Annons

K-3?

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Många rykten på nätet nu om Pentax nya kamera. Som vanligt vet man inte vad som är sant och vad som inte är sant. På ett par trovärdiga bilder heter kameran K-3. Den sägs ha kraftigt förbättrad AF (tracking), och den har också en mystisk knöl på vänster sida som förorsakat mycket spekulationer. Sökarhuset verkar aningen större än tidigare, men det kan ju ha flera förklaringar, kanske så enkelt som att blixten är större.

http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/238043-new-image-k-3-a.html

Större sökarhus kan förstås betyda större bildsensor.

Det kan det göra, men jag tror inte på det i år (till våren kanske). Det är bara en anings större, några mm. Mer troligt är att man gjort x1.0, och det vore ju väldigt trevligt. Men det kan också vara den nya ljusmätaren som ryktas ha 85000 pixlar som tar plats.

Det kan det göra, men jag tror inte på det i år (till våren kanske). Det är bara en anings större, några mm. Mer troligt är att man gjort x1.0, och det vore ju väldigt trevligt. Men det kan också vara den nya ljusmätaren som ryktas ha 85000 pixlar som tar plats.

Man kan ju alltid hoppas på en FF,

Nya bilder på Pentax K-3

Dessa finns och det ser onekligen ut som officiella bilder.

Bilagor

• front.jpg
    front.jpg
    209 KB · Visningar: 88
  • back.jpg
    back.jpg
    185.3 KB · Visningar: 84
  • left.jpg
    left.jpg
    129.8 KB · Visningar: 73
  • front_left.jpg
    front_left.jpg
    286.8 KB · Visningar: 72
  • K-3_Silver_Grip.jpg
    K-3_Silver_Grip.jpg
    315.9 KB · Visningar: 85
Ser ut som att den kommer att ha dubbla SD-kort! Titta på de gröna symbolerna 1-2 längst ned till höger på kamerans baksida.

Dubbla sdnär helt OK.

Hoppas verkligen på en FF, men gissar att så inte är fallet, men hoppet är det sista som överger en

Är bilderna äkta är det inte FF.

Så här stor spegel användes för småbildsformat med K-bajonett:
http://m.ebay.com.au/itm/111129733303

Jämför med Pentax K5:
http://2.bp.blogspot.com/-YP0vzTwFF...BU8/O5-Cx-8zJ9s/s1600/K-5_front_body_only.jpg

OM Pentax släpper FF så lär den heta K-1, eller påbörja en helt ny serie som L-1 t.ex. Just nu känns det som om FF kommer under våren, men den kan naturligtvis bli försenad igen som den blivit förr. Det finns en hel del utmaningar för Pentax med att görs FF:

1: Bildcirkeln blir väldigt snäv för att tillåta SR. SJälvklart kan man kompensera elektroniskt för en del av den vinjettering som kan uppstå.

2: Kameran blir betydligt dyrare än någon Pentaxkamera varit på länge (bortsett från 645). Få kommer köpa, samtidigt som kostanderna fortfarande är höga. Man måste antingen vara billigare än Nikon och Canon, eller bättre, helst båda vilket vi ju är vana vid från APSC. Det är inte lätt att åstadkomma med små serier.

3: Man behöver ta fram fler FF-objektiv. Det sägs att många objektiv nog kan fungera på FF, men fungera räcker inte för FF, det måste vara riktigt bra. Kom ihåg att Pentax K-5 endast slogs av några av fullformatarna. Om kunderna lägger betydligt mycket mer pengar än på K5, så måste bildkvaliteten också vara bättre, vilket troligen innebär nya objektiv. De gamla FF-objektiven kan inte återanvändas eftersom de flesta baseras på blyglas, vilket inte längre är tillåtet. Inte så svårt att designa ett objektiv iofs, men det kostar och tar tid att ta fram själva inneslutningen och sätta det i produktion.

Personligen så tycker jag bildkvaliteten är så bra på APSC, så jag har inget behov av FF av det skälet. Jag skulle vilja ha den större sökaren, helst i 67-format, men kan man åstadkomma något sådant på APSC-så räcker det för mig. Jag vill också ha några proffsiga/tätade vidvinklar typ min FA* 24/2.0 men för APSC. DA*16/2.0 skulle kunna göra mig nöjd, även om naturligtvis DA* 16/1.4 skulle vara bättre :)

Mer rykten

Pentax K-3 Specifications
- 24 million pixel APS-C sensor,
- Low-pass filter effect based on SR system actuation (The effect selectable: strong, weak, OFF)
- Astro tracer support(?)
- New AF unit SAFOX11. -3EV Supports. AF to take advantage of the color information of the photometric sensor
- the focus point of the AF three points (25 cross point), center point 27 on the light of the corresponding F2.8
- The continuous shooting 8.3 frames / second
- Media SD card (SDXC , UHS-I compatible), dual slot
- can save in RAW format HDR
- newly developed viewfinder, redesigned optical system -. 100% field of view, 0.95x magnification
- body adopts a magnesium alloy up and down and back and forth. Dustproof drip-proof. Cold performance of -10 ° C.
- 200 000 cycle shutter durability
- can work with smart phone i
- battery grip D-BG5

Read more at: http://www.pentaxforums.com/forums/...-pentax-k-3-specifications.html#ixzz2gxjOL6sN

Den nya sökaren låter ju fantastiskt. Hade hoppats på 1.0, men 0.95 är ju nära. Ny AF som väntat, och koppling till smartphone. Undrar om det innebär bluetooth eller WiFi, och om APP ingår? Tethering från Iphone eller iPad? Blir spännande att se den officiella specen på tisdag eller torsdag.

ANNONS
Götaplatsens Foto