Annons

Köpte en d3s igår - men RAW filerna funkar inte i Photoshop eller Capture NX2- hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Yessica Thor

Ny medlem
Jag har fått ett oväntat problem, som jag hoppas på att ni kan hjälpa mig med!

Jag köpte en d3s för 2 dagar sedan och är självklart överlycklig över kameran och premiärbilderna, och ska nu äntligen börja behandla dem på macen.
Med kameran medföljde en installationsskiva där bl.a Nikon Transfer och ViewNX skulle installeras. Jag kunde även ladda ner en testversion av Capture NX2 (vilket jag gjorde).

Men nu när allt är installerat, får jag inte in RAW (NEF)-filerna i något program. Varken Photoshop 4 eller de installerade programmen till d3s fungerar.

"Could not complete your request because Photoshop does not recognize this type of file. " - kommer det upp när jag testar en bild i Photoshop 4.

I ViewNX kommer alla bilder upp, men inget går att retuschera...

Vad gör jag för fel? Eller vad behövs göras?
Plåtade ett bröllop igår och måste börja retuschera.

Tacksam för all hjälp!
 
uppdatera

Jag har fått ett oväntat problem, som jag hoppas på att ni kan hjälpa mig med!

Jag köpte en d3s för 2 dagar sedan och är självklart överlycklig över kameran och premiärbilderna, och ska nu äntligen börja behandla dem på macen.
Med kameran medföljde en installationsskiva där bl.a Nikon Transfer och ViewNX skulle installeras. Jag kunde även ladda ner en testversion av Capture NX2 (vilket jag gjorde).

Men nu när allt är installerat, får jag inte in RAW (NEF)-filerna i något program. Varken Photoshop 4 eller de installerade programmen till d3s fungerar.

"Could not complete your request because Photoshop does not recognize this type of file. " - kommer det upp när jag testar en bild i Photoshop 4.

I ViewNX kommer alla bilder upp, men inget går att retuschera...

Vad gör jag för fel? Eller vad behövs göras?
Plåtade ett bröllop igår och måste börja retuschera.

Tacksam för all hjälp!

Ladda ner senaste versionen av camera-RAW. Går att göra inifrån programmet. (Photoshops raw-hanterare). Eftersom jag inte använder Camera RAW eller PS CS vet jag inte under vilken rullgardin den ligger men det lär inte vara så svårt att hitta. Det är väl CS 4-versionen du menar av PS? Är det elements 4 så funkar det nog inte.
 
Hej Leif!

Tack för snabbt svar.
Jag har testat att uppdatera i Capture NX2, men fortfarande händer ingenting..
Denna version är nerladdad från Nikons hemsida, är detta ett program som man kanske måste köpas?

Hej!

Capture NX2 är i sig ett betalprogram, men om jag inte minns fel skall du kunna köra det (och uppgradera det) gratis i en månad utan att betala (de vill ju locka dig att köpa programmet :)

Eller för att börja i en annan ända. Du kan konvertera råfiler med en lång rad olika verktyg.

- ViewNX/ViewNX 2 som är gratis. Här har du bara begränsade redigeringsmöjligheter. Samtidigt är ViewNX rätt smidigt för att snabbt sortera/städa/slänga bland råfiler i en mapp. Klart värt att ha installerat bara av den anledningen.
- Capture NX 2. Som sagt ett betalprogram. Avancerat, somliga älskar det, andra (som jag) tycker det är illa organiserat och onödigt knöligt att jobba med. Det är det program Nikon själva säljer och skall enligt dem ge bättre resultat än andra. Jag personligen tycker som sagt inte det är värt besväret.
- Photoshops inbyggda råfilshanterare, kallas ofta ACR (Adobe Camera Raw). Observera att den då som flera redan nämnt så måste den uppdateras för att kunna tolka råformat från nya kameror. Har du en äldre version av PS (fast din CS 4 skall inte vara något problem) kan det vara så att Adobe inte längre uppdaterar råkonverteraren för den Photoshop-versionen.
- En separat råfilskonverterare, alltså ett program vars centrala funktion just är att konvertera råfiler. Ett av de mest spridda är Adobe Lightroom som kan sägas vara ACR + en databas för att hålla reda på alla bilder. En annan vanlig (för er som kör Mac) är Apple Aperture. Sedan har du Capture One, Bibble och en hel radda mer eller mindre kända råkonverterare. Alla de här programmen kostar pengar, och alla har sina för- och nackdelar.

Men, du skall kunna öppna dina råfiler både med det ViewNX som följde med på CD-skivan och med den provversion av Capture NX 2 som medföljde. Det skall dessutom vara helt möjligt att uppdatera ACR till din installation av Photoshop så den kan tolka råfilerna. Så du är på rätt spår, bara att få det att fungera i praktiken också ... :)

Om du är van sedan tidigare att jobba med dina bilder i Photoshop verkar det väl mest logiskt att börja få det att fungera. Har du provat att uppdatera ACR?
 
ANNONS