatik.
Men nu slår det mig när jag läser tabellen att varje gång jag arbetade så med huvudmotivet off center så har alltså kameran varit ”intelligent” och fokuserat på det som råkade bli mitt i bilden efter omkomponering.
Jag måste kolla igenom alla gamla bilder och se på dem med nya ögon. Kan det vara så galet?
 
ANNONS