Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpt makro, några frågor..

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Har nu köpt ett makroobjektiv som förhoppningsvis kommer på fredag om jag har tur.

Köpt beg.

Sigma EX 105/2.8 DG

Nu är det så att jag har en konverter till Sigma, bländare blir då 4 vet jag och brännvidd 147 mm. Vad blir närgränsen, blir den 31,3 x 1,4?

Skärpeförlust och mindre bländare får jag ta..

// Jocke

jimh skrev:
Närgränsen blir oförändrad.

Jaaa, nu kom ja på det, jag behöver mindre av sensorn för att fylla med samma motiv om jag använder konvertern och det innebär att jag kan stå längre ifrån om jag ska ha samma yttäckningsgrad?

Stämmer detta?

// Jocke

Joakim A skrev:
Jaaa, nu kom ja på det, jag behöver mindre av sensorn för att fylla med samma motiv om jag använder konvertern och det innebär att jag kan stå längre ifrån om jag ska ha samma yttäckningsgrad?

Stämmer detta?

// Jocke

Jag vet inte om du behöver mindre av sensorn för att fylla med samma motiv (snarare får mindre av motivet plats på samma sensor), men rent praktiskt innebär det att du kan stå längre ifrån om du vill ha samma yttäckningsgrad.

mvh

Bent

stäck skrev:
Det står ju inget om att det inte funkar, för det står inget alls om det objektivet (de har bara med längre objektiv). Förmodligen går det utmärkt, även med AF.

I verkligheten så går det inte ens att montera på konvertern på det objektivet....

Konvertern passar till dom objektiv som står i listan.

ANNONS
Götaplatsens Foto