Annons

Köra dubbla skärmar, i olika storlekar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Kör nu på en 19" LG skärm, men har även min gamla 17" LG stående.

Funderar på att rensa lite på skrivbordet för att göra plats för båda skärmarna, för att kunna använda i PS men även andra program.

Nu till min fråga, blir det "jobbigt" att köra med 2 st storlekar på skärmarna?

2 st lika stora är väl inga problem, men 2 olika, funderar på om det blir "konstigt".

Era tankar, idéer etc?

/Jocce

Det är nog en smaksak men det funkar rätt ok faktiskt, bara man håller isär sakerna man har på de två skärmarna.

upplever inga problem alls . . kör en 20,1' (1600x1200) och en 17' (1280x1024) tillsammans . . menyerna på den lilla

tror man upplever höjdskillnaden minst om man justerar in överkanterna i linje

//rob

rob skrev:
upplever inga problem alls . . kör en 20,1' (1600x1200) och en 17' (1280x1024) tillsammans . . menyerna på den lilla

tror man upplever höjdskillnaden minst om man justerar in överkanterna i linje

//rob

Kommer ha samma upplösning på dem.

Gick också i de tankarna angående att justera överkanten i linje, får ställa nått under dem!

/Jocce

Hm, kommer troligen ha "Huvudskärmen" relativt centrerad på skrivbordet.

Vad är bäst (psykologiskt, ergonomiskt etc) att ha den "sekundära" skärmen till höger eller vänster?

/Jocce

om du är högerhänt -> till höger

det är där du har musen och åt det hållet du vill "gå och hämta" dina verktyg

rob skrev:
om du är högerhänt -> till höger

det är där du har musen och åt det hållet du vill "gå och hämta" dina verktyg

Jag är vänsterhänt, men kör faktigst musen med höger, så får väl bli till höger då med andra ord?

/Jocce

Fast ioförsig har man juh verktygspaletten till vänster som standard i PS...

Hm, får prova...

/Jocce

Catherine, det kanske är skillnaden mellan manligt och kvinnligt? Jag bejakar tydligen inte mina kvinnliga sidor tillräckligt ;)

Men allvarligt talat, jag hade min extramonitor till vänster en kort stund, direkt ur kartongen . . kunde inte vänta tills jag hade städat andra sidan skrivbordet. Och det kändes jättekonstigt att 'åka över till andra sidan' för att byta verktyg och kolla paletterna. Det är nog en vanesak. Böjd att hålla med.

//rob

Jag är hörerhänt och har min extra till vänster. Har alltid haft verktyg o så i ps till vänster så det är naturligt att "gå dit med musen".

Har även medvetet haft olika upplösningar på dem ibland för att få en slags automatisk zoom. Vill ha hög upplösning när jag jobbar med bilder men kanske läsa nån guide eller så samtidigt.

Det är mycket smidigt att använda två skärmar.
Jag kör med 21 widescreen samt 19 tum.
Funkar kanon. Huvudskärm är den vänstra 19.
På den högra kör jag bildredigering/layout mm.
Skall jag uppgradera så blir det till två stående 21 widescreen. Faktum är att ofta så ligger även lappen öppen bredvid också för mail och nätet.

ANNONS
Götaplatsens Foto