Annons

Köpt en canon eos 500 N

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Köpte en canon eos 500 N för att fota med 135 film, framförallt s/v. Det va en chansning att kameran skulle funka 60:- otestad på tradera. Vet inte varför men den vill inte alltid ta bilden. Kan det vara en inställningsfråga? Använde mitt Tamron 62Ø Dill 18-270mm F/3.5-6.3. Kan det objektivet va för avancerat för kameran?
 

törnan

Aktiv medlem
Det låter som att du har ett objektiv för EF-S (mindre sensor) och då finns det en risk (om jag inte minns galet..) att spegeln slår i objektivet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det låter som att du har ett objektiv för EF-S (mindre sensor) och då finns det en risk (om jag inte minns galet..) att spegeln slår i objektivet.
Jag tror inte att det finns några tredjepartsobjektiv som har EF-S-fattning. Betänk att objektiven är konstruerade för att även fungera på andra fattningar där särskild APS-C-fattning inte förekommer. Dock är bildcirkeln för liten ändå.

Sedan ska inte EF-S-objektiv gå att montera på kameror med EF-fattning. Något som gjorde att EF-S-objektiv, när de kom, inte gick att sätta på t ex 10D.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Köpte en canon eos 500 N för att fota med 135 film, framförallt s/v. Det va en chansning att kameran skulle funka 60:- otestad på tradera. Vet inte varför men den vill inte alltid ta bilden. Kan det vara en inställningsfråga? Använde mitt Tamron 62Ø Dill 18-270mm F/3.5-6.3. Kan det objektivet va för avancerat för kameran?
Vet inget om objektivet och på vilket sätt det skulle kunna vara för avancerat.
Vad är det som gör att bilden inte tas? Sätter den inte fokus, och därför inte tar bild?
Hur agerar den utan objektiv? Tar den alltid bild då?
Finns det annat som inte verkar fungera som tänkt?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]Betänk att objektiven är konstruerade för att även fungera på andra fattningar där särskild APS-C-fattning inte förekommer. Dock är bildcirkeln för liten ändå.
[...]
Precis!
Så hör står på Tamrons hemsida: ”Den här linsen är konstruerad för uteslutande användning med APS-C format kameror. Den har därför en mindre bildcirkel än linser konstruerade för fullt format. Om den här linsen används på en fullformatskamera kommer bildens hörn att bli mörka (dvs. vinjetteringsbild)”
 
Senast ändrad:

törnan

Aktiv medlem
Jag tror inte att det finns några tredjepartsobjektiv som har EF-S-fattning. Betänk att objektiven är konstruerade för att även fungera på andra fattningar där särskild APS-C-fattning inte förekommer. Dock är bildcirkeln för liten ändå.

Sedan ska inte EF-S-objektiv gå att montera på kameror med EF-fattning. Något som gjorde att EF-S-objektiv, när de kom, inte gick att sätta på t ex 10D.

Så var det ja, har inte haft Canon på många år och uppenbarligen glömt av en del..
 

PMD

Aktiv medlem
Köpte en canon eos 500 N för att fota med 135 film, framförallt s/v. Det va en chansning att kameran skulle funka 60:- otestad på tradera. Vet inte varför men den vill inte alltid ta bilden. Kan det vara en inställningsfråga? Använde mitt Tamron 62Ø Dill 18-270mm F/3.5-6.3. Kan det objektivet va för avancerat för kameran?
Får du någon felkod i displayen när kameran vägrar att ta en bild?
Kan du ta en bild omedelbart efter en bom utan att ändra några inställningar i kameran eller på objektivet?

Ett intermittent fel av den typ du beskriver måste man felsöka mycket metodiskt för att ha en chans att hitta det.
 

martley

Aktiv medlem
Min gamla Canon EOS 650 har jag för mig vägrar ta bild om inte autofokusen har låst. Kan det vara en sån enkel sak, eller kan det vara nåt glapp i kommunikaitonen mellan kamerahus och objektiv, eller att Tamron-objektivet inte är helt kompatibelt?
För att utesluta alla alternativ kan det vara värt att prova manuellt fokus och eventuellt också med ett annat objektiv.
 

gliz68

Aktiv medlem
Får du någon felkod i displayen när kameran vägrar att ta en bild?
Kan du ta en bild omedelbart efter en bom utan att ändra några inställningar i kameran eller på objektivet?

Ett intermittent fel av den typ du beskriver måste man felsöka mycket metodiskt för att ha en chans att hitta det.
Ibland funkar den direkt och ibland bommar den flera i rad. Har också ändrat till annat läge och då har det funkat ditekt ibland och ibland inte. Inga felkoder.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Och hur blir det om du ställer objektivet i MF-läge, och programratten på M?

Om kameran är frisk är det väl bara två saker som kan få den att vägra.
1. Den hittar inte skärpa
2. Den anser att exponeringen blir fel (för mörkt/för ljust)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Och hur blir det om du ställer objektivet i MF-läge, och programratten på M?

Om kameran är frisk är det väl bara två saker som kan få den att vägra.
1. Den hittar inte skärpa
2. Den anser att exponeringen blir fel (för mörkt/för ljust)
Det beror väl på. Tamron lär inte ha testat att det aktuella objektivet fungerar på gamla kameror för film, så möjligheten finns att objektivet kommunicerar med kameran på ett sätt som gör att den senare får spader. Även om allt står på M så måste kameran fortfarande kommunicera med objektivet i och med EF-fattningens kontruktion.
 

gliz68

Aktiv medlem
Har köpt en till 500N och den verkar funka bättre. Har även köpt Canon EF 28-105mm 1:3,5-4,5. Fullformat som jag får i början av nästa vecka. Dessa grejer är ju inte jättedyra. Specielt kamerahusen jag köpt 50-60:- har jag gett för dom. Har även köpt en manual för 500N.
 

PMD

Aktiv medlem
Har köpt en till 500N och den verkar funka bättre. Har även köpt Canon EF 28-105mm 1:3,5-4,5. Fullformat som jag får i början av nästa vecka. Dessa grejer är ju inte jättedyra. Specielt kamerahusen jag köpt 50-60:- har jag gett för dom. Har även köpt en manual för 500N.
En billig och bra lösning på problemet. :–)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har du inställd AF-one shot så tas inte bilden om inte kameran hittar fokus. Det brukar gå att ändra i menyn. Prova AF-servo och se om det fungerar alltid då så vet du vad problemet är. Problemet blir då istället att kameran kan ta bilden även om bilden inte är i fokus.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har du inställd AF-one shot så tas inte bilden om inte kameran hittar fokus. Det brukar gå att ändra i menyn. Prova AF-servo och se om det fungerar alltid då så vet du vad problemet är. Problemet blir då istället att kameran kan ta bilden även om bilden inte är i fokus.
Det finns inte mycket till menyer på en sådan kamera. Det finns ett programvred på vänster sida.9A1EC3E4-47C8-4A66-AE5A-B6757DF860C2.jpeg
 
ANNONS